Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag blev det potatis och köttfärssoppa med morot, zuccini, chili, vitlök, tomat, broccoli, tomatpuré, lök, paprikapulver och grönsaksbuljong. Het och god. Knäckemacka till.
20190117_154606.jpg
 
Jag tycker också att det är svårt att äta tillsammans med såna som äter väldigt fort. Det blir som en stress.

Jag är så himla glupsk!!! :o
Alltså, är jag hungrig så går det ner mycket mat på kort tid.
Undrar om det har att göra med barndomen som några är inne på här. Fem syskon som fick slåss om det godast. Ville man ha nåt fick man slänga i sig det, annars tog det slut.

Minns när vi ett oerhört lyxigt år hade haft besök från Amerika och vi hade fått var sin CHOKLADadventskalender!!! En total nymodighet då som inte fanns i Sverige än. (åtminstone hade vi aldrig sett någon) När det ÄNTLIGEN efter oerhört jobbig väntan äntligen var 1:a december och man skulle få öppna första luckan och provsmaka, vad upptäckte man då? Jo att NÅGON smygöppnat alla 24 luckorna och ätit upp ALLA chokladbitarna!!! I alla fem kalendrarna!!! :crazy:

Fattar ni vilket barndomstrauma!!!:cautious: (det var alltså inte jag som tjuvätit de andras)
 
Kylskåpsrensning även här. En lammkorv stekt i slantar samt finstrimlad vitkål som fick gotta ihop sig i pannan med en sås på mixade vita bönor, vitlök, olivolja, mjölk och diverse örtkryddor. Ingen bild pga ser extremt oaptitligt ut, men smakar ok och räcker till lunchlåda imorgon.
 
Jag tycker också att det är svårt att äta tillsammans med såna som äter väldigt fort. Det blir som en stress.
Jag också! Jag har försökt att få min sambo att lugna ner sig lite, och det har han eventuellt gjort, men eftersom att jag äter oändligt långsamt så hjälper det inte så mycket. Å andra sidan innebär det att disken oftast blir diskad medan jag fortfarande äter :D Om vi ska dela på en skål godis, nötter eller liknande blir det alltid att vi gör varsin skål, för annars är allt borta lagom till att jag tagit min tredje tugga!
 
Jag är så himla glupsk!!! :o
Alltså, är jag hungrig så går det ner mycket mat på kort tid.
Undrar om det har att göra med barndomen som några är inne på här. Fem syskon som fick slåss om det godast. Ville man ha nåt fick man slänga i sig det, annars tog det slut.

Minns när vi ett oerhört lyxigt år hade haft besök från Amerika och vi hade fått var sin CHOKLADadventskalender!!! En total nymodighet då som inte fanns i Sverige än. (åtminstone hade vi aldrig sett någon) När det ÄNTLIGEN efter oerhört jobbig väntan äntligen var 1:a december och man skulle få öppna första luckan och provsmaka, vad upptäckte man då? Jo att NÅGON smygöppnat alla 24 luckorna och ätit upp ALLA chokladbitarna!!! I alla fem kalendrarna!!! :crazy:

Fattar ni vilket barndomstrauma!!!:cautious: (det var alltså inte jag som tjuvätit de andras)
Ett syskon TOTALT utan känsla för CEREMONIER!
 
Jag också! Jag har försökt att få min sambo att lugna ner sig lite, och det har han eventuellt gjort, men eftersom att jag äter oändligt långsamt så hjälper det inte så mycket. Å andra sidan innebär det att disken oftast blir diskad medan jag fortfarande äter :D Om vi ska dela på en skål godis, nötter eller liknande blir det alltid att vi gör varsin skål, för annars är allt borta lagom till att jag tagit min tredje tugga!

Jag säger åt särbon att jag kanske vill ha mer om det är så. Han tar inte illa upp (han är inte så känsligt lagd :p). Det finns alltid mat så det räcker men han är bra på att okynnesäta (dvs äta mer för att det är gott, inte för att han är hungrig).

Jag tänker INTE börja hetsäta för att särbon inte tänker lämna kvar något. Helt ärligt tycker jag sådant är vansinnigt ouppfostrat (vilket jag inte säger till honom, utan jag är i mina ögon enormt oartig som säger åt honom att inte äta allt... men jag gör hellre så än försöker uppfostra min partner vilket är ännu mer oartigt och inget jag har lust med). Mitt ex var exakt likadan och jag hanterade det på samma sätt. Vad har de gemensamt? Lika många syskon... jag är ensambarn.
 
Jag säger åt särbon att jag kanske vill ha mer om det är så. Han tar inte illa upp (han är inte så känsligt lagd :p). Det finns alltid mat så det räcker men han är bra på att okynnesäta (dvs äta mer för att det är gott, inte för att han är hungrig).

Jag tänker INTE börja hetsäta för att särbon inte tänker lämna kvar något. Helt ärligt tycker jag sådant är vansinnigt ouppfostrat (vilket jag inte säger till honom, utan jag är i mina ögon enormt oartig som säger åt honom att inte äta allt... men jag gör hellre så än försöker uppfostra min partner vilket är ännu mer oartigt och inget jag har lust med). Mitt ex var exakt likadan och jag hanterade det på samma sätt. Vad har de gemensamt? Lika många syskon... jag är ensambarn.
Så har jag också gjort tillsammans med såna som äter fort. Jag kan inte prioritera artighet över att bli mätt.
 
Min matlagningsinspiration har varit låg på sistone, det hjälper avsevärt att läsa i den här tråden.
Som tur är föder mina veterinärer upp ekologiska grisar (julskinkan som var otroligt bra kom därifrån). Och en av min sambos vänner föder upp eko nöt. Han tillverkar också korvar som avkomman är kriminellt förtjust i, tjuritzo och ko-rv. Min humor tilltalas starkt av namnen han valt på produkterna.

Kontentan är att jag har massa gris och nöt i frysen som jag tänker tillaga när inspirationen kommit till mig. Jag har idag ätit den fabulösa anrättningen kikärtor och blomkål till middag, deprimerande värre..
Så jag sitter här med snålvattnet forsande till era matlagningsutsvävningar och tänker att jag måste betvinga min inneboende matlagningsmusa till att börja leverera något som jag blir lycklig av att äta.

I'll be back!
 
Nudlar med sesamstekta böngroddar, svarta sesamfrön, salladslök och en påse algsallad. Till detta stekt tofu. Stora mängder japansk soja och sambal oelek. Det blir som en barnsligt enkel smak som jag ibland är mycket sugen på, just av soja och sambal oelek.
 
Jag säger åt särbon att jag kanske vill ha mer om det är så. Han tar inte illa upp (han är inte så känsligt lagd :p). Det finns alltid mat så det räcker men han är bra på att okynnesäta (dvs äta mer för att det är gott, inte för att han är hungrig).

Jag tänker INTE börja hetsäta för att särbon inte tänker lämna kvar något. Helt ärligt tycker jag sådant är vansinnigt ouppfostrat (vilket jag inte säger till honom, utan jag är i mina ögon enormt oartig som säger åt honom att inte äta allt... men jag gör hellre så än försöker uppfostra min partner vilket är ännu mer oartigt och inget jag har lust med). Mitt ex var exakt likadan och jag hanterade det på samma sätt. Vad har de gemensamt? Lika många syskon... jag är ensambarn.
Aha, nä här är det aldrig några problem med att det inte ska finnas tillräckligt med mat. Vi tar nog aldrig om i vårt hushåll, inser jag nu när jag tänker på det! Vi brukar lägga upp en portion var, äta upp den i varierande takt, och sen är det bra så. Resterande mat blir lunchlådor. Så här handlar det helt enkelt bara om att vi äter olika snabbt, och att han därmed sitter med tom tallrik medan jag äter upp i min egen, sävliga takt :D
 
Jag äter gröt till middag. Det borde heta gräsYNKLING. Gräsynka. Imorgon är misären slut!
Skönt att det snart är över!

Jag äter grekisk yoghurt, keso, dinkelgryn, päron, rostade hasselnötter och kardemumma till middag just nu, eftersom jag kom sent hem. Lite för sen middag för min smak, men det var det eller ligga vaken och till sist gå upp med kurrande mage för att äta något i natt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
10 747
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 717
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp