Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunch blev en ljummen hamburgare i torrt bröd på klubben i dag.
Sonen har fått önska kvällsmålet.
Sparribs, bakpotatis, aioli och majskolv. Så får det bli!
 
Fyndade 1,2 kg blandfärs igår för ynka 39:- /kg. Att den dessutom är från det närliggande stora slakteriet vars djur i största utstäckning kommer från länet kändes riktigt bra för samvetet.

Så igår blev det tacos och resterande del av färsen blir ikväll en pastagratäng. I den hamnar det även närproducerade ägg, grädde och ost. Allt köpt i mina lokala Coop-butiker :up:
 
Förhållandevis lokala (@Killaloe ) rökta champinjoner. @athena_arabians , kanske kunde en liten rökkurs någon helg i maj hos dig vara något för matfantaster i tråden? :)
 

Bifogade filer

  • 20181202_164922.jpg
    20181202_164922.jpg
    250,6 KB · Visningar: 32
Dessa kan vara de dyraste champinjoner världen har skådat. Kilopriset vägrar jag att kolla. Styckpriset för förpackningen (som typ inte väger något) var svindlande. MEN jubilaren ber ju om vegan middag. Vad vi förlorar på den rökta svampen tar vi således igen på den vegana färsen.
 
Gör de fler bra grejer? Den här burken hittade jag på min Hemköp.
Vet inte faktiskt - det är mer att Sätila känns som om dom faktiskt är lite på väg framåt (hur galet det än låter). Vi köper mjölk från sätila med jämna mellanrum :)

(Eller ja, jag räknar typ fotskäl och annat till sätila inser jag - men den bortglömda delen av marks kommun är väl rimligt att benämna det :D)
 
Jag är nog där du är ungefär. Äter glatt med stor aptit och inget lämnar kroppen :(
Vi får ta en återcheck om 15 år gällande vår aptit ;)

Jag med och det är verkligen trist. :(
Rider man liten häst vill man ju inte bli för tung och se ut som ett klot. Vikten skenade uppåt ett tag, men nu har jag fått stopp på den, hjälpligt, med nya matvanor. Inga fler mellanmål av typen 3 st kexchoklad för 15:- spänn, alltså. Men aptiten har snarare blivit större än mindre med åldern hittills. Undrar när vändpunkten sker?
Min mamma är fortfarande ganska glupsk och hon är 82.

Städade kylskåpet idag och hittade en lite väl möglig mögelost som nog borde ätits upp för ett par månader sedan. Men eftersom jag inte slänger mat i onödan så blir det nu en paj med broccoli, lök, tomater, champinjoner och nämnda ost. Lite parma i också, hittade ett halvt paket som behöver åtgärdas och då får man ju offra sig.
 
Dessa kan vara de dyraste champinjoner världen har skådat. Kilopriset vägrar jag att kolla. Styckpriset för förpackningen (som typ inte väger något) var svindlande. MEN jubilaren ber ju om vegan middag. Vad vi förlorar på den rökta svampen tar vi således igen på den vegana färsen.

Entrepenören i mig ser en affärsidé @athena_arabians Du kan starta webshop och röka svamp på heltid. Kursgård, kanske?
 
Jul(helg?)skinka och potatisgratäng med precis lagom med vitlök, ungefär så att om det eventuellt fanns några vampyrer i kvarteret så gör det i alla fall inte det längre.

En himla massa lösgodis till efterrätt, och trocadero! Det var vad min PMSmage ville ha, vem är jag att säga nej liksom.
 
Vi blev förresten lite spontant inbjudna på supé hos bekant när vi anlände till storstaden. Vad supé i det här fallet innebar var synnerligen ovisst då vi bara träffat personen i helt andra sammanhang och partnern var helt okänd.
Det kändes lite obekvämt när jag insåg att det var en betydligt förnämare tillställning än jag trott. Jag hade varken klänning, klackskor eller stela lockar. Det var konst och litteratur för hela slanten, men på ett ytterst konservativt sätt så mitt kulturella jag fick jobba. Men det var väldigt gott och trevligt och blev alldeles för sent.
Det bjöds på champagne till små krustader med räksallad, chevrétoast med ett vitt vin, lax med sparris och potatis sås och ett annat vitt vin, flera olika ostar med Amarone och slutligen chokladmousse med kaffe och avec.
Insåg inte förrän jag skulle gå och lägga mig att jag druckit alldeles för mycket. :crazy: Hann bara sova fyra timmar och var helt död under gårdagen. Och jag är fortfarande mätt. :) Och antagligen en smula bakfull.
 
Senast ändrad:
Entrepenören i mig ser en affärsidé @athena_arabians Du kan starta webshop och röka svamp på heltid. Kursgård, kanske?

Helt klart frestande... problemet är väl en del av de presumtiva kunderna som här av sig när man annonserar om "rökt svamp"... Jag tror det finns utrymme för missförstånd. Plus att jag vet inte riktigt om jag har lust att starta en svampodling, min jordkällare är väl inte det bästa skicket... eller speciellt stor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
8 637
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 593
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp