Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag gått och ,köpt gnocchi för någon INFLUENCER i den här tråden lyckats påverka mig. Tyvärr har jag glömt vad jag skulle göra med dem ...:crazy: Så hjälp nu Miran. Det måste vara GOTT, för just nu försöker jag hålla igen lite och vill inte slösa bort ät-tillfällen på trista grejer. :angel:

Idag gjorde jag svampsoppa på trattisar & ädelost. Fräste ihop kantareller, lök och parma att strössla över i riklig mängd. Ett litet pannbröd till. Ganska gott, faktiskt, om jag får säga det själv. (och vem kan hindra mig?)

I morgon är det min tur att bli bortskämd och överraskad. På fredag är det gnoccins tur - om jag får något gott förslag. Det ser ju urtråkiga ut. :cautious:
Jag är fasligt svag för gnocchi med salvia & citronsmör och massor av parmesan.
 
Jag ska laga middag åt mina borrare på lördag (de betalar - jag lagar... efter att ha försökt smacka in mig i väggen behöver jag avkoppling och matlagning är det för mig).

Tyvärr har jag ingen grill men jag tänkte en bit gris (någon framdelsbit) som jag gnider in med min egen rub och sedan in med den i ugnen i en gryta med lite lämplig vätska i botten, för att anlända i pulled pork. Det blir naturligtvis inte samma yta och smak som i en grill men jag gillar den där rubben. Många recept tycker jag har för mycket vätska dessutom.

Sedan funderar jag på att baka hamburgerbröd till och så får man plocka ihop sin egen pulled burgare med rödlök (picklad kanske?), tomater, gurka och sallad. Kanske gräddfil också, det är drag i min rub :D

Tror ni det kan funka?
Med gott hamburgerbröd blir det supergott!
 
Det är lagom tid. Men vad mer än grönsakerf eller ärtmos?
Inte mycket. Broccolin återkommer ofta. Ibland blomkål istället. Ärtmos, då. Och så har vi ju ärtor-med-fläsk: stek lite lök, lägg i lite god skinka, och häll på jättemycket gröna frysta ärter. Krydda. Timjan passar, jag tar ofta lite bockgornsklöver, lägg på lock och stek på tills klart. Eller strunta i skinkan och knäck över ett par ägg istället.
 
Nu har jag gått och ,köpt gnocchi för någon INFLUENCER i den här tråden lyckats påverka mig. Tyvärr har jag glömt vad jag skulle göra med dem ...:crazy: Så hjälp nu Miran. Det måste vara GOTT, för just nu försöker jag hålla igen lite och vill inte slösa bort ät-tillfällen på trista grejer. :angel:

Idag gjorde jag svampsoppa på trattisar & ädelost. Fräste ihop kantareller, lök och parma att strössla över i riklig mängd. Ett litet pannbröd till. Ganska gott, faktiskt, om jag får säga det själv. (och vem kan hindra mig?)

I morgon är det min tur att bli bortskämd och överraskad. På fredag är det gnoccins tur - om jag får något gott förslag. Det ser ju urtråkiga ut. :cautious:

Stek dem i smör/olja med nån god grönsak, sen på med lite vin/vatten, ett lock och snabbputtra.
 
En krämig pasta, eller min favorit Gnocchi (inte pasta formen utan potatisklimpen).
Koka gnocchin snabbt, stek den därefter för att få lite yta. Ner med önskvärda tillbehör, tex svamp, soltorkade tomater, lök etc. På med en skvätt grädde utblandat med pesto. I med några bitar mozzarella. Serveras med bladspenat, parmesanost, balsamico och svartpeppar!

@Miran citerar mitt egna förslag från några sidor tillbaka :)

Ett annat tips: koka gnocchi, ner i stekpanna för lite färg, i med lök, en skvätt kantarellfond, svamp av valfri sort, bacon eller halloumi, spenat och en skvätt grädde. Riv över parmesan och lite balsamico :d:love:
 
Precis som @Pilot åt jag influensertortellini igår kväll, med vitt vin i kokvätskan och några ynkliga små broccolisnuttar och lite lök som enda tillbehör (kylen är galet tom). Det blev nästan slagsmål om maten, min partner var jättehungrig efter töntig löpträning och jag fick försvara min portion (normalt får vi lite över av ett sånt där paket färdig pasta, men icke igår). När vi båda är våldsamt hungriga händer det att vi båda hamnar i skräck för att maten inte ska räcka och blir i den där bråddjupa hungern petimetrar som slår vakt om våra egna intressen, även om vi oftast lyckas bete oss hyfsat civiliserat. Jag funderar ibland på om det beror på något barndomstrauma, men landar i att det enbart handlar om HUNGER.:D
 
Men godmorgon:banghead:. Det är andra gången idag jag lägger upp något i helt fel konversation. Inte min dag idag asså :meh::D:D

Inte min heller, bevisligen... Vi får försöka igen imorgon! Då är det ju i alla fall torsdag! Sånt har jag koll på serru!

Jag tror min dag var värst... ;) :D om vi nu ska ha en tävling a la Monty Python :rofl: Förutom "roligheterna" jag beskrev ovan var jag av vägen en sväng med King Caben också :meh: Lita aldrig på plogpinnar i Jämtland säger jag bara :cautious: REJÄL slagsida i ett dike när jag höll ut för en liten tant på en smal väg och kom utanför vägen och skar ner (superfrän dam, hon berättade att hon ville bli rallyförare när hon var ung).

Sedan fnissade borrarna när de kom och drog upp mig... fast jag beordrat dem att inte göra det :cautious: Huliganer :mad: :p
 
Färdiga dumplings med ugnsbakad pak soi, hackade jordnötter och srirachamajonäs blev dagens middag. Förvånansvärt goda dumplings med tanke på att sambon hittade några vi aldrig hört talas om till det fenomenala priset 10 kronor! :up: :D

Vilket märke? Det var någon butik här som hade bra pris på dumplings nu i veckan. Jag köpte billiga på ICA hemma förut och de var vedervärdiga så jag har hållit mig till ICAs egna och MenMen efter det.
 
Hade en väninna på middag igår, det var precis vad som behövdes för att kicka igång min matlagningsinspiration. Vi lagade pasta med en röra på schalottenlök, vitlök, chili, massa grönkål, vitt vin, grädde och citron. Stekte halloumitärningar till och toppade allt med parmesan. Vitt vin i glasen. Samtliga ingredienser fanns i kylskåpet redan :up:
 
Gårdagens tacos. Jag åt fyra stycken. Det var mycket gott. Dessa åt jag, citat från menyn:

CARNITAS
fläsksida, pico de gallo, salsa

CALIFORNIA
Anchomarinerad högrev, chipotlemajo, picklad rödlök, koriander

PESCADO
friterad fisk, cole-slaw, chipotlemajo, mangosalsa

PESCADO A LA PLANCHA
chillimarinerad fisk, avokado, ananas, lök, rädisa

Vatten till, pga någon sorts pågående smärre kris. Därefter bio, filmatiseringen av boken The Wife. Perfekt om en vill hålla sitt manshat aktivt!
 
Precis som @Pilot åt jag influensertortellini igår kväll, med vitt vin i kokvätskan och några ynkliga små broccolisnuttar och lite lök som enda tillbehör (kylen är galet tom). Det blev nästan slagsmål om maten, min partner var jättehungrig efter töntig löpträning och jag fick försvara min portion (normalt får vi lite över av ett sånt där paket färdig pasta, men icke igår). När vi båda är våldsamt hungriga händer det att vi båda hamnar i skräck för att maten inte ska räcka och blir i den där bråddjupa hungern petimetrar som slår vakt om våra egna intressen, även om vi oftast lyckas bete oss hyfsat civiliserat. Jag funderar ibland på om det beror på något barndomstrauma, men landar i att det enbart handlar om HUNGER.:D
Jag fattar inte detta med portionsstorlekarna. Partner och jag äter ett sådant paket var!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 792
Senast: MJLee
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 202
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 598
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp