Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tack så jättemycket för era svar! Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få, då jag inte kan mycket om släp.
Det känns som att jag kanske vågar överväga ett Kylingesläp ändå.

Hörni, i alla annonser (nästan) står det att golvet är bytt väldigt nyligen. Vad menar de då? Är hela underredet på släpet omsvetsat? Eller finns det nåt slags innergolv i släp, alltså något mellan mattan och det som "hjulbalkarna" är fast i?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Tack så jättemycket för era svar! Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få, då jag inte kan mycket om släp.
Det känns som att jag kanske vågar överväga ett Kylingesläp ändå.

Hörni, i alla annonser (nästan) står det att golvet är bytt väldigt nyligen. Vad menar de då? Är hela underredet på släpet omsvetsat? Eller finns det nåt slags innergolv i släp, alltså något mellan mattan och det som "hjulbalkarna" är fast i?

Nästan alla hästtransporter har en tjock ytbehandlad plywoodskiva som golv. (Samma som väggarna men tjockare.)

Dessa kan bli dåliga på äldre släp. Orsaker kan vara att mattan är slut och att det kommer in piss eller vatten som sedan ligger och gör att golvet ruttnar. Som Mul sa ska man inte ställa släp på högt gräs etc, då det kommer fukt underifrån.

Att golvet är bytt är en klar fördel. Då är det bara att du som ägare håller koll på mattan så att det inte ruttnar. Ettt välskött plyfagolv håller länge.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Tycker du borde skaffa dig ett tvåhästars med boggie.

Eftersom du inte kommer använda den "dyngnet runt" tycker jag du borde köpa något billigare och enklare, ex. Värmlandsvagnen!

Om hästen nu är lite skeptiskt till trånga utrymmen så kan du ta ur mellanväggen totalt, då får du även plats med ett föl:D

Det går att beställa md frontutlastning

http://www.varmlandsvagnen.se/
 
Senast ändrad:
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Som hannibal skriver, så består golvet av plyfa på dom flesta vagnar. 18mm eller det bästa 21mm tjockt. Dom första tecknen på att golvet börjar ruttna är att, plyfanär limmad i flera lager och några av lagrena börjar släppa. På Kylingen är standardställena bak där du öppnar baklämmen, utmed väggen och bakkanten.. Rinner in vatten utmed väggen och samlas där,likaså om hästen kissar i transporten.

Om man har plyfagolv rekommenderar jag att man tar ur all inredning och luftar ur så det torkar ordentligt under mattan med jämna mellanrum. Eller om du inte använder transporten så ofta, Lägg in lite större stenar eller något så det kommer luft under mattan, står gärna kondens, även om transporten står tom länge och ingen häst kissat i den.

Om man vill kan man lägga dit en tunn aluminiumskiva från mitten och bak i transporten, för extra hållbarhet. Men då är det svårare att hålla torrt och koll på golvet.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
vindkänsligt, vippigt. En bekant lånade ut sitt enaxlade släp till en person som vurpade med hela släpet vid en lite för hög hastighet och stark vind, då hon i brådskan hade kört om en lastbil...
För min egen del tycker jag det känns läskigt att känna hur släpet kränger hit och dit när det blåser. För att inte tala om vad som kan hända om man får punktering på ett däck.


Fast det där är ju väldigt individuellt! Kompisens Iforboogie svajar och tar vidn MYCKET lättare än både mitt förra släp, enkelaxklat Trane anno 1973, och nya släpet, enkelaxklad Värmlandsvagn anno 2003.

Nu är dock kompisens Ifor extrabred och extrahög, och det är antagligen en stor del av svaret varför det svajar mer. Men det tar läskigt mycket vidn jmf med mitt. Sen ska det ju mer till för att en boogie ska vippa, oavsett. Men jag tycker det är läskigt nog när det svajar och ormar bakom bilen (vilket mina enkelaxklade ALDRIG harr gjort, ens vid mycket hårda kastvindar från sidan).

Däremot är det en större trygghet med 4 däck. Det finns dock ännu en axel som kan behöva bytas/repareras etc.

Ska man tänka säkerhet så ska man tänka på en rad andra parametrar med. Ifor har absolut mest störtbågar på marknaden, medan t ex VV har läskigt få i jämförelse. Kylinge däremot ligger rätt bra till.

En annan säkerhetsfråga är ju bomutlösning, finns det panikutlösning på både fram och bakbom soms tandard? Går det annars att köpa till? Mitt VV från 2003 i orginalutförande har det inte, du måste lossa en bult för att lossa frambommen (eller du måste lossa två bultar, en på var sida, inte jordens lättaste procedur med ett släp som ligger på sidan te x).

JAG resonerade som så när jag köpte släp att 'allt är säkrare än mitt gamla', jag behöver dessutom låg totalvikt (dvs fronturlast etc går bort) och framförallt - jag behöver INTE en massa 'lull' såsom sadelkammare osv. Utan jag behöver ett basic standardsläp.

Tillslut utkristalliserade sig lite alternativ:

GAMMALT svenskt släp (Trane, Ume, Boj etc). Gamla släp har låg tjänstevikt. Men jag bytte ju FRÅN just ett gammalt Trane så nej.

Enhästars boogie. Där stod Henra Amazone ut, och jag hade LÄTT köpt det om jag haft råd. Men Nästan 60 000 kr var alldeles för dyrt. Frågetecken för andrahandsvärdet med. Annars fanns det enhästars boogie från t ex Cheval. Men där är andrahansvärdet helt okänt, och dessutom vill jag se hur Chevalsläpen ser ut efter 10 år på saltade, svenska vintervägar. Och så länge har de inte funnits i Sverige så kändes som ett alltför osäkert köp.

Eller Värmlandsvagnen då. Så basic det kan bli, men dock med ett välkänt LÅGT andrahandsvärde (dvs billigt att köpa ett ganska nytt begagnat, och jag vet hur mycket jag kan sälja det för om X år), det går att kolal på gamla släp och se hur de klarat väder och vind, det är ett välkänt märke som nästan alla verkstäder både kan laga och få grejer till osv. Ingen större risk hela generalagenturen kursar om ett år.

I utopia hade jag köpt ett Henra Amazone (provkörde ett sånt i fem dagar och är fortfarande dreggelkär), i realiteten köpte jag ett jättefint VV från 2003.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ang golv, så när man byter golv så om man gör det själv kan man lägga in 30 mm lastbilsgolv om man vill. Betydligt bättre hållbarhet än standardplyfan. Och kostar oftast inte speciellt mycket mer om man jmf priser. När jag köpte mitt gav jag 900 kr inkl moms för en skiva som med råge räckte till golvet. Hade jag köpt ett 21 mm av Trane så hade det gått på 2500 kr..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Vill du ha dubbelaxlat och inte ska köra mycket med det, kan du alltid fundera på Värmlandsvagnen. De är billiga, skramliga och rätt mycket "du får vad du betalar för", men jag hade tusen gånger hellre tagit ett dubbelaxlat än ett enkelaxlat....

Det går 13 på dussinet häromkring, de är billiga in i köp. Och de gröna (blekta) slänger de nästan efter dig ;)

Numera nöjd ägare till dubbelaxlat (dock inte VV)...
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Fast i ärlighetens namn så tycker jag inte att VV är speciellt mycket billigare i 2:a hand än andra släp! De flesta boggie som är en 7-12 år brukar gå på runt 30' och enkelaxlade runt 20'.
Jag har flera gånger funderat just på det här med att många säger att VV ska vara så mycket billigare än andra släp men funnit att iaf de annonser JAG har tittat på, så har det inte stämt.
Men så har jag inte letat transport jämt och ständigt under en längre tid heller så jag kan ju naturligtvis ha missat alla de billiga VV.

Dubbelaxlade VV har jag nästan inte sett alls på beg-marknaden, ägarna kanske är nöjda med dom?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag vet att i alla fall tre av de släphandlare jag varit hos vägrar ta dem in inbyte (gröna VV, dubbelaxlade). Vet ett par st som då valt att behålla sitt VV eftersom det blivit så dyrt att byta (dåligt betalt om man säljer privat).

Ska se om jag hittar några av de jag sett, men märker att det generellt är lite släp ute på annonserna... Jag var mycket uppåt i Skåne hos släphandlare, där fanns många begagnade i vettiga prisklasser.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ah, tack för tipset då.

Och tack alla andra för info om golv mm!
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Hittade ett par VV på Österlen...

Med tanke på årsmodeller etc så måste jag säga att jag tycker de ligger betydligt lägre i pris än t ex Trane (som nästan inte finns begagnat tvåaxlat).

Om du ska frakta föl kanske det är idé att kolla hur mycket tillbehör som finns för just fölfrakt? Jag hade nog velat ha gallret bak i alla fall... Min tränare, tillika uppfödare, är väldigt nöjd med sin Boj till fölfrakt....
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Fast i ärlighetens namn så tycker jag inte att VV är speciellt mycket billigare i 2:a hand än andra släp! De flesta boggie som är en 7-12 år brukar gå på runt 30' och enkelaxlade runt 20'.

Här uppe kan du få de gröna VV, -01: or för 30'. Har även sett en del -02: or och -03: or för bara tusenlappen mer.

JAG skulle aldrig köpa ett VV, körde min häst i en 02:a VV med boggie och blåvägrade efter det :crazy: Dessutom så började den wobbla jättelätt när jag körde på motorvägen. Mitt enhästars ume har aldrig börjat wobbla.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag skulle hjälpa min kompis att köra hennes häst till veterinären. Hon hade lånat en VV boggi-03, det stora bekymmret med den var att grejjen du fäller ner över bommarna var jättevass och att baklämmen inte riktigt passade, man fick smälla igen den. Var som om väggarna hade slagit sig.. :crazy:
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

edit: såg nu att jag har missat att skriva hästen i min andra mening. Alltså, hästen vägrade gå in i i VV:et efter en åktur.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ja så är det på dom jag har lånat också. Hade ett enkeltaxlat VV - 99 som jag hyrde från en mack en gång och den rampen var så som du beskriver.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Gillade bulten som satt i framväggen, lagom i huvudhöjd på hästkraken med.. Snabb avlivning om man behöver nita.

Som alla förstår så är inte VV min favorit iaf..;)
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ang VV och pris så om du tittar på hyfsat nya släp, max 3 - 4 år gamla, så får du leta LÄNGE om du ska slå VV.. De sjunker som en sten i andrahandsvärde, och kommer inte i samma nivå som de andra förrän de fått betydligt mer år på nacken. Och när jag läst annonser så ligger de ganska likvärdigt över landet. Jag har bara studerat enkelaxklat ska tilläggas.

Men när jag inföskaffade mitt, så vad jag gav för ett 2003 års VV, köpt 2005 från VärmlandsvagnenÅF (dvs inte privat, då är priset ännu lite lägre) och i nyskick (det såg helt nytt ut, inte en repa eller någonting. grönt tyvärr, men än orginalgrönt) så skulle jag ha ett Kylinge eller Trane eller Ume etc så fick jag backa ner på kring 95 - 96 för att hamna i samma pris.

Så nog har de ett ruskigt lågt andrahandsvärde. Eller snarare ett ruskigt HÖGT nypris. JAG skulle aldrig någonsin betala nypris för en VV, det är enligt mig alldeles för mycket pengar för en sådan basic vagn.

Jag var inbiten VV-hatare innan, och har haft hästar som blåvägrat gå i närheten av en VV eller blivit hart när omöjliga att lasta efter att ha åkt VV.

Men eftersom VV kunde erbjuda bra ekonomi och en låg totalvikt gav jag det en chans. Mitt har var grundat på äldre vagnar. Kollade först på en 92:a men strök den direkt från listan av flera anledningar, ett var att stänkskydden såg ut som något man hade kunnat göra i slöjden och släpet överlag kändes *söker rätt ord*.. tja ruckligt och smäckigt, ingen kvalitet. Men kring 95 hände något och de började se betydligt bättre ut (jag hade ju en hel parkering med VV av ALLA årsmodeller att glo på). Jag valde först ett från 1996, men det åkte i retur, och istället blev det ett 2003. Som jag dealade till mig för bara en bråkdel mer än jag skulle gett för 96:an..

Och jag är soms agt fortfarande nöjd, även jag fortfarande inte vant mig vid att vara VVälskare *s*. Det är inte skramligt alls, hästarna älskar det, det ligger bra efter bilen, luckan är fjäderlätt att stänga (VIKTIG detalj för lilla mig). Dessutom är det lågt i chassiet, dvs det blir låg ramplutning vilket hästarna också gillar. SVÅRlastade valacken har blivit lättlastad och unghästen har fortsatt vara lika lättlastad som alltid.

TILLÄGG - Bomlösning med korta bommar bak är dock HORRIBEL. Det är klar skaderisk för människan på dem. jag fattar inte att de inte bytt ut den för mååånga år sen. Jag har dock lång bom och ingen mellanvägg, och deras lösing för lång bom är helt annorlunda och riktigt bra faktiskt. Men skulle jag köra med korta bommar och mellanvägg så skulle jag snabbt som örat byta bomlösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

mul skrev:
Gillade bulten som satt i framväggen, lagom i huvudhöjd på hästkraken med.. Snabb avlivning om man behöver nita.

Som alla förstår så är inte VV min favorit iaf..;)

Usch det där lät ju hemskt. Nä, VV är nog inte ett alternativ som det känns nu, jag behöver något som är lätt, gärna boggie och i bra kvalitet så att andrahandsägandet blir trevligt för både plånboken och hästen. ;)

Det står mellan Ifor w 2-hästars (tittade på ett 1,5 hästars igår och huva att prega in två hästar där, även om det är liten häst och föl...) och Kylinge med fronturl.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Usch det där lät ju hemskt. Nä, VV är nog inte ett alternativ som det känns nu, jag behöver något som är lätt, gärna boggie och i bra kvalitet så att andrahandsägandet blir trevligt för både plånboken och hästen. ;)

Det står mellan Ifor w 2-hästars (tittade på ett 1,5 hästars igår och huva att prega in två hästar där, även om det är liten häst och föl...) och Kylinge med fronturl.

Kylinge med fronturlast (om du nu måste ha fronturlast) såklart :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 356
Senast: Mimmimamma
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
T
Utrustning Hej jag skulle vilja ha lite råd av alla er där ute. Jag ska byta transport och det blir en 2- hästars boggie, vikt ca 1450 kg. Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Ztrawberry Zling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp