Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Projekterar vegansk middag inför morgondagen då SONENS födelsedag ska firas.

Jag har väl nämnt att samtliga födelsedagar i min familj firas genom att just jag lagar middag åt alla? Och att det är jubilaren som bestämmer vad jag ska laga? Visst är det en toppentradition?

Nog bör det bara möjligt att göra chokladmousse med kokosgrädde lika gärna som kogrädde? Jag brukar ändå inte vispa grädden, utan jag smälter bara chokladen och rör ihop med grädden plus duttar gärna ner lite SPRIT av något slag. Det hela borde väl stelna till moussekonsistens även med kokosgrädde?

Inkluderar det din egen födelsedag? :cautious:
 
Ytterligheterna i den här tråden liksom - min middag bestod av överbliven pasta från förut i veckan som jag inte ens orkade värma helt. Lite pesto på. Yaaay!

Och igår åt jag mikro-havregrynsgröt med rivet äpple och kanel till middag :D Allt för att hinna slänga i mig något efter träningen, duscha och hinna till några vänner för rödvinskväll och På spåret :D Milsvid skillnad från hur en fredagmiddag borde vara...
 
Då brukar matlagningsuppdraget gå till PARTNER. Men utan tvekan förväntar sig de självutnämnda gästerna att bjudas på middag i mitt hem, ja.
Ju mer jag tänker på detta, desto mer absurt inser jag att det är. Men det är en tradition, på något sätt. Eller ett relationsmönster som går i arv. Ibland är det ju lite oklart i livet vad som är traditioner och vad som är överförda neuroser och felbeteenden.

I min familj - om man räknar de 2-4 generationer som brukar finnas i livet i taget - är det väldigt befäst att de som för tillfället är i åldersspannet ca 35-70 gör typ allting som är det minsta jobbigt (gärna inklusive finansierar allt möjligt och omöjligt). Jag befinner mig ju för närvarande i detta kritiska åldersspann, och så lär det ju förbli ett tag. Får se om det blir någon märkbar skillnad när min son kvalar in.
 
@athena_arabians Har du testat att röka svamp? (Jag menar inte att torka och röka magic mushrooms, alltså, utan rökt svamp för matlagning?) Det förväntas skogssvampsoppa som förrätt imorgon i mitt kök, och nu när jag handlade snubblade jag över en (svindyr) burk torkade rökta champinjoner som jag inte lyckades motstå. Jag tänker att jag smular ner lite av det i soppan, men finns det någon erfarenhet av rökt svamp i tråden?
 
@athena_arabians Har du testat att röka svamp? (Jag menar inte att torka och röka magic mushrooms, alltså, utan rökt svamp för matlagning?) Det förväntas skogssvampsoppa som förrätt imorgon i mitt kök, och nu när jag handlade snubblade jag över en (svindyr) burk torkade rökta champinjoner som jag inte lyckades motstå. Jag tänker att jag smular ner lite av det i soppan, men finns det någon erfarenhet av rökt svamp i tråden?

Nej, jag har bara grillat svamp men jag bbq-grillar ju oftast så det blir ju lite som att röka dem (jag har inte hållit på med magic mushrooms tidigare, jag rökte andra saker :angel: och det är preskriberat vid det här laget :laugh:).

Frågan är ju hur pass rökta de är? Och ja, nu har jag ett nytt experiment för röken :D
 
Ju mer jag tänker på detta, desto mer absurt inser jag att det är. Men det är en tradition, på något sätt. Eller ett relationsmönster som går i arv. Ibland är det ju lite oklart i livet vad som är traditioner och vad som är överförda neuroser och felbeteenden.

I min familj - om man räknar de 2-4 generationer som brukar finnas i livet i taget - är det väldigt befäst att de som för tillfället är i åldersspannet ca 35-70 gör typ allting som är det minsta jobbigt (gärna inklusive finansierar allt möjligt och omöjligt). Jag befinner mig ju för närvarande i detta kritiska åldersspann, och så lär det ju förbli ett tag. Får se om det blir någon märkbar skillnad när min son kvalar in.
Vi sitter också hopplöst fast i relationsmönster när det kommer till mat i min familj och släkt. Jag bjuder alltid på egenhändigt lagad middag när jag fyller år ( men med handräckning av min partner), men det är också jag som basar över min faders och mina syskons födelsedagsmiddagar ( mamma lagar för övrigt ibland mitt ena syskons och alltid sina egna födelsedagsmiddagar). Så vi är ju dessutom fast i könsrollsmönster, tyvärr. Det är som en relik från en svunnen tid, som om detta kapslats in i en syrefattig ficka i ett träsk och blivit bevarat fastän allt annat ändrats och utvecklats. Och även om jag är väldigt glad åt att laga och planera mat, så retar det mig att det fortsätter vara såhär.
 
Nej, jag har bara grillat svamp men jag bbq-grillar ju oftast så det blir ju lite som att röka dem (jag har inte hållit på med magic mushrooms tidigare, jag rökte andra saker :angel: och det är preskriberat vid det här laget :laugh:).

Frågan är ju hur pass rökta de är? Och ja, nu har jag ett nytt experiment för röken :D
Du ska få bilder imorgon.
 
Lammribsen blev sååå lyckade. Jag fräste tomatpuré, vitlök och chili och sen la i hackad tomat, lite slattar från ett par bbq-såser, soya och hickory och lät puttra ihop. Lät ribsen ligga i geggan några timmar innan de åkte in i ugnen.

Potatisgratäng och rödvinsreducering från i går. Lammentrecote som jag bara stekte på med rosmarin, salt och peppar. Marinerade lite broccoli till.
IMG_20181201_193526_834.jpg
 
Herregud vad jag är full och mätt... hade mina borrare här på middag... och ja, det är ju lördag... så ja, det blev lite glögg... med mina romrussin... så nä, jag är inte nykter.

Det var iaf vansinnigt gott. Svampsås med fläskfilé marinerad i bla oheliga mängder sriracha och vitlök. Jag stekte på filén och sedan fick den puttra färdigt i marinaden, mums! Klyftpotatis och ljumma grönsaker till. Efterrätt var saffranscheesecake som fick romrussin ovanpå sig :angel: mycket gott. Och så glögg då...
 
Jag gjorde en köttfärssås ikväll på nötfärs med ekologisk tacokrydda, krossad tomat och massa svamp och paprika. Åt till färsk fettuccine med tomatklyftor och ordentligt med parmesan och fick ihop två matlådor också. Bra! Måste få ordning på torpet igen (säger hon med tre veckor till ”jullov”)...

Igår julbord med jobbet. Gott, men mycket färre roliga sillar än tidigare år, och det fanns ingen grönkål! Skandal. Godast var därmed stekt inlagd strömming och Jansson - och liten otippat nog rostbiff, som jag normalt inte placerar på julbord.

Drack nog sju julmust och en äppelmust. Gick därifrån full på ett mer bokstavligt sätt än många andra, alltså :D
 
Herregud vad jag är full och mätt... hade mina borrare här på middag... och ja, det är ju lördag... så ja, det blev lite glögg... med mina romrussin... så nä, jag är inte nykter.

Det var iaf vansinnigt gott. Svampsås med fläskfilé marinerad i bla oheliga mängder sriracha och vitlök. Jag stekte på filén och sedan fick den puttra färdigt i marinaden, mums! Klyftpotatis och ljumma grönsaker till. Efterrätt var saffranscheesecake som fick romrussin ovanpå sig :angel: mycket gott. Och så glögg då...

I bland är det najas att vara lite fyllo :D
 
Herregud vad jag är full och mätt... hade mina borrare här på middag... och ja, det är ju lördag... så ja, det blev lite glögg... med mina romrussin... så nä, jag är inte nykter.

Det var iaf vansinnigt gott. Svampsås med fläskfilé marinerad i bla oheliga mängder sriracha och vitlök. Jag stekte på filén och sedan fick den puttra färdigt i marinaden, mums! Klyftpotatis och ljumma grönsaker till. Efterrätt var saffranscheesecake som fick romrussin ovanpå sig :angel: mycket gott. Och så glögg då...
Desserter som en blir full av är de bästa.
 
Jag gjorde en köttfärssås ikväll på nötfärs med ekologisk tacokrydda, krossad tomat och massa svamp och paprika. Åt till färsk fettuccine med tomatklyftor och ordentligt med parmesan och fick ihop två matlådor också. Bra! Måste få ordning på torpet igen (säger hon med tre veckor till ”jullov”)...

Igår julbord med jobbet. Gott, men mycket färre roliga sillar än tidigare år, och det fanns ingen grönkål! Skandal. Godast var därmed stekt inlagd strömming och Jansson - och liten otippat nog rostbiff, som jag normalt inte placerar på julbord.

Drack nog sju julmust och en äppelmust. Gick därifrån full på ett mer bokstavligt sätt än många andra, alltså :D
Ingen grönkål!?!?!😨😨😨😨😨😨
 
Inget jättespännande händer i det koltrastska köket nuförtiden och igår lagade jag en nödlasagne för att få veckan att gå ihop. Den här gången gjorde jag en sås på lök, riven rotselleri, trattkantareller, parmesan, keso och timjan och lite annat, och en med en tomatbas (sofritto, vitlök, chili) och två sorters bönor. Jag varvade in ugnsbakad aubergine i skivor och avslutade med parmesan på toppen. Det blev gott, även om kompositionen inte var så genomtänkt. Jag hade hellre varit mer konsekvent och gjort en lasagne med bara rotfrukter, svamp, kanske nån kål och en stark ost än mixat in tomatsåsen, men det får bli en annan gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
11 675
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 380
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 808
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
334
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp