Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig tidigare ifrågasatt mitt yrkesval, men nu inser jag att det innebär vissa uppoffringar. Jag och Barnen från Frostmofjället... 😎 Idag pizzasallad och en bit sönderkokt fisk till lunch (skollunch). Nu är jag så trött att det fick bli sallad på hotellrummet. Minus 25 ute. Sa jag att jag har magknip? Gullspira och jag lider för konsten.

Jag oroar mig redan för frukosten på det här stället. Känns INTE lovande. De har ingen frukodtmatsal utan hat borden ute i korridoren utanför folks hotellrum. Mysigt... NOT!!! :(
Det värsta är att jag bokade hotellet på grund av att de hävdade att deras frukost är stans bästa. Tillåt mig tvivla...

Riktiga konstnärer lider! Men karva inte av dig örat för Guds skull.
 
Jag har aldrig tidigare ifrågasatt mitt yrkesval, men nu inser jag att det innebär vissa uppoffringar. Jag och Barnen från Frostmofjället... 😎 Idag pizzasallad och en bit sönderkokt fisk till lunch (skollunch). Nu är jag så trött att det fick bli sallad på hotellrummet. Minus 25 ute. Sa jag att jag har magknip? Gullspira och jag lider för konsten.

Jag oroar mig redan för frukosten på det här stället. Känns INTE lovande. De har ingen frukodtmatsal utan hat borden ute i korridoren utanför folks hotellrum. Mysigt... NOT!!! :(
Det värsta är att jag bokade hotellet på grund av att de hävdade att deras frukost är stans bästa. Tillåt mig tvivla...
Ser übermysigt ut! Vilken är staden? Stans bästa frukost beror ju mycket på hur konkurrensen ser ut.
 
Nej, inte för min del. Mat är ett av livets stora glädjeämnen. Som gärna avnjuts med ett glas vin, kaffe, flera rätter och länge. Men varför ska man starta det sent för det? Ser inget samband, annat än personlig preferens.

Gärna riktig lagad mat två gånger om dagen, även om lunchen nästan alltid utgörs av mat lagad vid tidigare tillfälle.
Pga vinet och stämningen är det bra att starta det så pass sent att det avrundar dagen, tycker jag. Hur dags det är beror ju på ens dygnsrytm i övrigt. Jag gillar sena vanor.
 
Jag ägnade hela eftermiddagen åt att äta sju sorters kakor ("I got a bit carried away with my baking", som värdinnan sa) och snacka skit med tjejgänget från universitetet, men lyckades ändå uppbåda motivation att ställa mig och baka en paj med diverse grillade grönsaker, fetaost och pesto när jag kom hem. Det blev både gott och vackert.

Visa bifogad fil 24863
Ser jättegod ut!
 
Idag gjorde jag sallad med salladsmix, ostfyllda och inlagda minipaprikor, inlagda kronärtskockor, snackspaprikor, romanticatomater, aocado och rökt picnic-bog. Gjorde hemmagjorda krutonger på Balderbröd m vitlökspasta, olivolja, örtsalt och örter provencale. Till det en vinägrett m mango-balsamico, olivolja och italiensk salladskrydda.
Gott! Men jag hetsåt krutongerna lite för våldsamt och har typ skavsår i hela munnen nu.:laugh:
 
Jag ser framemot en frukostrapport från geten och dig @Miran och hoppas att du hade fel i dina onda aningar (även om det där möblemanget ser sällsynt olycksbådande ut:().




Igår hann jag inte med lunch och resten av dagen blev komplett pannkaka. För hangry och därmed illamående på eftermiddagen för att kunna tvinga i mig något ätbart och möte på kvällen gjorde att även middagen blev lidande - katastrof! Åt mikroäggröra och en ostmacka när jag väl kommit hem vid 21 och fick gå upp redan vid fem för att äta en förstafrukost eftersom jag höll på att svälta ihjäl.

Jag behöver ett hyfsat tätt måltidsintervall för att må bra, men det beror såklart lite på vad jag äter. En del dagar faller jag död ned utan eftermiddagsmellanmål, andra klarar jag mig fint fram till en tidig middag vid 19-snåret. Oftast vågar jag dock inte chansa:D
 
Jag ställde till med någon sorts variant på ramen igår. Äggnudlar och gröna sojabönor, och så en god buljong, och så strimlad salladskål, champinjoner, chili och ett mjukkokt halverat ägg "uppepå". Gott och skippar man ägget blir det ju veganskt. Hade egentligen tänkt tillsätta böngroddar också men det fick inte plats i skålen ;)
 
Ser übermysigt ut! Vilken är staden? Stans bästa frukost beror ju mycket på hur konkurrensen ser ut.

Sant. Men stan är Östersund väcks hoppet. 😊

Och vet ni, frukosten var faktiskt riktigt bra. Men när den ska intas i en grå korridor förtas ändå njutningen rejält. Att frukosten nödvändigtvis skulle intas 06.00 gjorde mig inte muntrare... 😎 Men Gullspira var nöjd.
 

Bifogade filer

  • DSC_0182.JPG
    DSC_0182.JPG
    154,7 KB · Visningar: 38
Läraren i lågstadiet läste den boken högt för oss barn. Jag höll på att förgås av leda. :p
Sådär kan det ju vara när man prånglas på något, kanske? Jag var en bokslukare av rang som liten och tuggade under mina tidiga läsande år i mig i stort sett allt jag kom över med samma okritiska entusiasm, från Kitty, Fem-böcker och mammas gamla Bill-böcker till Selma Lagerlöf, Stevenson och Eyvind Jonsson. En del förstod jag, en del inte:D
 
Läraren i lågstadiet läste den boken högt för oss barn. Jag höll på att förgås av leda. :p

Du har alltid varit så himla okulturell ... Själv VALDE jag självmant Barnen från Frostmofjället när vi skulle völja en bok vi skulle skriva av från pärm till pärm när vi skulle lära oss att skriva skrivstil. Snacka om evighetsprojekt. Så på sätt och vis har jag faktiskt skrivit detta fantastiska epos. Riktigt klart hann jag nog inte innan skoltiden tog slut. :) Men jag vet allt om svält och lidandet.

För att hålla mig/oss till ämnet så har nu Mora passerats på väg hemåt, så också lunchen som intogs just där. Den efterlämnade inga större spår i minnet. Inga stående ovationer direkt, men heller inte så usel att den var rolig. Buffé där man kunde välja allt från strömming med potatismos (det gjorde jag) till mjuka pommes med svartbränd karré med rödvinssås.
 
Du har alltid varit så himla okulturell ... Själv VALDE jag självmant Barnen från Frostmofjället när vi skulle völja en bok vi skulle skriva av från pärm till pärm när vi skulle lära oss att skriva skrivstil. Snacka om evighetsprojekt. Så på sätt och vis har jag faktiskt skrivit detta fantastiska epos. Riktigt klart hann jag nog inte innan skoltiden tog slut. :) Men jag vet allt om svält och lidandet.

För att hålla mig/oss till ämnet så har nu Mora passerats på väg hemåt, så också lunchen som intogs just där. Den efterlämnade inga större spår i minnet. Inga stående ovationer direkt, men heller inte så usel att den var rolig. Buffé där man kunde välja allt från strömming med potatismos (det gjorde jag) till mjuka pommes med svartbränd karré med rödvinssås.
Eftersom de aldrig äter något i den där sketna boken, så anmäler jag snart inläggen för att vara OT.

(Men skriva av, varför i all världen då? Kunde inte läraren komma på något vettigt alls att göra på lektionerna?)

Jag tyckte att croiassanterna på din frukostbild såg ut att få ca betyget 3 av 5. Varken hackade eller malna, liksom?
 
Sådär kan det ju vara när man prånglas på något, kanske? Jag var en bokslukare av rang som liten och tuggade under mina tidiga läsande år i mig i stort sett allt jag kom över med samma okritiska entusiasm, från Kitty, Fem-böcker och mammas gamla Bill-böcker till Selma Lagerlöf, Stevenson och Eyvind Jonsson. En del förstod jag, en del inte:D

Samma här! Fast just Frostmofjället läste pappa för oss när vi var små och bodde i en stuga på skidsemester i Norge med 1 meter snö utanför. Mycket stämningsfullt.

Och de äter väl typ BARK i böckerna eller? Inte så mycket att hurra för kanske..
Jag kan bidra till tråden med att PARTNER ska laga halloumistroganoff medan jag är iväg och tränar idag. Ser mycket fram emot detta, jag har aldrig lagat det själv.
 
Samma här! Fast just Frostmofjället läste pappa för oss när vi var små och bodde i en stuga på skidsemester i Norge med 1 meter snö utanför. Mycket stämningsfullt.

Och de äter väl typ BARK i böckerna eller? Inte så mycket att hurra för kanske..
Jag kan bidra till tråden med att PARTNER ska laga halloumistroganoff medan jag är iväg och tränar idag. Ser mycket fram emot detta, jag har aldrig lagat det själv.
Åhååå, stroganoff. Min sambo blev eld och lågor när jag gjorde det sist. Fast gjorde med vegokörv, inte med halloumi. Han fullkomligt tappade det, vilket är görfestligt med tanke på vad det innehåller och hur o-fancy det är :D
 
Jag är så märkligt lättdistraherad idag. Skulle reka hundbur på nätet. Blev törstig, skulle göra te. Kollade i fel låda efter ingefära, hittade vaniljpuddingpulver. Började göra havremjölk för den var slut, glömde bort mitt te. Nu har jag ljummet vatten med citron och ingefära. Smaksinnet börjar återvända. Kanske ska jag våga mig på den där avocadon strax. :love:
 
Jag åt finfin lunch idag :love: med så mycket gott i att jag inte kommer ihåg hälften.

E141B5A4-0628-4DBF-8FFD-1FF75C2B7361.jpeg


(Det svarta vid sidan av bordet är en mycket hungrig hund)

Och ikväll ska jag göra stroganoff med viltkött och KÅRNICHÅNGER. Inte för att jag är hungrig efter den lunchen men ändå, kan ju lukta på maten iaf :angel:
 
Idag blev det ytterst märklig matordning. Jag hade vassle kvar efter min paneertillverkning, som jag gjorde amerikanska pannkakor på till brunch. Tinade blåbär med en klick honung till. Det råkade bli en jätteportion så jag blev inte hungrig förrän sen eftermiddag. Nu äter jag alltså antingen väldigt sen lunch eller väldigt tidig middag i form av paneer korma (paneer, massa kryddor, kokosmjölk, hackad mandel, sultanrussin, lök och ingefära) med blomkålsris och en sallad/raita crossover med gurka och tomat i yoghurtsås kryddad med vitlök, koriander och spiskummin. Ljuvligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 617
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 708
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp