Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag eftersträvar inte motsägelsefrihet här, utan trivsel. Trivsel i mitt fall är att middagen är det som rundar av dagen, och sen övergår i kaffehäng och allmän ledighet, inomhus så här års.

Sen var det ju kvällschipsen, inte mackan, som framstod som rätt energirik jämfört med övrigt näringsinnehåll. Stort energiintag sent har jag aldrig sagt något negativt om, det var helt din tolkning. Jag äter nog halva dagens kalorimängd till middag, runt kl 21, ofta.

Jag älskar typ allt som börjar med kvälls-, men både middag och kvällsmat ryms sas inte riktigt i kläderna. Ej heller kvällschips.

Men mest handlar det om att middag-vin-kväll-kaffe är ett så bra koncept. Därav önskan om sen middag.

Ser att jag missade skillnaden mellan chipsen och mackan nånstans. Jag äter nog också ungefär halva dagens energimängd till middag - men gärna mellan 18-19 och har nog i princip aldrig känt hunger senare på kvällen/natten. Äter jag och dricker den mängden vid 21 så blir det kaos med att kunna somna - så såna vanor får lämnas utanför vardagsrutinen. Vanor sitter hårt.

För övrigt kan en middag gärna få pågå från 18-hugget till 21-hugget på dagar som inte anmodar lagom antal timmars sömn innan tidig alarmklocka.
 
Jag förespråkar inte chips till kvällsmat.
Äter extremt sällan chips öht.
Men i går var karaktären klen, suget stort och öppnad påse fanns :cautious:

Oftast blir det en macka till kvällsmat. Knäckemacka, en varm smörgås, kantarellmacka eller lite fil och flingor.
 
En lunchsoppa:

0ACEB837-A50D-4E68-8E53-23E3426FB2BF.jpeg
 
Jag gillar middagar vid typ 19-20, så att man har gott om tid att slappa med vin, ost och choklad efteråt. Dock överlever jag inte ända dit utan ett större (gärna fett- och kolhydratrikt) mellanmål. Under perioder av SPÄKNING, när jag ska försöka överleva på endast frukost, lunch, middag, frukt och kaffe, måste middagen alltså förläggas på tok för tidigt.
 
Idag blire fine cuisine: färgglad pasta, vegetariska "fiskpinnar" (samma format men innehåller bara typ grönsaker och vetemjöl) och vegansk remoulad. Har en perfekt (PERFEKT!) avocado som jag hoppas kunna avnjuta imorgon. Om den blir övermogen innan jag återfått smaksinnet blir jag skogstokig!
 
Men mest handlar det om att middag-vin-kväll-kaffe är ett så bra koncept. Därav önskan om sen middag.
Det är väl det som skiljer; synen på mat. För mig handlar det om matintag; något som är nödvändigt för att ladda kroppen. Lagad mat vill jag ha mitt på dagen. Sen nån macka på em. Lagad mat efter fem känns overkill.
 
Det är väl det som skiljer; synen på mat. För mig handlar det om matintag; något som är nödvändigt för att ladda kroppen. Lagad mat vill jag ha mitt på dagen. Sen nån macka på em. Lagad mat efter fem känns overkill.

Nej, inte för min del. Mat är ett av livets stora glädjeämnen. Som gärna avnjuts med ett glas vin, kaffe, flera rätter och länge. Men varför ska man starta det sent för det? Ser inget samband, annat än personlig preferens.

Gärna riktig lagad mat två gånger om dagen, även om lunchen nästan alltid utgörs av mat lagad vid tidigare tillfälle.
 
Ikväll fanns orken att göra en enkel middag (till skillnad från igår då ingen ork fanns).
Blev en pastasås på creme freisch med svamp, lök, kyckling och massor med dragon och citronpeppar. Blev ett litet glas rödvin sedan helgen också, behövligt efter senaste dagarnas kaos.
 
Exakt! Endast genom svåra umbäranden kan Stor Konst se dagens ljus! Vad skulle du ha att skriva om, om du levde ett bekvämt liv?

Och under tiden lutar oss @Anna och jag och andra av vår typ av kulturtanter bekvämt tillbaka och läser, med välbryggt kaffe och färska bullar inom bekvämt räckhåll.

Jag har aldrig tidigare ifrågasatt mitt yrkesval, men nu inser jag att det innebär vissa uppoffringar. Jag och Barnen från Frostmofjället... 😎 Idag pizzasallad och en bit sönderkokt fisk till lunch (skollunch). Nu är jag så trött att det fick bli sallad på hotellrummet. Minus 25 ute. Sa jag att jag har magknip? Gullspira och jag lider för konsten.

Jag oroar mig redan för frukosten på det här stället. Känns INTE lovande. De har ingen frukodtmatsal utan hat borden ute i korridoren utanför folks hotellrum. Mysigt... NOT!!! :(
Det värsta är att jag bokade hotellet på grund av att de hävdade att deras frukost är stans bästa. Tillåt mig tvivla...
 

Bifogade filer

  • DSC_0174.JPG
    DSC_0174.JPG
    150 KB · Visningar: 28
Jag känner att jag behöver FÖRSVARA mig för igår led jag bannemig för konsten. Slask, snöblandat regn på alla ledder, vattenpölar upp till vristen och oförmögen att se genom glasögonen. Dessutom med gruvligt magont av oförklarlig anledning. Men nog LED jag för att ta mig till sista visningen på filmfestivalen, det gjorde jag!

mobiluppladdning_5c5967f99606ee05b458c8ec.jpg


Fast jag fick en croque madame och en väldigt god flat white innan så egentligen borde jag väl hålla tyst. Men jag LED.

Nåja. Gullspira led mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 375
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 403
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 830
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
352
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp