Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon nämnde blomkålsris här nyligen, jag googlade det på vägen hem och blev såld! Stekte blomkålsriset med lite paprika och gurkmeja-pulver, gul lök och vitlök. Det slutade som en sorts ljummen sallad med rostade solrosfrön, granatäppelkärnor, lite tärnat äpple, gröna ärter och persilja. Jäklar vad gott!
Jag älskar blomlålsris som grund i pastasås! Typ bästa grejen :D
 
Åh! Vi har sol och bara uppåt 13 m/s i byarna.

Tapper som man är.... :D
Våren är infirad.

Frysrensningen fortgår
Idag pyttipanna för att bli av med fryst parma och gammal chorizo plus några kantareller.
 

Bifogade filer

  • DSC_0205.JPG
    DSC_0205.JPG
    296,3 KB · Visningar: 18
Efter min jakt på cannelloni härom veckan nämnde jag detta för min far, för att sen hitta i en annan butik. Glömde dock säga att jag hittat och köpt så någon dag senare fick jag ytterligare två paket av min fader. Så, det fick bli cannelloni till middag eftersom jag numera har halva skafferiet fullt :angel:

Fyllde rören med zucchini, färskost, pesto, spenat, valnötter och lök. Och eftersom det var ett arla-recept skulle det vara färdig sås ovanpå. Pga lite brist på ork och inspiration kändes det som en väldigt rimlig lösning så rören toppades helt enkelt med Kelda tomat- och créme fraichesås samt mozzarella. Resultatet blev väldigt gott! Säkert hade det blivit godare om en fixat egen tomatsås men nä, ibland finns inte energin.
 
Ångad lax med puré på broccoli, potatis, gröns ärtor, en gnutta vitlök, olivolja och parmesan.

Så gott det låter!

Min aptit är ur spel efter 3 dygn som gräsänka. Trots BARN tappar jag all lust att laga mat och äta mat, så lever på smågodis och knäckebröd med grönmögelost så långt som möjligt.
Tack och lov vänner på besök i helgen, så vankas VLIN och lammgryta.
 
Så gott det låter!

Min aptit är ur spel efter 3 dygn som gräsänka. Trots BARN tappar jag all lust att laga mat och äta mat, så lever på smågodis och knäckebröd med grönmögelost så långt som möjligt.
Tack och lov vänner på besök i helgen, så vankas VLIN och lammgryta.
Det var helt okej! Väldigt snabblagat också:up:
Jag blir fullkomligt värdelös på att äta när jag är ensam hemma (ensam hemma låter som något barn är, men jaja) och min partner brukar förundras över hur statusen i kylen inte ändrats en millimeter när hen kommer tillbaka hem. Frukt, en och annan macka och gröt brukar jag hanka mig fram på. Och popcorn.
 
Det var helt okej! Väldigt snabblagat också:up:
Jag blir fullkomligt värdelös på att äta när jag är ensam hemma (ensam hemma låter som något barn är, men jaja) och min partner brukar förundras över hur statusen i kylen inte ändrats en millimeter när hen kommer tillbaka hem. Frukt, en och annan macka och gröt brukar jag hanka mig fram på. Och popcorn.

Jag är likadan. Servettnivå. :crazy:

Orkar inte ens skala ägg när jag är ensam hemma utan steker dem i stället. Annars blir det äpplen eller ostbågar. Hela jag är en enda misär.
 
Idag blev det "libanesiskt" med spenatknyten, piroger, persiljesallad, ris, "grillspett", hummus, tzatziki, oliver, vinbladsdolmar, ingefärs"sås",babaganusch, rostad paprika och bröd . (alltså inte jag som lagat maten, så vet inte alls vad rätterna heter! :o ). GALET gott! :love:

Köpte ni vinbladsdolmar?
Jag köpte för nån vecka sen, men det var inte alls lika gott som jag minns det.. (flera år sen jag åt det senast)
 
Här har vi ätit rester från helgens Spanska matfrossa.
Jag hade bla gjort små lammköttbullar med citron, mynta och spiskummin. Fick över så idag stekte jag upp resten tillsammans med överbliven coritzo och broccoli och serverade med pasta. Rörde i några skedar av överbliven Mojorojosås.
Det visade sig att Mojorojosås funkar utmärkt som smaksättare till pasta :)

Nu är jag duktig och inmundigar andra överblivna rester. Ost, pata Negrasalami, mera choritzo och vin :cool:
 
Middag med min ena middagsklubb igår, den där vi lagar mat åt varandra. Igår var det min tur att laga, jag gjorde palak paneer (köpe-paneer) med basmatiris och naan (köpe-naan från min favoritindier). Röpang till och Sias apelsinchokladglass med kexrullegrejer och kaffe till dessert. Har nu palak paneer till ett helt kompani i rester, gjorde en hel gjutjärnsgryta full :D
 
Jag föreslog RESTER till middag ikväll, ety det finns en hink med Palak paneer i kylen. Ja, en hink. PARTNER vill ha pasta. Så han fick gå och handla ingredienser :up:
Åhhh Paneer! Jag undrar fortfarande när jag blir inbjuden till en bukemiddag?!

Här blev det ful-frys-pizza med getost och honung uppepå. När det var uttagen så blev det en klick fikonmarmelad på var bit. Lite väl sött. Funderar på att ha lite hackad vitlök uppepå för att få lite mer skarphet, men magen är inte jätteglad i rå lök, även om jag tänkt lägga på det innan den var klar i ugnen.
Men så här efteråt så tror jag att jag skulle haft lite dijonsenap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 521
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 541
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp