Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi bakat lussekatter på löpande band och jag tryckte i mig två stycken (vi gör dem ganska små). De blev mycket lyckade och vi fick med oss sju var i varsin påse för att förhindra att någon (min partner) äter upp allihop. Pytt, att det kommer hjälpa!

In emellan gräddande och jäsning åt vi rester från gårdagens baluns (rester hos mamma är alltid något i särklass!), picklad rödlök, ugnsbakad rotselleri med salsa verde, mammas fantastiska surdegsbröd, Brantevikssill, hemgravad lax, grönkålssallad, en jättefin dansk hårdost och lite annat smått och gott. Inte så mycket av varje sort, men ändå tillräckligt för att jag nu ska känna mig sprängfylld.
 
Helt klart frestande... problemet är väl en del av de presumtiva kunderna som här av sig när man annonserar om "rökt svamp"... Jag tror det finns utrymme för missförstånd. Plus att jag vet inte riktigt om jag har lust att starta en svampodling, min jordkällare är väl inte det bästa skicket... eller speciellt stor.

På något sätt måste det väl gå att klargöra skillnaden mellan rökt svamp och röksvamp. Och om någon korkskalle väljer att lägga dyra pengar på att sitta och röka champinjoner är det väl deras problem och säkert nyttigare för dem än mycket annat.

Sen tror jag nog att förädlingsprocessen (alltså rökningen) tillför så mycket värde (går på @Petruskas faktauppgifter här så det kan ju vara lite svajigt) att du nog har råd att köpa in färsk svamp och inte behöver odla den själv.
 
Jag fick ihop en liten rätt med den frysta grönkålen, till gallerrökt lantskinka och tomater. Gott! Fast faktiskt lite för pepprigt, mitt eget fel givetvis.

3F6D03B6-DDB7-43AF-B88A-D890266454A7.jpeg
 
På något sätt måste det väl gå att klargöra skillnaden mellan rökt svamp och röksvamp. Och om någon korkskalle väljer att lägga dyra pengar på att sitta och röka champinjoner är det väl deras problem och säkert nyttigare för dem än mycket annat.

Sen tror jag nog att förädlingsprocessen (alltså rökningen) tillför så mycket värde (går på @Petruskas faktauppgifter här så det kan ju vara lite svajigt) att du nog har råd att köpa in färsk svamp och inte behöver odla den själv.

Helt klart en poäng, läser kunderna inte ordentligt är det ju inte så mycket man kan göra :up: Hm, det måste ju gå att få tag på svenskodlade champinjoner?
 
När det gäller lagom.konservativ mat är vegant roligast att försöka få ihop. Skogssvampsoppa med den famösa rökta svampen. Generöst med sherry i soppan. Potatismos med sötpitatis i, rödbetsbiffar med pepparrot, veg färsbiffar med nötter i och rödvinssås med Oatlys grädde i. Sedan vit chokladmousse på vit vegan choklad som faktiskt inte var god, men jag räddade den hjälpligt med kokosgrädde, lite svarta vaniljprickar och en skvätt taorminsk pistagelikör.
 
Ikväll gjorde jag gulasch. Älgbog, chorizo, paprika, lök mm. Den blev inte riktigt lika god som den brukar, så antingen har jag glömt någon fundamental ingrediens eller så behöver den bara mogna tills imorgon. Nu funderar jag på glögg och pepparkaka med ädelost.
 
När det gäller lagom.konservativ mat är vegant roligast att försöka få ihop. Skogssvampsoppa med den famösa rökta svampen. Generöst med sherry i soppan. Potatismos med sötpitatis i, rödbetsbiffar med pepparrot, veg färsbiffar med nötter i och rödvinssås med Oatlys grädde i. Sedan vit chokladmousse på vit vegan choklad som faktiskt inte var god, men jag räddade den hjälpligt med kokosgrädde, lite svarta vaniljprickar och en skvätt taorminsk pistagelikör.

Känns inte så värst konservativt om du frågar mig. Men det gör du ju inte. :)
 
Hörni - hittade paneer i ostdisken (apetina, ny produkt tydligen). Någon som har testat den? Vad tycker ni?
Jag skulle också vilja ha era bästa recept där dylik ingår. Helst någon vegetarisk gryta med tomatbas. Men alla förslag mottages tacksamt.
 
Hörni - hittade paneer i ostdisken (apetina, ny produkt tydligen). Någon som har testat den? Vad tycker ni?
Jag skulle också vilja ha era bästa recept där dylik ingår. Helst någon vegetarisk gryta med tomatbas. Men alla förslag mottages tacksamt.
Den är inte bra.
 
I helgen har jag ätit grönsakssoppa/-gryta så det sprutar ur öronen. Dottern har gått och blivit vegetarian sedan i fredags ("jag vill inte äta kött. Jag tycker om djuren när de lever" :heart) så sambon kokade en stor kastrull med soppa i lördags. Den innehöll bland annat stora vita bönor och de gick hem hos dotter. Jag får soppan till lunch i dag också.

Gårdagens middag bestod av friterade lussebollar :o
 
I lördags lagade jag nödmat; ett paket tofu hackades och stektes med lök, svartkål, vitlök, dijon, chili och teriyakisås. Åts med matvete, riven parmesan och en klick gräddfil på sidan. Blev oväntat bra!

Igår bakade vi saffranslängder (hälften med mandelmassa, hälften med vit choklad) och mjuk pepparkaka och hade postfödelsedags-och-adventsglögg-mingel hos mig. Det luktade saffran och glögg i hela trapphuset enligt gästerna som anlände. Jag åt mest pepparkakor med rejäla bitar St Agur från den fantastiska ostaffären :d Tycker den är godare än Stilton! Och glöggpremiär då.

På kvällen var vi mycket möra och trötta men gjorde pasta med trattkantareller och svartkål. Puttrade ihop med en skvätt grädde, St Agur, citron, persilja och en klick tomatpuré. Persilja. Blev JÄTTEGOTT och varsin matlåda till lunch idag.
 
I lördags lagade partner någon slags gulasch på hjort. Väldigt gott men lite slösigt på så fint kött. Igår gjorde jag lax i ugn med massor av broccoli och brysselkål, stomp med potatis, palsternacka och morot med sjuka mängder dill och citron i, och en romsås med lite pepparrot. Barnet sa: "Mamma, du har lagat supergod mat!". Små barn är fenor på komplimanger. :love:
 
I lördags lagade jag nödmat; ett paket tofu hackades och stektes med lök, svartkål, vitlök, dijon, chili och teriyakisås. Åts med matvete, riven parmesan och en klick gräddfil på sidan. Blev oväntat bra!

Igår bakade vi saffranslängder (hälften med mandelmassa, hälften med vit choklad) och mjuk pepparkaka och hade postfödelsedags-och-adventsglögg-mingel hos mig. Det luktade saffran och glögg i hela trapphuset enligt gästerna som anlände. Jag åt mest pepparkakor med rejäla bitar St Agur från den fantastiska ostaffären :d Tycker den är godare än Stilton! Och glöggpremiär då.

På kvällen var vi mycket möra och trötta men gjorde pasta med trattkantareller och svartkål. Puttrade ihop med en skvätt grädde, St Agur, citron, persilja och en klick tomatpuré. Persilja. Blev JÄTTEGOTT och varsin matlåda till lunch idag.

Jag gillar också St Agur bättre än Stilton 👍
Har du sett att de har gjort en bredbar variant? Helt ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 195
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 582
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp