Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte en påse frysta (tror jag fick de båtfrysta. Lite oklart...) räkor igår. Och en halvflaska bubbel. Sen åkte jag förbi hos mina föräldrar och fick middag där så jag har räkorna kvar till ikväll. Även bubblet.

Eftersom jag är en väldigt intelligent människa ställde jag för övrigt in påsen med räkor i kylen igår. På översta hyllan, för där råkade det få plats. Behöver väl knappast säga att det hade runnit räkspad i hela kylen när jag öppnade i morse... Ännu en anledning att ta mig samman och städa lite, med andra ord :idea::crazy::angel:
 
Skinkstek speckad med vitlök och plommon. Fick mysa i en gryta i ugnen med äpple, morötter, lök och lite vätska bestående av lite vin, vatten, tomatpuré och kalvfond. Gjorde en gräddsås på skyn plus fransk senap och lite svart vinbärsgelé. Kokt potatis, haricoverts och äppelmos till detta.
 
Hade gäster igår. Till förrätt en röra på rökt ren, pepparrot, rödlök, färskost och lite kryddor på mörkt bröd, toppad med löjrom. Huvudrätten var öringspaté med potatis--och Västerbottensostmousse, sugar snaps och sås. Efterrätten stod jag för, ljum lingonsoppa med calvadosglass och pepparkaka. Glassen var magisk.
 
Hemgjord pizza ikväll, eventuellt med grönkål, svart trumpetsvamp och chèvre, men jag har också fänkål som jag vill använda så jag vet inte vad det blir. Eventuellt kanske det blir en traditionell pizza med prosciutto och mozzarella. Eller så får vi göra många och äta lite av alla.
 
Min husläkare rekommenderar mig att äta LCHF och i julklapp fick jag en LCHF kokbok av dottern. Hon vill så gärna att jag lyckas och att jag ska gå ner i vikt. Dottern bor varannan helg hos pappan och dottern bad mig fotografera mina måltider när hon inte är hos mig. Inget fusk med andra ord. Jag har bett henne att hjälpa.mig så att jag inte väljer fel mat.

Idag gjorde jag en svampomelett. Det skulle ha varit sesamfrön och ingefära också i den men ingefäran var dålig och jag hittade inga sesamfrön på Lidl.

Jag lyckas aldrig med mina omeletter men resultatet var ätligt.
 
En ny hittepårätt. Lite lövbiff fräst med massa vitlök och chili. I med ärtskott, salladslök, spenat, vitkål, rödlök. Kryddade med ingefära på burk (nöd, landet mm), salt, peppar och citron.
Till blev det kremerad sötpotatis. FAMILJ lätt undrande men åt. Vinet var MAKALÖST, 27 år gammalt från Australien och jag ville sno flaskan och springa.
 
Två riktigt bra matdagar i rad!
Igår fixade jag middag till föräldrarna, relationen kan ju inte bara bestå av att dom bjuder mig på middag (eller?! :sneaky: ), så jag la ner timmar på middagen! Dvs, jag la ner grytbitar av lamm, buljong, fräst lök, soja och tomatpuré i en gryta och lät det stå på spisen i två timmar medans jag gjorde annat :D
När köttet var klart så stekte jag vitlök och chili, hällde över lagom mycket av buljong plus köttet till vitlöken/chilin. Kryddade med spiskummin och kanel, slängde i torkade aprikoser och när allt var klar toppade jag med pistaschnötter. Till det en blandsallad, couscous med granatäpplekärnor, lite extra nötter och labneh. Så gott! Avslagen julmust i glaset fär kug, mycket bättre än rödvinet resten envisades med att dricka :angel:

Idag var det bara jag och sambon, men jag var fenomenal ändå. :angel: Portabello fylld med hackade champinjoner, riven vitlök, schalottenlök, timjan, rivet citronskal, persilja och fetaost som kördes i ugn (recept från Arla, så bra!). Till det en ljummen sallad med blandade blad, varma sockerärtor, matvete, rå rödlök och goda tomater. Fantastiskt gott!

Kan även meddela att mitt julkort var fenomenalt - köttbullar med lingonsylt och potatismos :D nästa år har pappa lovat att införa brunsås på julbordet efter att jag och min mycket sympatiska kusin röstat för att det ska införas.
 
Två riktigt bra matdagar i rad!
Igår fixade jag middag till föräldrarna, relationen kan ju inte bara bestå av att dom bjuder mig på middag (eller?! :sneaky: ), så jag la ner timmar på middagen! Dvs, jag la ner grytbitar av lamm, buljong, fräst lök, soja och tomatpuré i en gryta och lät det stå på spisen i två timmar medans jag gjorde annat :D
När köttet var klart så stekte jag vitlök och chili, hällde över lagom mycket av buljong plus köttet till vitlöken/chilin. Kryddade med spiskummin och kanel, slängde i torkade aprikoser och när allt var klar toppade jag med pistaschnötter. Till det en blandsallad, couscous med granatäpplekärnor, lite extra nötter och labneh. Så gott! Avslagen julmust i glaset fär kug, mycket bättre än rödvinet resten envisades med att dricka :angel:

Idag var det bara jag och sambon, men jag var fenomenal ändå. :angel: Portabello fylld med hackade champinjoner, riven vitlök, schalottenlök, timjan, rivet citronskal, persilja och fetaost som kördes i ugn (recept från Arla, så bra!). Till det en ljummen sallad med blandade blad, varma sockerärtor, matvete, rå rödlök och goda tomater. Fantastiskt gott!

Kan även meddela att mitt julkort var fenomenalt - köttbullar med lingonsylt och potatismos :D nästa år har pappa lovat att införa brunsås på julbordet efter att jag och min mycket sympatiska kusin röstat för att det ska införas.
Åh! Min förbannade unge kräver brunsås på julbordet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
9 974
Senast: manda
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 228
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 624
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
312
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp