Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Kollade lite på dina tidigare inlägg och det är dåligt med källor..

På denna tråd. Hur vet du att den ena är lättare att sälja jämfört med den andra? Är det inte olika på olika platser här i sverige? Förutsättningarna är olika? Eller är det lika lätt att sälja båda modellerna i hela sverige? Likaså andrahandsvärdet, det var ju bra att du fick ut det du ville ha för din, men det måste ju variera beroende på var man bor?

Kan inte mycket om Ifor, det är ju därför det skulle vara bra med källor så man kan ta reda på. Har en kompis som ev ska sälja sitt och frågade mig ang det.. Har inte en aning..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag har delat med mig av mina erfarenheter, inte sagt att att det är på ett speciellt sätt, bara hur jag uppfattar verkligheten.

Du förstår inte skillnaden mellan detta och när man som popeye säger "Bättre andrahandsvärdeän ett 1½hästars, och vill du ta e-kort så är det bara att väga upp släpet igen."?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Det är ju det vi andra gör med.. Delar erfarenheter och alla erfarenheter kan vara svårt att ha källor och "bevis" för.. Kanske är någon annan som har samma erfarenheter fast med källor.. Eller?:confused:

Man behöver inte idiotförklara folk för att dom delar erfarenheter eller vara någon moraltant för HUR folk skriver.. Detta är ett diskussionsforum, på ett sånt ventilerar man saker, det är ingen C-uppsats till universitetet..

Min erfarenhet av andra släp just här, är att ett 1½ hästars är svårare att sälja än ett 2 hästars.Och med det sjunker andrahandsvärdet. Men det är ju olika från olika delar i sverige, olika förutsättningar..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ok, så du tycker alltså att det inte är någon skillnad mellan att skriva "det är sämre andrahandsvärde" och att skriva att "min kompis hade problem med att bli av med sitt". Det första är inte en erfarenhet utan framställs som fakta.

Jag är mycket medveten om att man inte ska lita ett dugg på vad som skrivs här, just på grund av detta. Men då blir ju följdfrågan om du inte tycker att råden blir lättare att ta till sig om alla skriver på ett korrekt sätt? Den andra formuleringen är just en erfarenhet och lätt att bedöma som läsare. Hade den första formuleringen fått stå oemotsagd så hade det sett ut som en sanning, inte sant? I detta fall (och de flesta andra fall) spelar det ingen roll.

Att det är just ett diskussionsforum gör ju inte att man kan lägga vissa saker åt sidan tycker jag men jag kan givetvis ha fel. Tycker inte heller att jag idiotförklarat folk, det har inte varit min mening och har någon tagit det så är jag den första att be om ursäkt. Däremot blir jag smått förvånad över att du inte inser vitsen i att höja nivån på forumet.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Vi har ju redan tidigare "agreed to disagree" i fall med Ifor.

Jag har levt nära ett Ifor i fem år, och sett vad det skånska klimatet gör med t ex sprintar. Jag är inte särskilt imponerad av konstruktionen ö h t och tycker det känns lite gammalmodigt. Och dessutom finns det dagar då det inte går att använda då klabbet frusit i fukten. Förvarar man det inne tror jag en del av de problemen jag upplevt försvinner, men få har den lyxen...

Enda rådet till Dreamer är nog att själv titta, utvärdera och framförallt PROVDRA det tilltänkta släpet. Många av de jag funderade på när vi bytte gick bort just när jag kopplat och kört med det. De tunga gick fetbort, det var som att bogsera runt ett tåg, redan UTAN häst.

Resten är tycke och smak, vad man vill ha för pengarna och vad man har för förväntningar på sitt släp och vad man får dra. Så enkelt är det! Det enda som man inte ska tumma på är väl att NOGA kolal skicket innan köp. Vårt blev dyrt i reparation men billigt totalt då priset var rätt....

(kolla gärna märkets lite tidigare årgångar, så ser man svagheter och kan fråga hur de åtgärdat på de modeller man själv är intresserad av)
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Förresten, jag hör mer och mer om planerna att Sverige inte ska få behålla sitt generella undantag vad gäller lätt släp. Att alla släp över 750 kg på sikt kommer att klassas som tunga och kräva BE-behörighet.

Någon som har koll på detta lösa rykte?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Lovisaleonora_ skrev:
Förresten, jag hör mer och mer om planerna att Sverige inte ska få behålla sitt generella undantag vad gäller lätt släp. Att alla släp över 750 kg på sikt kommer att klassas som tunga och kräva BE-behörighet.

Någon som har koll på detta lösa rykte?



Det är faktiskt oxå vad jag har hört, så när vissa säger att de ska höja tot. vikten för B-kort har jag blivit helt förvånad. Men som sagt jag är absolut INTE säker, men jag har hört samma rykte som dig.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tack! Fler än jag då! Men det är mycket svårt att få tag på "bevis" om det.. Törs knappt skriva vad man hör längre eftersom Alfa460 kräver bevis för allt..

Varit i kontakt med EUkommissionen,men det är ganska trögjobbat där.. Likaså vad som kommer att gälla ang enkelaxlat och boggi i framtiden..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag tror faktiskt inte att du är så korkad som du försöker framställa dig själv. Jag har aldrig krävt bevis för någonting, däremot har påtalat hur svårt det är att bedöma vikten av ett inlägg om man skriver "så här är det" när det är är en åsikt, gissning eller rykte.

Angående harmoniseringsarbetet i EU så är det väl ingen hemlighet att det tar tid och är jobbigt. Alla länder vill ha kvar sina undantag och ser inte problemet med sina egna, däremot är det ju extremt lätt att tycka att man kan ta bort andra länders konstigheter.

Efter ett antal kontakter med vägverket för något år sedan så gav jag upp att få något vettigt besked och tog BE-kort istället.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

*lånar*

Har en i familjen som arbetar med EU-rätt. Ett av förslagen som är att allt med en totalvikt på över 750 kg skall klassas som tungt släp. Men detta är ett av många förslag och inget är på långa vägar bestämt. Men tanken är som sagt att reglerna skall bli likadana i alla medlemsländer. Sen hur det blir utformat är långt ifrån bestämt. Utan det finns som sagt en hel del förslag.

Sen angående transportförslaget. En 1,5 hästars boggi som är hyfsad lätt och kan lasta mycket är en mycket bra idé.

Sen finns det också ett företag (Värmlandsvagnen?) som marknadsför en lättviksboggie. Tror att företaget annonserar flitigt i Ridsport.

Men det absolut bästa är att skaffa E-kort. Då kan man köpa rätt bil och rätt släp och köra lagligt utan problem.

Mvh

Tora
som har en bil som får dra 3500 kg och släp där man får lasta 1500 kg
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Han_naH skrev:
Det är faktiskt oxå vad jag har hört, så när vissa säger att de ska höja tot. vikten för B-kort har jag blivit helt förvånad. Men som sagt jag är absolut INTE säker, men jag har hört samma rykte som dig.

Problemet är att det är RYTKTEN. Det som finns är ett förslag på att HÖJA B-kortsvikten rätt rejält. Men det är ingalunda godkänt. Men det kommer från EU, men det diskuteras än så länge bara.

grejen är att olika EU-länder har väldigt olika regler, t ex Sveriges och Storbritanniens regler skiljer sig som natt och dag. Och bägge är med i EU. Så det är inte så lätt att slå fast en EU-lag och få alla nöjda.

Samtidigt har det förekommit diskussioner om att sänka B-kortsvikten, men de har mer och mer fått vika på foten för diskussioner om att höja den. Men i nuläget finns det inte mer än diskussioner om saken, och så en massa rykten som grundas på diskussioner. Och att något är diskuterat är ju som bekant långt ifrån att något kommer att bli av. Sen har man alltid den intressanta aspekten av HUR en ev regeländring ska genomföras. Ska den krävas rakt av av alla, eller ska den kopplas till NYA bilar/släp alt till de med NYTT körkort? Jmf med när de tog bort den automatiska behörigheten för MC ihop med Bkortet. Dvs när man tog B-kort fick man A 'på köpet'. När det ändrades gällde det bara de som tog körkort from ändringen,d e som redan hade sitt A de fick behålla det. Men när de ändrade i behörigheten för Taxi-kort t ex, så försvann Taxibehörigheten även från de som hade taxibehörighet enligt gamla regler, om de inte uppdaterade sig till nya regler när det var dags för nytt körkort osv.

Så mamma hon har sitt AB kvar, men pappa blev av med Taxibehörigheten.

Och just HUR en ev regeländrings ka genomföras, oavsett vilket håll reglerna ändras åt (höjd vikt eller sänkt vikt) har det varit tyst om. Antagligen för att man måste komma fram till någonting först innan man kan genomföra det.

Men man ska ta rykten med en nypa salt, t ex har det länge ryktats om att enkelaxklade transporter ska förbjudas. Det har inte funnits och finns inte idag något sådant förslag som är ens i närheten av att bordläggas, men RYKTAT florerar än.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

*kl*
Fick reda på under uppkörningen att N-värdet är borttaget genom en Eu-anpassning.. Nu ska alla som kör med släp "veta" var N-värdet sitt på just deras släp.. Det gör ju saken mycket enklare..

Det just det med enkelaxlat jag vill veta.. Vad jag fattade under E-kortskursen, så skjuts datumen upp just pga att dom inte vet vad som ska göras med dom som finns.. Som sagt väntar på mail från eu-kommissionen, får skriva ett till..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Bumpar denna tråd och fortsätter fråga er :)
Jag tar en annan vinkel denna gång:
Vad tycker ni är rimligt att ge för ett släp för någon som mig, som kommer att använda det ca 10-15 ggr per år.
Jag ÄR sugen på Boggie (har dock uteslutit 1,5 hästars Ifor, tyvärr, men de är ju jättesmala) men man får ju betala nästan dubbelt så mkt för ett boggiesläp mot ett enkelaxlat.
Tycker ni att ett tvåhästars boggie, Ifor, för 30' är ok? Släpet är 12 år gammalt..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Tycker ni att ett tvåhästars boggie, Ifor, för 30' är ok? Släpet är 12 år gammalt..

Beroende på skicket förståss, men ja, jag tycker att det verkar rimligt.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Bumpar denna tråd och fortsätter fråga er :)
Jag tar en annan vinkel denna gång:
Vad tycker ni är rimligt att ge för ett släp för någon som mig, som kommer att använda det ca 10-15 ggr per år.
Jag ÄR sugen på Boggie (har dock uteslutit 1,5 hästars Ifor, tyvärr, men de är ju jättesmala) men man får ju betala nästan dubbelt så mkt för ett boggiesläp mot ett enkelaxlat.
Tycker ni att ett tvåhästars boggie, Ifor, för 30' är ok? Släpet är 12 år gammalt..

Om jag bara skulle använda det så sällan skulle jag satsa på ett enkelaxlat (trodde aldrig jag skulle höra mig själv säga det:) ). Satsa på ett riktigt fint exemplar (med bra golv o väggar). Då borde du hitta ett bra för ca 15 000-20 000:-. Kolla efter Läckö, Reko eller andra billiga märken. Det är samma konstruktion på de flesta svenska släpen så billiga märken ger mer.

Ha bara bra koll på däck och hjullager så borde det vara lugnt. Det du förlorar på väghållning, komfort o säkerhet vinner du på skicket tror jag.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tackar för din input!
Jag är faktiskt mest inne på Kylinge om jag ska köpa enkelaxlat, pga fronturlastningen och att de har fönster framåt så pålle kan titta ut.
Och såna har jag hittat för runt 20-25'.
Men så kommer då tankarna att om jag kan lägga 20-25' så kan jag väl lika gärna köpa ett för 30'.
Det är ju det där med säkerhet. Jag vet inte om jag vågar köra min häst och hennes föl i ett osäkert släp. Eller rättare sagt, det vågar jag inte. Åhhhhh varför ska det vara så svååårt!
:(
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Det är ju det där med säkerhet. Jag vet inte om jag vågar köra min häst och hennes föl i ett osäkert släp. Eller rättare sagt, det vågar jag inte. Åhhhhh varför ska det vara så svååårt!
:(

Vad menar du med osäkert?
:confused:
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

vindkänsligt, vippigt. En bekant lånade ut sitt enaxlade släp till en person som vurpade med hela släpet vid en lite för hög hastighet och stark vind, då hon i brådskan hade kört om en lastbil...
För min egen del tycker jag det känns läskigt att känna hur släpet kränger hit och dit när det blåser. För att inte tala om vad som kan hända om man får punktering på ett däck.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag har ett enaxlat, en Kylingekärran Orion, Har aldrig upplevt att den kränger eller tar vind. Sen så skulle jag självklart vilja ha en Boogie, men det av en helt annan anledning.
Jag tycker om min transport och är helt klart ett av de bästa inköpen jag gjort till min Pålle. :love:
Tycker det går väldigt stadigt efter bilen och följer vägen bra, däremot har jag dragit en Boogie som var vedervärdig men det var ett lågprissläp och antaglign piss att dra pga. den anledningen.
Om man tänker på hur många enaxlade släp det finns därute så undrar jag om de verkligen är så dåliga?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Kylinge gör faktiskt riktigt skapliga enkelaxlade, likaså trane. Jag gillar kylinge bättre, dom är relativt stadiga jämfört med andra. Det viktigaste är Däcken, hjullager och axeln, håll bara koll på dom. Jag sålde ett enkelaxlat kylinge -86 i bra skick i somras för 15000,så dom ärinte så farligt dyra. Denna var med fronturlastning och en nervägd 1500kg,så den var kraftigt gjord.

Säkerheten är alltid ett gissel med enkelaxlat, men det händer ytterst sällan, jag har kört mellan 700-1000mil/år med mina enkelaxlade, då mest en Dino200 -73:a. Den rullade under min ägo iaf 2500mil utan några bekymmer eller missöden. Men man ska ju vara medveten om "problemena" och försöka undvika att hamna i situationerna. Just med lastbilar och kastvindar, koll på däckena ofta och koll så man inte kör på något som kan göra att det händer något.

Det viktigaste är inte priset utan skicket. Ett släp som stått på gräs länge är säkerligen mer ruttet i botten än en som stått på grus eller asfalt. När du kollar på ett släp, lyft på mattan och kolla under där. Kolla dragstången och gummigrejjen så bromsarna är ok. Kryp under transporten och kolla där med.. Ett släp som stått mycket har ofta problem med bromsar och elen. Så ett välskött och släp som rullat, året runt med jämna mellanrum är alltid bäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 356
Senast: Mimmimamma
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
T
Utrustning Hej jag skulle vilja ha lite råd av alla er där ute. Jag ska byta transport och det blir en 2- hästars boggie, vikt ca 1450 kg. Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Ztrawberry Zling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp