Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde sambon tjocka revben som först käkades m buljong och kryddor och sen glaserades och in i ugn. Glazen han gjorde hade lite sweet apelsinsmak a la lite osso buko. Han hade i apelsinskal/saft och ingefära bla. Till det finskt potatismos. Vet inte riktigt vad det var i. Men det var små karamelliserade lökbitar i. Till det gröna ärtor.
Det var helt vansinnigt gott!
 
Vi åt vår klassiska Dan före Dan-middag: nygriljerad julskinka med min FARs starka senap, potatismos och gröna ärter. Julöl till. Variant på budapestrulle till dessert: fylld med färskostgräddblandning, hallon och filéad apelsin. Jättegott!
 
Rattepotatis, falafel, picklad rödlök, hummus, morot, valnötter och pärltomater.
IMG_8668.jpg
 
Julmiddag med min mamma idag - överbliven kalkon från i fredag med ugnsrostade små potatisar, spetskål, rödlök och morötter. Kokta Harry kuvert och vaxbönor, blandad sallad och en sås med vitt vin, créme fraiche och basilika.
BD8E85D8-98F6-492D-906D-67A43D409C4D.jpeg

God jul på er!
 
Ångrade mig angående pumpan och gjorde istället veganska bollar genom att torrosta solros och-pumpakärnor, köra dem i mixern till mjöl, blanda med ströbröd och vatten och mandelmjöl och lök och kryddor och sånt. Sedan gjorde jag bollar av dem. Seriöst. Jävul vad gött. Blev jättemånga så jag kan äta dem imorgon också. Yeah! Potatis och sås till. Och lite av gårdagens sallad. Nu ska jag ut med hunden och se om någon kan stoppa mig när jag bara rullar fram.
 
Jul hos föräldrarna. Samtliga i hushållet är såväl mat- som julälskare på en nivå som klart överstiger alla nördkriterier. Alltså:

Till frukost mammas vörtbröd med vällagrad cheddar, vedugnsgräddat knäckebröd med skinka från lyckliga lokala grisar, pappas frö-och kumminbröd med paté gjord på grannens kalkonlever med vitlök och persilja, samt cornichoner från pappas gurkodling. Julkakor och varm choklad med vispgrädde.

Lunch risgrynsgröt.

Fika, julkakor, pepparkakor, nötter, saffransbullar fyllda med mandelmassa, russin och smör.

Middag samma saker som frukosten, men förstärkt med sherrysill, senapss*ll på zucchini, potatis, limegravad öring, JÄTTEGOD "veganlax" på hyvlade morötter marinerade i rökt olja, citron och salt, rökt rådjursstek, sylta på ovan nämnda lyckliga grisar, samt en sallad på grönkål, äpple, smörstekt persiljerot, valnötter och granatäpple.

Till sist gottebord, kaffe och svartvinbärslikör. Jag svälter inte ihjäl idag i alla fall.
DSC_2477_1.JPG
 
Intensiv matdag. Är nu redo för motsv Leningrads belägring.

Risgrynsgrötbrunch på danskt vis med socker, kanel och smörklick på gröten och mörk julöl till. Jag fick mandelgåvan! En flaska Underberg.

Fika. Partners hembakade stollen, kanelkameler, vaniljhorn, chokladbröd, pepparkakor, saffransgifflar med pistagemarsipan samt mina mer eller mindre misslyckade chokladgodisar.

Middag (lagom sent): vegan Janssons med tofu inlagd som ansjovis av petite moi i, vegana köttbullar med hasselnötter och torkade, rökta champinjoner i, halländsk långkål (viktigast av allt!!!), ugnsrostad brysselkål med pinjenötter och apelsinzest, riven rödkål med apelsin, äpple och lök som sallad. Hipsterölsorter och Aalborg Akvavit.

Nu en single malt.
 
Apropå mina föräldrar och matvanor, så har jag ägnat eftermiddagen åt att titta på foton och brev från min farmors dödsbo. Så här skrev min mamma i ett brev till min farmor den 14 maj 1991, när vi bodde i USA och hade varit på knytis-picknick med bland annat en japansk familj:


Ändå lite före sin tid! :laugh:
 

Bifogade filer

  • 67C00A9A-17F6-4E5A-B901-86A8B2CDBDD1.jpeg
    67C00A9A-17F6-4E5A-B901-86A8B2CDBDD1.jpeg
    239,5 KB · Visningar: 82
Jul hos föräldrarna. Samtliga i hushållet är såväl mat- som julälskare på en nivå som klart överstiger alla nördkriterier. Alltså:

Till frukost mammas vörtbröd med vällagrad cheddar, vedugnsgräddat knäckebröd med skinka från lyckliga lokala grisar, pappas frö-och kumminbröd med paté gjord på grannens kalkonlever med vitlök och persilja, samt cornichoner från pappas gurkodling. Julkakor och varm choklad med vispgrädde.

Lunch risgrynsgröt.

Fika, julkakor, pepparkakor, nötter, saffransbullar fyllda med mandelmassa, russin och smör.

Middag samma saker som frukosten, men förstärkt med sherrysill, senapss*ll på zucchini, potatis, limegravad öring, JÄTTEGOD "veganlax" på hyvlade morötter marinerade i rökt olja, citron och salt, rökt rådjursstek, sylta på ovan nämnda lyckliga grisar, samt en sallad på grönkål, äpple, smörstekt persiljerot, valnötter och granatäpple.

Till sist gottebord, kaffe och svartvinbärslikör. Jag svälter inte ihjäl idag i alla fall. Visa bifogad fil 23078

Jag har visserligen varken svultit eller tvingats leva på fryst färdigmat över julafton, men... säg till om någon i familjen skulle vilja adoptera en vacker och genomklok och lagom tjock kvinna i sina bästa år! :angel:
 
Det lutar åt pyttipanna på julens rester till lunch/sen middag idag. Jag tänker mig helt enkelt att jag steker ihop en del överblivna kålsorter, överbliven sötpotatis och överblivna vegana tempehrevben i en panna. Serverar med lingonsylt.

För att sedan gå all in med portvin, torkad frukt, bornholmske rugkiks, mörk choklad och ost - särskilt stilton - senare ikväll. Såväl min svärmor som min mormor skulle vara stolta över mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
319
· Visningar
13 083
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 441
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 887
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
367
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp