Bukefalos 28 år!

Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

SweetPanther skrev:
(inte läst hela tråden)
Jag rekommenderar ett Ifor, eftersom deras vikt (2-hästarsboggie) är låg, i jämförelse med t.ex. Star

Fast det där stämmer väl inte? en 505 ("lilla" tvåhästaren) har en egenvikt på 950 kg. I den kan hon då bara lasta 430 kg då, dvs knappt en stor häst.

Annars hade jag valt en Ifor direkt, vet att många tycker de är fula men jag uppskattar deras utseende.
 
Senast ändrad:
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Problemet är att du slår fast att det är svårare att sälja ett 1½ hästars. Om du hade skrivit att en kompis hade problem att bli av med sitt när hon skulle sälja sitt i ditt första inlägg hade det varit en helt annan sak. Varför förstår du inte skillnaden?:confused:
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Kom med konstruktiv kritik istället för att bara hacka.. Alla har ju fel utom du eller hur??:mad:
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ta vilken av boggivagnarna som helst. Vilken typ och modell beror på hur mycket du vill lägga i pengar. OM du skulle få punka på ett boggi är det absolut inte lika farligt som på ett enkelaxlat. Med en boggi tar du dig iaf till närmsta mack medan ett enkelaxlat lätt kan vippa.

Tyvärr går det inte att väga ner släp längre utan det är bara vid nyregistreringar som en lägre vikt kan sättas, för att bara flyttas uppåt sedan.

Hur det fungerar att väga upp bilar vet jag inte, men det funkade förut. Om du vill ha bra tips och hur reglerna fungerar, så ring till Bilprovningen och prata med en av deras ingenjörer, dom kan svara på det mesta. Och har du regnr på en vagn du är intresserad av kan dom ge dig info om just den vagnen, om det går att göra något med den.

Lycka till!
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tack för alla svar! Jag har nog strukit enkelaxlat från tänkbara alternativ. Så nu väger jag mellan 1½ och 2-hästars boggie.
Vilket/vilka är de absolut lättaste 2-hästars ni känner till?
Jag är lite sugen på Ifor men dom är rätt tunga. 1½ väger 700 kg vilket ger mig 680 kg lastvikt.
2-hästars Ifor väger 830 kg och jag får då lasta 550 kg - dvs ett 50-kgs föl =)

Jag har hittat släpvagnar som nya kostar runt 40' - kan dom va nåt att ha? T ex Cheval Liberté.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Min info om Ifors vikter har jag förresten fått per mail från en återförsäljare. (Harvidson o dotter)
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tycker det är intressant att ni är två på denna tråden - Du och Kakis, som har 1400kg V40. Jag måste ha haft grus i ögonen när jag läste bilens papper - dom kan väl inte tillverka modeller med olika dragvikt? Särskilt när det bara skiljer 20 kg? Eller är det något annat än vikten som gör era annorlunda, har ni turbomotorer i era t ex?
Jag blir galen om jag har köpt "fel" bil!! Jag velade och höll på i över ett år innan jag till slut lyckades bestämma mig för en bilmodell som skulle hålla för mig både ekonomiskt och dragmässigt.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Oj vad jag spammar... men alltså. Jag är jättesugen på den Cheval L. som har dörrar isf ramp!!

Nån som har erfarenhet av denna modell och/eller fabrikatet?
tmp3264532_05022006185609_4.jpg
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

"En och en halva" med fronturlastning, så klart! Hästen står mitt i transporten och tyngpunkten ligger helt rätt.

Jag har en sådan Ifor Williams, som jag valde att registrera in på 1400 kg (får dra 1450 på B-kort med min bil), men min gamla IW hade totalvikten 1300 kg. Lastvikt 680 respektive 580 kg.

Om hästen är tveksam att gå in tränar du lastning enkelt genom att bara gå genom transporten och ut framtill. Jag har lånat ut min transport till några som tränat bort sina lastnings/transportproblem just på detta viset.

Att IW skulle vara tungdragna håller jag inte med om.

Inte heller att 1,5-hästars skulle vara svårsålda. När jag köpte min första (begagnad 93:a, köpt 2003) hade jag tur som var den första som ringde - säljaren blev fullständigt nerringd. När jag sålde samma transport i somras var det också många som ringde, men den första köpte (körde från Åland till Skåne).

Vad gäller V40 finns det olika tillåtna dragvikter. Varför vet jag inte, men jag blev uppmärksam på detta nyligen när jag var lite intresserad av köpa en jag kört mycket på jobbet. Slog det ur hågen när jag kollade upp vad den fick dra.:(

Immer
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Immer skrev:
"En och en halva" med fronturlastning, så klart! Hästen står mitt i transporten och tyngpunkten ligger helt rätt.

Jag har en sådan Ifor Williams, som jag valde att registrera in på 1400 kg (får dra 1450 på B-kort med min bil), men min gamla IW hade totalvikten 1300 kg. Lastvikt 680 respektive 580 kg.

Så din Ifor väger 720? Blir lite lätt förvirrand när man försöker få tag på vikter på vagnarna. Hade önskat få en lastvikt på 700 kg detta tillsammans med att den ena bilen bara får dra 1390 kg på B kort börjar jag inte att jultomten inte kommer...

På Ifors Engelska sida säger de att 401:an skall väga 770. 505:an 905 kg. Dreamer hade fått andra uppgifter fårn den Svenska ÅF:n. Pust vem skall man tro på, tro på, tro...?:p

Dreamer, and V40 så är min en T5. Dvs en lite tyngre bil. Den får med sin vikt egentligen dra 1450 men Volvo säger 1400. Hade gärna kunnat utnyttja de där extra kilona.

Å andra sidan så är nog vår V70 en bättre dragbil är den V40, men den får ju dra ännu mindre eftersom den är för tung.

Å, kan inte någon bara ge mig ett BE kort. Utan att behöve träna, betala eller göra någon ansträning alls....
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ja, mycket förvirrande med dessa olika vikter!
Ang BE så har jag hört ryktas om att EU kommer att ta bort detta, dvs du ska få köra vilket släp som helst på ditt B-kort - har hört detta från flera olika personer som inte känner varann, så jag hoppas att det är sant!
Ah, tack för infon om volvo.
Kollade faktiskt upp min bil på bilregistrets sida och den får faktiskt dra 1400 kg!!!!!! Wohow! Undrar vart jag fick 1380 ifrån..?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Finns 1½ med fronturlastning?? Trodde bara det var 2-hästars som hade det!
Vet du om de finns med 3 fönster? Eller ber jag om för mycket nu =)
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

mul skrev:
Kom med konstruktiv kritik istället för att bara hacka.. Alla har ju fel utom du eller hur??:mad:

Jag är inte ett dugg förvånad över att du kommer med detta, du är ju också en av dom som ibland presenterar saker som sanningar utan att kunna ge några vettiga källor. Min kritik är ytterst konstruktiv tycker jag, trådarna skulle vinna på att vara mer underbyggda och med källor angivna.

Det händer givetvis att jag har fel men jag försöker hålla käften när trådarna rör saker jag inte har koll på och vara noga med att framställa saker som jag tycker som just mina idéer och fakta som fakta genom att ange källor.

Dreamer: Du kan få dörrar bak på en Ifor Williams också, men den är tudelad. Jag kan tycka att det blir det lite mer saker att hålla ordning på men dörrarna blir mindre och därmed mer lätthanterliga t ex på en tävlingsplats där det kan vara trångt.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Lägger mig i, det är fronturlastning på 1½ också, men bara 2 fönster i alla fall som standard. Jag gissar att det är för smalt i fram för att få in ett fönster i fram också. Mycket trevlig vagn, du bor ju i Skåne åk till Harvidsson och titta lite närmare!
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Ja, mycket förvirrande med dessa olika vikter!
Ang BE så har jag hört ryktas om att EU kommer att ta bort detta, dvs du ska få köra vilket släp som helst på ditt B-kort - har hört detta från flera olika personer som inte känner varann, så jag hoppas att det är sant!
Ah, tack för infon om volvo.
Kollade faktiskt upp min bil på bilregistrets sida och den får faktiskt dra 1400 kg!!!!!! Wohow! Undrar vart jag fick 1380 ifrån..?

ja, tänkt att man kan bli så glad över 20 kg :-) jag är jättesur över den 10 som skiljer våra bilar åt.

Ang EU så har jag hört helt tvärt om. Dvs att man kommer behöva en extra behörighet om mna vill dra över 750 kg (hmm lite osäker på vikten..). Tydligen så har vi lättare krav på detta i Sverige än övriga EU.

Den svarta Classis Iforen är ju bara för snygg, mumma.

Får banta hästen :-) Jag måste nog ta tag i och kolla upp vikten på riktigt. Enligt mått mätningar så blir det runt 700 kg och då är jag i princip rökt ändå. (170 cm halvblod)
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Eller hur! :) Men det är mycket lättare att hitta transporter som har en tot-vikt på 1400 än 1380 =)
Har hittat 2 stycken tänkbara nu, begagnade 2-hästars Ifor som jag är sugen på. Väntar på mailsvar nu bara!

Skumt det där med EU-reglerna. Vad mycket det är man inte vet nåt om... hoppas inte det blir så iaf.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Ang BE så har jag hört ryktas om att EU kommer att ta bort detta, dvs du ska få köra vilket släp som helst på ditt B-kort - har hört detta från flera olika personer som inte känner varann, så jag hoppas att det är sant!

Det kommer inte att tas bort, men däremot så ligger det som förslag att höja totalvikten på B-kortet från 3500 kg till 4250 kg
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Konstruktiv kritik kommer man med förslag på förbättringar, istället för att säga att du har fel! Eller som du skrev "varför förstår du inte skillnaden?" (Fast du har blivit lite bättre på att använda orden så inte folk blir lika stötta av dom..;) )

Var är dina källor? Har inte sett en enda hittills? Du verkar tyvärr ändå inte tro på några källor som någon annan anger..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Du, jag vet nog vad konstruktiv kritik är. Min kritik är konstruktiv på grund av att jag ber bland annat dig att vara försiktigare med att kasta ur sig saker och torgföra dessa saker som sanningar. Det är väl om något ett förslag på förbättring?

Mitt inlägg som slutade med "Varför förstår du inte skillnaden" var ett direkt svar på popeyes "Förstår inte varför du ältar det 3 gånger om? Du vart av med ditt släp, kul för dig." Jag använde precis samma språk som popeye. Är det konstigt?

Vilket av mina inlägg på detta forum menar du innehåller fakta som saknar källor?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Samma typ av bil kan väga olika, beroende på vad det är för motor osv.

BE-korten kommer att bli kvar, men som lill-flesky sa finns det ett förslag på att höja totalvikten från 3500kg till 4250kg, på B-kort. Vilket är ju både bra och dåligt. Bra för dom med bara B-kort, att dom kan köra med lite större och "bättre" dragbilar. Det dåliga är att det är många som inte har någon jättekoll på det här med släp och skulle behöva gå BE-kurs, finns tyvärr dom som är direkt farliga framför ett släp.(iaf med levande djur i)

Pewa: Rekommenderar att ta BE-kort, jättenyttigt.. (Har kört själv mellan 700-1000mil/år förut på B-kort med släp och blev klar med BE i tisdags och inser hur mycket mer det var kunna för att köra säkert:crazy: )

Det behöver inte bli så dyrt, gå ihop ett gäng med ex hästfolk och kontakta någon som kan utbilda er. Behöver inte bli dyrt.. Vi har en kurs varje höst på ridskolan med "hästfolk" som tar BE. Totalt ligger kostnaden på 2-3000kr när det är färdigt. Kurs 750kr, resekostn. för "läraren" 400kr (denna gång, beror på hur många man är), Lämpat 220kr, uppskrivning 180kr och uppkörning 840kr. Kostnaden för nya körkortet och foto tillkommer, har inte fått den räkningen ännu. Sen är ju arbetet, men det är det värt för våra fyrbentas skull;) .
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 465
Senast: Mimmimamma
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
T
Utrustning Hej jag skulle vilja ha lite råd av alla er där ute. Jag ska byta transport och det blir en 2- hästars boggie, vikt ca 1450 kg. Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: Ztrawberry Zling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp