Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wokad thai-ish lövbiff igår. Har en borrare här i en vecka för att hjälpa mig så var ju tvungen att anstränga mig lite med maten.

De där borrarna - bor de hemma hos dig? Måste du bjuda på mat eller är det på frivillig basis sas? Tycker de borde bjuda dig på något storslaget snart. ♥
Det blåser typ halv storm. Ingick inte i semmelvandringsplanen. :down:
 
De där borrarna - bor de hemma hos dig? Måste du bjuda på mat eller är det på frivillig basis sas? Tycker de borde bjuda dig på något storslaget snart. ♥
Det blåser typ halv storm. Ingick inte i semmelvandringsplanen. :down:
Åh! Vi har sol och bara uppåt 13 m/s i byarna.
 
Jag tycker att det är så himla bra att god mat i den här tråden inte enbart är specialuppfödda japanska nötköttbiffar, ostron och champagne, utan att den mat som presenteras som god kan vara lite vad som helst. Och att det ofta är det lite kreativa som liksom tar det mesta utrymmet. Inte nödvändigtvis det som konventionellt sett är typisk skrytmat.

Och att vardagstrist mat får vara just vardagstrist. Och att det kan ha sin charm.
 
Jag tycker att det är så himla bra att god mat i den här tråden inte enbart är specialuppfödda japanska nötköttbiffar, ostron och champagne, utan att den mat som presenteras som god kan vara lite vad som helst. Och att det ofta är det lite kreativa som liksom tar det mesta utrymmet. Inte nödvändigtvis det som konventionellt sett är typisk skrytmat.

Och att vardagstrist mat får vara just vardagstrist. Och att det kan ha sin charm.
Instämmer! Det är kul att läsa om allt från Skogaholmslimpesmörgåsar och nudelmisär till fine dining och ambitiöst vardagstrolleri!
 
Det här att du är chef (?) och matmorsa i ett!

De där borrarna - bor de hemma hos dig? Måste du bjuda på mat eller är det på frivillig basis sas? Tycker de borde bjuda dig på något storslaget snart. ♥
Det blåser typ halv storm. Ingick inte i semmelvandringsplanen. :down:

Det är kul att laga mat och han betalar råvarorna ;) :D

Han är här tillfälligt och hjälper mig så han är typ min sla... ASSISTENT :laugh:
 
Orkade inte laga lunch.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    380,4 KB · Visningar: 18
Sen lunch idag. Pasta Bolognese strax klar. Med rotselleri och fänkål i, förutom nötfärs osv. Den har puttrat en dryg timme, och kvalar alltså inte som långkok, tycker jag. Men frågan är: vad är minimitiden för ett långkok?
 
Sen lunch idag. Pasta Bolognese strax klar. Med rotselleri och fänkål i, förutom nötfärs osv. Den har puttrat en dryg timme, och kvalar alltså inte som långkok, tycker jag. Men frågan är: vad är minimitiden för ett långkok?

Ofta beskrivs det i recepten som minst 3 timmar. Jag tycker mer det handlar om konsistensen på resultatet, men mina långkok är ofta 8-10 timmar - mer av praktiska skäl än att de extra timmarna gör väldans mycket.
 
Ofta beskrivs det i recepten som minst 3 timmar. Jag tycker mer det handlar om konsistensen på resultatet, men mina långkok är ofta 8-10 timmar - mer av praktiska skäl än att de extra timmarna gör väldans mycket.
Ja, tre timmar föreslog min partner. Mina blir också gärna längre, mycket för att jag tycker att det är roligt. (Och de står ju bara där, så det är ett enkelt nöje.)
 
Idag blev det "libanesiskt" med spenatknyten, piroger, persiljesallad, ris, "grillspett", hummus, tzatziki, oliver, vinbladsdolmar, ingefärs"sås",babaganusch, rostad paprika och bröd . (alltså inte jag som lagat maten, så vet inte alls vad rätterna heter! :o ). GALET gott! :love:
 
Någon nämnde blomkålsris här nyligen, jag googlade det på vägen hem och blev såld! Stekte blomkålsriset med lite paprika och gurkmeja-pulver, gul lök och vitlök. Det slutade som en sorts ljummen sallad med rostade solrosfrön, granatäppelkärnor, lite tärnat äpple, gröna ärter och persilja. Jäklar vad gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 541
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp