Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkej, nu är jag redo att rapportera vad jag har ätit i Tyskland när jag inte har snyltat på Ordentlische Bundeskongress Polizei!

Vi hade lyckats boka hotell utan frukost och hade ingen lust att betala 18 euro för hotellets buffé så vi gick ut istället. I tisdags hittade vi ett astrendigt veganskt ställe och åt en gudomlig avokadomacka med sojamarinerade svampinjoner på surdegsbröd. Helt underbart.

mobiluppladdning_5bfef389ddf2b335bc017e88.jpg


Efter att ha kämpat med att komma in på konferangsen och varit hos polizei förtjänades detta:

mobiluppladdning_5bfef3a39606ee108544b0a6.jpg


Denna lilla måltid upprepades många gånger. Många! Rara små julkakor, liksom munsbitsstora.

mobiluppladdning_5bfef3af9606ee107a631d66.jpg


Visst är det något trevligt med mat på pinne? Här minicaprese. Det cirkulerade lite andra snittar också, jag åt någon trevlig korv som påminde om timmermanskorv, bland annat.

På kvällen var jag bjuden på en nätverksmiddag på en mycket rustik restaurang inne i stan där servispersonalen bar lederhosen och allt. Det fick liksom bli schnitzel eller inget!

mobiluppladdning_5bfef3bc2a6b22761f1c8062.jpg


JÄTTEGOD var den också. Potatis- och gurksallad till.

mobiluppladdning_5bfef3cc9606ee10d32bb390.jpg


Föredömligt förmiddagsfika! Pretzels! Varför har vi knappt såna i Sverige förutom på Lidl, tro?

Lunchen var en sorts banketthistoria, först tre små förrätter, rödbeta/äpple/getost i en burk och något med lax i en annan. Jag bytte bort min anka mot en extra getost ty min kollega äter inte ädel SCHEVRÉ.

mobiluppladdning_5bfef3daddf2b33591385c02.jpg


Följt av något som kallades poulard, vilket jag tror är unghöns.

mobiluppladdning_5bfef3ddddf2b33591385c03.jpg


De märkliga korvarna är någon sorts potatisdumplings. Såsen var god!

Igår kväll bangade jag party och ägnade mig istället åt skumbad, ansiktsmask, döner kebab (den godaste jag har ätit, så fräsch och full med grönsaker) med iste med bergamott och lime, och vit choklad med valnötter i. Det var en underbar kväll.

Imorse åt vi frukost på plats i kongresshallen (igår var vi på ett mycket basic ställe nära hotellet innan vi hade fattat att man kunde få käka här) - trevliga bagels med ost och grönsaker, eller någon spännande tysk skinka och en sorts örtig färskost. Lunchen serverades på mässgolvet vilket gick förvånansvärt bra, hel laxsida med goda grönsaker eller kyckling- och svampragu, med grönsaker eller ris eller både och. Efterrätterna ska vi inte tala om, men om vi måste kan jag säga att chokladmousse med körsbärssås inte gick av för hackor.

Sent ikväll flyger jag mot Sverige och imorgon ska jag på julbord. Tur att jag har förberett magsäcken, eller hur?

Glömde - detta bjöds till morgonens första möte...

mobiluppladdning_5c0003df9606ee1078bf1c38.jpg


De som hade den goda smaken att ha en sådan här låda i montern sponsrade även de små vagnarna med riktigt espressokaffe! Mycket bra drag, jag berömde dem varmt.

mobiluppladdning_5c0003e32a6b2274c3e2b25b.jpg
 
Åkej, nu är jag redo att rapportera vad jag har ätit i Tyskland när jag inte har snyltat på Ordentlische Bundeskongress Polizei!

Vi hade lyckats boka hotell utan frukost och hade ingen lust att betala 18 euro för hotellets buffé så vi gick ut istället. I tisdags hittade vi ett astrendigt veganskt ställe och åt en gudomlig avokadomacka med sojamarinerade svampinjoner på surdegsbröd. Helt underbart.

mobiluppladdning_5bfef389ddf2b335bc017e88.jpg


Efter att ha kämpat med att komma in på konferangsen och varit hos polizei förtjänades detta:

mobiluppladdning_5bfef3a39606ee108544b0a6.jpg


Denna lilla måltid upprepades många gånger. Många! Rara små julkakor, liksom munsbitsstora.

mobiluppladdning_5bfef3af9606ee107a631d66.jpg


Visst är det något trevligt med mat på pinne? Här minicaprese. Det cirkulerade lite andra snittar också, jag åt någon trevlig korv som påminde om timmermanskorv, bland annat.

På kvällen var jag bjuden på en nätverksmiddag på en mycket rustik restaurang inne i stan där servispersonalen bar lederhosen och allt. Det fick liksom bli schnitzel eller inget!

mobiluppladdning_5bfef3bc2a6b22761f1c8062.jpg


JÄTTEGOD var den också. Potatis- och gurksallad till.

mobiluppladdning_5bfef3cc9606ee10d32bb390.jpg


Föredömligt förmiddagsfika! Pretzels! Varför har vi knappt såna i Sverige förutom på Lidl, tro?

Lunchen var en sorts banketthistoria, först tre små förrätter, rödbeta/äpple/getost i en burk och något med lax i en annan. Jag bytte bort min anka mot en extra getost ty min kollega äter inte ädel SCHEVRÉ.

mobiluppladdning_5bfef3daddf2b33591385c02.jpg


Följt av något som kallades poulard, vilket jag tror är unghöns.

mobiluppladdning_5bfef3ddddf2b33591385c03.jpg


De märkliga korvarna är någon sorts potatisdumplings. Såsen var god!

Igår kväll bangade jag party och ägnade mig istället åt skumbad, ansiktsmask, döner kebab (den godaste jag har ätit, så fräsch och full med grönsaker) med iste med bergamott och lime, och vit choklad med valnötter i. Det var en underbar kväll.

Imorse åt vi frukost på plats i kongresshallen (igår var vi på ett mycket basic ställe nära hotellet innan vi hade fattat att man kunde få käka här) - trevliga bagels med ost och grönsaker, eller någon spännande tysk skinka och en sorts örtig färskost. Lunchen serverades på mässgolvet vilket gick förvånansvärt bra, hel laxsida med goda grönsaker eller kyckling- och svampragu, med grönsaker eller ris eller både och. Efterrätterna ska vi inte tala om, men om vi måste kan jag säga att chokladmousse med körsbärssås inte gick av för hackor.

Sent ikväll flyger jag mot Sverige och imorgon ska jag på julbord. Tur att jag har förberett magsäcken, eller hur?

Glömde - detta bjöds till morgonens första möte...

mobiluppladdning_5c0003df9606ee1078bf1c38.jpg


De som hade den goda smaken att ha en sådan här låda i montern sponsrade även de små vagnarna med riktigt espressokaffe! Mycket bra drag, jag berömde dem varmt.

mobiluppladdning_5c0003e32a6b2274c3e2b25b.jpg
Nåt helt annat än den svältkost pensionerade föräldrar serverar!
 
ELLER HUR! Jag är övertygad om att det har något med deras ålder att göra... har märkt av samma tendenser när hela familjen är i stugan på sommaren, vi vanliga dödliga äter lättare lunch plus fika medan föräldrarna tar typ kaffe och en bit sockerkaka. Sedan beger sig dessutom min FAR ut och springer nästan en mil innan middag.
Förutom det där med milen, springa som företeelse är jag generellt rätt misstänksam mot :D, så lever jag ungefär som dina föräldrar. Äter typ aldrig lunch oavsett när jag äter frukost. Inte ens när jag jobbade kontorstider brukade jag äta mer än typ yoghurt eller en macka till lunch. :)
 
Alltså... är jag pensionär?! O_o:cautious: Enligt de senaste inläggen måste jag vara det... vill helst inte ha någon frukost för då vill jag mest spy (verkar vara genetiskt, min mamma var likadan) utan vill hellre jobba ett någon timme och sedan äta. Det gör att lunch verkligen inte är ett måste för det mesta. Tar sedan något i farten på eftermiddagen, lite ost eller någon frukt. Sedan middag som verkligen inte behöver vara gigantisk.

Edit: Mina arbetstider de senaste veckorna motsäger pensionärsteorin...
 
Idag åt vi vegetarisk chili med ris, guacamole (på hopplöst stenhård avokado, hatar stenhård avokado :meh: ), gräddfil, riven ost och nachos. Kan ha varit väldigt glad med chilin så utan tillbehören hade det varit snudd på oätligt men men tillbehören blev det himla bra!
 
Exakt så har mina föräldrar det på helgerna. Fast de äter en normal frukost, inget extravagant eller extra matigt, och hyfsat tidigt för att vara helg. Runt 8-9 tiden. Sedan kan de spendera en hel dag ute i trädgården, eller som senast, i skogen med mig och PARTNER. Vid sen lunchtid tuggade de i sig varsin bulle och kaffe, medan jag och PARTENR åt macka, bulle och kaffe. På eftermiddagen åt vi även frukt, och sedan var vi vrålhungriga igen lagom till middagen. Medan föräldrarna varken åt frukt eller var vrålhungriga utan lagom hungriga till middagen. Försvinner aptiten efter pensionsåldern?! Jag tyckte det hela var orimligt!
Jag är inte säker på att det har med pension att göra. Min sambo kan äta en macka vid 9 och sen ingenting till typ kl 17. Om jag bara äter en macka kl 9 måste jag äta lunch typ 11.30. Och sedan second lunch vid 14. Och så liten middag vid 18 och second dinner vid 22 när jag kommer hem efter jobbet. :D
 
Tidigare lät jag helt enkelt bli att äta tills jag var så hungrig att jag inte kunde låta bli. Det brukade inträffa runt 16.00. Sen åt jag typ konstant tills jag somnade, vilket brukade inträffa 03.00.
Men sen drabbades jag av KLIMAKTERIET (ni vet det där som har blivit TV-trendigt just nu) och då kunde jag inte äta hur som helst längre utan att växa allt för mycket i sidled.

Så nu har jag infört en standardlunch som jag äter varje dag som jag jobbar hemma. Det gör att jag bara fixar och äter den utan att behöva tänka. Och håller mig mätt tills kvällen då matfixarkreativiteten brukar vara betydligt större.

Standardlunchen består av en halv bit "Min stund" knäckebröd med havssalt och shiafrön, två mosade kokta ägg. Kaffe. Plus 100 gr varma hallon till 100 gr keso. Riktigt gott, enkelt och håller mig mätt länge.
Mm, en standardlunch är nog precis vad jag behöver egentligen. Införandet av en standardfrukost var nämligen precis det som fick mig att komma över mina negativa känslor gentemot frukost för ett par år sedan. Nu älskar jag frukost, så det fungerar ju bevisligen. Ska klura på vad en bra standardlunch skulle kunna vara för mig!
 
Gud vad gott allt låter @Anna!

Partner har idag upprättat sitt rykte genom att göra råstekt brysselkål, halloumi, picklad morot och blomkål, rostad savoykål och delikatesspotatis med vitlök, samt gorgonzolasås (hen vet vägen till mitt hjärta!). Smulad krispig parmaskinka på toppen. Ohemult gott. Till lunch åt jag rester av köpes-indiskt, så jag kan faktiskt inte klaga på lunchen heller.
 
Jag är inte säker på att det har med pension att göra. Min sambo kan äta en macka vid 9 och sen ingenting till typ kl 17. Om jag bara äter en macka kl 9 måste jag äta lunch typ 11.30. Och sedan second lunch vid 14. Och så liten middag vid 18 och second dinner vid 22 när jag kommer hem efter jobbet. :D
Hur HINNER du så många måltider?

Jag äter frukost genast på morgonen. Lunch 12 vardagar. Sen middag ungefär kl 21 vardagar. Jag har alltid tänkt att en nackdel med hästeriet är att det omöjliggör normala tidsspann mellan måltiderna. De där nio timmarna mellan lunch och middag illustrerar det. Men det funkar. Om jag inte är i stallet, klarar jag mig dock inte den tiden utan mat.
 
Hur HINNER du så många måltider?

Jag äter frukost genast på morgonen. Lunch 12 vardagar. Sen middag ungefär kl 21 vardagar. Jag har alltid tänkt att en nackdel med hästeriet är att det omöjliggör normala tidsspann mellan måltiderna. De där nio timmarna mellan lunch och middag illustrerar det. Men det funkar. Om jag inte är i stallet, klarar jag mig dock inte den tiden utan mat.

På onsdagar och söndagar
är jag ledig och lagar flera rätter som jag har på lager. Sen är varje måltid inte ett lagat mål heller, kanske macka eller smoothie eller sötebröd emellanåt. :D
Samt att jag gått ner till att jobba 25 timmar i veckan så jag hinner hem (för mat) mellan stall och arbete..
 
ELLER HUR! Jag är övertygad om att det har något med deras ålder att göra... har märkt av samma tendenser när hela familjen är i stugan på sommaren, vi vanliga dödliga äter lättare lunch plus fika medan föräldrarna tar typ kaffe och en bit sockerkaka. Sedan beger sig dessutom min FAR ut och springer nästan en mil innan middag.

Det är rätt, det har med åldern att göra. Jag har jobbat några år som kokerska inom äldrevården och i början blev jag förskräkt över hur lite alla boende åt. Jag hade innan jobbat i kök både på dagis och skola och ungarna åt ju mer.
Men det har att göra med bla förbränning. Äldre blir inte hungriga på samma sätt :)
 
Det är rätt, det har med åldern att göra. Jag har jobbat några år som kokerska inom äldrevården och i början blev jag förskräkt över hur lite alla boende åt. Jag hade innan jobbat i kök både på dagis och skola och ungarna åt ju mer.
Men det har att göra med bla förbränning. Äldre blir inte hungriga på samma sätt :)
Jag har jobbat i dagiskök. Barn i den åldern äter ju ideligen! Men de är ju som popcorn och växer dessutom, så det är ju inte så konstigt.

Själv känner jag inte av minskande aptit (är en bit över 50), men jag märker att jag allt lättare går upp i vikt och numera märker jag även att fettet samlar sig runt magen på ett för mig helt nytt sätt (som är svårt att riktigt acceptera, tycker jag).
 
Hur HINNER du så många måltider?

Jag äter frukost genast på morgonen. Lunch 12 vardagar. Sen middag ungefär kl 21 vardagar. Jag har alltid tänkt att en nackdel med hästeriet är att det omöjliggör normala tidsspann mellan måltiderna. De där nio timmarna mellan lunch och middag illustrerar det. Men det funkar. Om jag inte är i stallet, klarar jag mig dock inte den tiden utan mat.

Jag brukar käka brunch vid 11-12 snåret. Sen middag typ 19-21 ungefär.
 
Jag har jobbat i dagiskök. Barn i den åldern äter ju ideligen! Men de är ju som popcorn och växer dessutom, så det är ju inte så konstigt.

Själv känner jag inte av minskande aptit (är en bit över 50), men jag märker att jag allt lättare går upp i vikt och numera märker jag även att fettet samlar sig runt magen på ett för mig helt nytt sätt (som är svårt att riktigt acceptera, tycker jag).

Jag är nog där du är ungefär. Äter glatt med stor aptit och inget lämnar kroppen :(
Vi får ta en återcheck om 15 år gällande vår aptit ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 768
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 490
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 917
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp