Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kväll blir det lammstek här hemma.
Jättegott men jag har fastnat lite samma mönster när jag lagar lamm.
Vitlök och rosmarin som kryddor. Rödvinsreducering som sås. Steken var rätt liten så jag tänkte göra potatisgratäng till. Och då faller gräddig sås bort.
Sen gör jag nog lite vitlöksbröd till.

Men det känns lite "så här gör jag alltid". Skulle vilja överraska mig själv lite :down:
 
Jag skulle inte få ihop det riktigt. Dagen skulle aldrig komma igång före brunchen, och det blir ohanterligt.

Jag är väldigt morgontrött och seg på morgonen så för mig passar det perfekt. Kan ibland när jag går ut och äter käka middag senare också, kanske runt 22. Då kan jag behöva stoppa i mig ngt lättare på eftermiddagen.
 
Låter iofs väldigt gott @Voff !

Ikväll ska jag dra ihop en pizza då en granne kommer förbi. Blir kantareller, strimlad oxfile, lite gorgonzola och tomater. Massa vitlök och lök också. Gästen skulle ta med en flarra rödvin.
 
Låter iofs väldigt gott @Voff !

Ikväll ska jag dra ihop en pizza då en granne kommer förbi. Blir kantareller, strimlad oxfile, lite gorgonzola och tomater. Massa vitlök och lök också. Gästen skulle ta med en flarra rödvin.

Mmmmm.....gorgonzola :love:
Lät som en grym pizza!
 
Förlåt mig tråden ty jag har syndat.

Ballade ur på Ica och köpte msc-märkta tigerräkor. Ska tillagas med vitlök, chili och lime. Blir massa småplock, övrigt ej bestämt, men hottade en savarin brilliant, och lite annat. En kasse a 600 kr. Undrar vad som hände.
 
Förlåt mig tråden ty jag har syndat.

Ballade ur på Ica och köpte msc-märkta tigerräkor. Ska tillagas med vitlök, chili och lime. Blir massa småplock, övrigt ej bestämt, men hottade en savarin brilliant, och lite annat. En kasse a 600 kr. Undrar vad som hände.
Ytterligheterna i den här tråden liksom - min middag bestod av överbliven pasta från förut i veckan som jag inte ens orkade värma helt. Lite pesto på. Yaaay!
 
Tog itu med matlagning utan plan. Det blev broccoli och persiljerot ugnsrostat. Pankopanerad torsk med koreansk chili (min favorit bland chili, tror jag), lite rå finhackad lök, granatäpplekärnor och pumpakärnor strödda över alltsammans. Ganska gott och lite lagom oväntat. Just ja, rostad röd paprika också.
 
Blev sugen på helstekt kyckling med en massa citrus, grönsaker och sherrysås. Ingen glad pippi fanns i affären, men väl glada majskycklinglår. Dem stekte jag och öste i smör innan jag hällde på massor av citron, buljong, vitt vin och timjan. De fick gå klart under lock. Spadet gjorde jag sås på med sherry, grädde och lite fond. Jag ångkokade broccoli och brysselkål och stekte dem sen i smör med mer citron. Hade till detta sötpotatis rostad , klyftor med vitlök och cayennepeppar. Ruskigt gott blev det.
 
Typ restpytt till efterjobbetmiddag pga orkar inte mer pumpasoppa nu. Grönkål, kikärter, gröna ärter, pumpafrön, frästa i jordnötsolja, soja och med innehållet ur en suspekt liten plastpåse med texten "fry masala" skrivet med permanentpenna på. Av smaken att döma innehöll den bl a fänkålsfrön och korianderdito. Gott i alla fall! Chianti till.
IMG_20181130_223436.jpg
 
Igår SJs tunnbrödsrulle på tåget till lunch. Mannagrynsgröt till mellanmål, keso med nötter och torkad frukt till second mellanmål. Sen hann jag ändå inte äta middag, så det blev knäckebröd med leverpastej och hempicklad gurka och en kopp te som kvällsfika.
Jag måste verkligen fixa matlådor igen.
 
Det blev mycket potatisgratäng över från igår. Även sås. Så jag plockade upp mer lamm ur frysen. Några lammentrecote och eftersom de är rätt små så tog jag även upp lite lammribbs.
Får se vad jag ska hitta på med dem.
 
Projekterar vegansk middag inför morgondagen då SONENS födelsedag ska firas.

Jag har väl nämnt att samtliga födelsedagar i min familj firas genom att just jag lagar middag åt alla? Och att det är jubilaren som bestämmer vad jag ska laga? Visst är det en toppentradition?

Nog bör det bara möjligt att göra chokladmousse med kokosgrädde lika gärna som kogrädde? Jag brukar ändå inte vispa grädden, utan jag smälter bara chokladen och rör ihop med grädden plus duttar gärna ner lite SPRIT av något slag. Det hela borde väl stelna till moussekonsistens även med kokosgrädde?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 768
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 490
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 917
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp