Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller precis näsan över ytan (tack chefen som kom på besök med typ ingen förvarning... :cautious:) så här har det varit näringsmisär (jag har f-n inte hunnit äta). Fick en räk- och laxbakelse igår till middag av särbon. Idag vete fan vad det blir, jag öppnar väl kylen och sträcker in handen efter första bästa.
 
Lunch på Gyllene Prag med mina kära FÖRÄLDRAR. Gulaschsoppa som en liten aptitretare, sedan valde jag stekt sillflundra med potatismos. Och rårörda lingon. Mycket gott! En Pilsner Urquell till för att ge helgen en bra start.
 
Lunch på Gyllene Prag med mina kära FÖRÄLDRAR. Gulaschsoppa som en liten aptitretare, sedan valde jag stekt sillflundra med potatismos. Och rårörda lingon. Mycket gott! En Pilsner Urquell till för att ge helgen en bra start.
Gulaschsoppa som jag var så sugen på vid lunchtid! Det är råkallt här och jag är förkyld ( = extrahungrig) och något med den bleka novemberdagern fick mig att längta efter mustig varm gulaschsoppa. Det blev istället sista stumpen av den goda lasagnen med en sallad på stora vita bönor och finmandolinad fänkål. Helt ok!

Ikväll ska vi ut och käka och jag oroar mig redan för hur jag ska kunna hålla mig vaken till kl 21, då vi har bord bokat. Kl 21! Min kropp har gått i ide.
 
Gulaschsoppa som jag var så sugen på vid lunchtid! Det är råkallt här och jag är förkyld ( = extrahungrig) och något med den bleka novemberdagern fick mig att längta efter mustig varm gulaschsoppa. Det blev istället sista stumpen av den goda lasagnen med en sallad på stora vita bönor och finmandolinad fänkål. Helt ok!

Ikväll ska vi ut och käka och jag oroar mig redan för hur jag ska kunna hålla mig vaken till kl 21, då vi har bord bokat. Kl 21! Min kropp har gått i ide.
Hårda bud! Jag som har uppfattat dig som kvällspigg. :)

Igår fick jag förresten en god soppa med tomat, timjan, jordärtskockor som inte var mosade och trattkantareller i. Värmand och gott. Förvånansvärt bra att kombinera trattisar med skockorna!
 
Hårda bud! Jag som har uppfattat dig som kvällspigg. :)

Igår fick jag förresten en god soppa med tomat, timjan, jordärtskockor som inte var mosade och trattkantareller i. Värmand och gott. Förvånansvärt bra att kombinera trattisar med skockorna!
Just nu är allt upp och ned. Jag är normalt BÅDE kvälls- och morgonpigg och vi äter vanligtvis sen middag, men på sistone har jag slocknat så himla tidigt om kvällarna.

Soppan låter fin och helt hösträtt.
 
Jag delar nån svindyr delikatesspotatis på tvären eller liknande, lägger i en bunke med lite olivolja och flingsalt. Sen häller jag på rikligt med panko och skakar runt, sen in i ugnen. Man kan vara generös, överflödet åker av. Bakar på 225 i 30-40-50-60 min beroende på storlek, men de ska få bra med färg.
Blir som små hasselbackspotatisar minus allt jobb. Ingefära, vitlök, chili, paprika osv är gott att krydda med också.

Men vilken kul idé! :D
 
"Floydade" här hemma i kväll. Att "Floyda" innebär att man lagar mat och inmundigar rövind som bäste Floyd him self.

Det blev lammkotletter rubbade med vitlök, rosmarin och peppar och Chévregratinerade potatishalvor.
Sås blev nån halvinsperation från ett recept på bla raspat citronskal och vitlök.
"Grönsak" fick bli 2 år gamla smörstekta kantareller och sparris.
Vinet matchade helt ok.
Enda minuset var att såsen var lite för tjock för min smak.

xhjnrLq.jpg


pCDLAza.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Linssoppa med lite gott bröd till middag, hallonpaj till efterrätt.

Kidsen hoppade väl inte av glädje över soppan direkt, men korvslantarna som de fick toppa soppan med slank ju ner :up: så även hallonpajen och inte minst det obligatoriska fredagsgodiset :up::up: försvann spårlöst på nolltid faktiskt!! :up::up::up:
 
Lite plock med Skagen och heta räkor med sallad i rågskålar till förrätt. Huvudrätt blir oxfilé a la plankstek, dvs pommes duchesse , kryddsmör, bea och baconlindad sparris med en grillad halv tomat. Åsså en liten chokladfondant på jordgubbsspegel o en klick grädde.

Det är planen.

Imorgon en enklare ceasarsallad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 870
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 385
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 815
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
335
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp