Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var helt klart värt väntan. Stekte lite lök, hemodlad vitlök och en riven morot. Med lite tomatpure. Sen stekte jag älgfärsen (det var rätt mycket...) och hade på lite kryddor och chilisås. Och sriracha, vilket blev mycket bra. Hävde på lite rökt paprikapulver och rosmarin. Sen fick det koka med en (generös) skvätt rödvin och krossade tomater i ett par timmar innan jag la i de stekta kantarellerna. Hade även en slatt cf och lite grädde jag behövde göra något med så det fick också åka med. Rev över en stor hög prästost innan jag åt.
 
Idag blev det av, testade @inverterad s recept på jordärtskockor klyftade och körda i ugnen ihop med lite grädde, vin, vitlök och kryddor. Det doftade gott i hela huset och såg lovande ut, liksom krämigt i formen. Så det var inte hens fel att det inte alls blev som jag tänkt ... :(

Men sen la jag på broccoli och en torskfilé och strödde parmesan över. Och sabbade alltihop. :( Det krämiga försvann och blev vattniga och skockorna som var genommjuka verkade hårdna. Alltså, det gick ju att äta men blev inte alls så bra som jag tänkt.

Var tvungen att tröstäta några choklad tryfflar med lakritschrunch som råkat hamna i min ägo. 😊

Bild på depressionsframkallande middagen.
 

Bifogade filer

  • DSC_1173.JPG
    DSC_1173.JPG
    176 KB · Visningar: 26
Idag blev det av, testade @inverterad s recept på jordärtskockor klyftade och körda i ugnen ihop med lite grädde, vin, vitlök och kryddor. Det doftade gott i hela huset och såg lovande ut, liksom krämigt i formen. Så det var inte hens fel att det inte alls blev som jag tänkt ... :(

Men sen la jag på broccoli och en torskfilé och strödde parmesan över. Och sabbade alltihop. :( Det krämiga försvann och blev vattniga och skockorna som var genommjuka verkade hårdna. Alltså, det gick ju att äta men blev inte alls så bra som jag tänkt.

Var tvungen att tröstäta några choklad tryfflar med lakritschrunch som råkat hamna i min ägo. 😊

Bild på depressionsframkallande middagen.

Men! Så tråkigt att det inte blev bra! :( Kan skockorna ha blivit liksom överkokta i fukten från fisken? Du måste pröva igen!
 
Till middag igår matjessill, kokt potatis, smör och gräddfil (nödlösning till följd av stress och känslig mage som inte ville ha för mkt fibrer). För att lugna min grönsaksbesatta skalle åt jag kokt morot med en klick smör också. Och apelsinerna nu, apelsinerna, hörni! De är ljuvliga! Min mage hatar mig, för jag kan inte låta bli dem.
 
Dagens lunch intas hemma och kommer bestå av ur frysen framplockade bönbiffar, råstekt broccoli, en klick keso och en massa bladspenat.
 
Till middag igår matjessill, kokt potatis, smör och gräddfil (nödlösning till följd av stress och känslig mage som inte ville ha för mkt fibrer). För att lugna min grönsaksbesatta skalle åt jag kokt morot med en klick smör också. Och apelsinerna nu, apelsinerna, hörni! De är ljuvliga! Min mage hatar mig, för jag kan inte låta bli dem.
Apelsinerna, ja. (Jag ska inte skriva något om de jag plockade från träden förra veckan.)

Och @Killaloe , partner hälsar och tackar för svampen! Vi är tacksamma mottagare av fler om tillfälle bjuds! Jösses, vad gott det var! Vi öste dem i stor mängd över en pizza bianco. Ungefär en tredjedel av den finns kvar att värma på ikväll. Lutar åt att äta renskav till. Med grönkål i någon form.
 
Jag åkte från hotellet kl 06.10, alltså innan hotellfrukostbuffén. Alltså förstår ni misären? Fick en urtrist macka med fabriksskinka och skivad ost mellan två orostade rostbröd. Åt en tugga och slängde resten. På tågstationen i Linköping var jag så hungrig att jag köpte nån slags panini med kyckling. Inte god. Nu efter undervisning köpte jag en bowl med ris, rödkål, pickad rödlök, koriander, kyckling, sojabönor och limeyoghurt. Och koriander. Den var riktigt vacker innan jag satte tänderna i den, men jag glömde förstås att fota. Nu har jag klivit upp runt 5 två dagar i rad och undrar om det inte börjar bli dags för sängen?
 
Jag åkte från hotellet kl 06.10, alltså innan hotellfrukostbuffén. Alltså förstår ni misären? Fick en urtrist macka med fabriksskinka och skivad ost mellan två orostade rostbröd. Åt en tugga och slängde resten. På tågstationen i Linköping var jag så hungrig att jag köpte nån slags panini med kyckling. Inte god. Nu efter undervisning köpte jag en bowl med ris, rödkål, pickad rödlök, koriander, kyckling, sojabönor och limeyoghurt. Och koriander. Den var riktigt vacker innan jag satte tänderna i den, men jag glömde förstås att fota. Nu har jag klivit upp runt 5 två dagar i rad och undrar om det inte börjar bli dags för sängen?

:cry: :cry:
 
Jag åkte från hotellet kl 06.10, alltså innan hotellfrukostbuffén. Alltså förstår ni misären? Fick en urtrist macka med fabriksskinka och skivad ost mellan två orostade rostbröd. Åt en tugga och slängde resten. På tågstationen i Linköping var jag så hungrig att jag köpte nån slags panini med kyckling. Inte god. Nu efter undervisning köpte jag en bowl med ris, rödkål, pickad rödlök, koriander, kyckling, sojabönor och limeyoghurt. Och koriander. Den var riktigt vacker innan jag satte tänderna i den, men jag glömde förstås att fota. Nu har jag klivit upp runt 5 två dagar i rad och undrar om det inte börjar bli dags för sängen?

Hotellövernattning utan hotellfrukost måste vara själva definitionen av misär. :(
Kraaaamizzzzar :heart

Själv bor jag nu två nätter på hotell i Ljungby. Får se vad frukosten har att erbjuda i morgon. Dock låg det en hög Mullsjö-kolor och väntade på mig på rummet så att jag kände mig hemmastadd. :)

Håll fötrresten gärna tummarna för att rösten håller. Förra gången jag var här för att jobba blev jag stum efter en dag och var tvungen att ställa in för första gången i hela min karriär. :( Nu är jag tillbaka för att köra resterande kurser, men rösten är fortfarande skör. Mycket skör faktiskt.
 
Jag lär äta älgköttfärssås ett tag. Jag är ju medveten om att den går att frysa in, men det är också lite gött att slippa laga mat utan inspiration :P Har iofs ett gäng betor i kylen som skulle behöva getostgratineras innan alltihop blir för dåligt, men det får bli en annan dag. Nu blir det rödVLIN, kex och lokalproducerad brie som tröst för att jag kom till stallet men inte kunde greja något med min häst på grund av en massa orsaker. Är irriterad på mänskligheten (eftersom den tydligen inte kan hantera KOMMUNIKATION) men antar att det går över.
 
Jag hade restfest i måndags - ÄLSKAR restfest :D Eller kanske mer kylskåpsrens, men det låter inte lika roligt :angel:

Pasta med en sås på paprika (grillad, från burk), en bit surdegsbröd, mandel, en skvätt överbliven grädde, lite ledsen oregano, några soltorkade tomater och så massa riven ost vid servering. Så himla gott (även om jag var lite tveksam första gången jag läste receptet).

Och idag har jag ätit harissamarinerade och ugnsrostade morötter med couscous, russin, granatäpple samt en yoghurtsås med apelsin.

Ska tänka på dig och partner @Petruska om jag hittar mer svamp :D
 
Vi åt på Pinchos idag. Kul med massa olika rätter. Det är ju inte direkt superkök. Men kul och en del gott!
Perfekt i samma hus som bion.
 
Jag hade restfest i måndags - ÄLSKAR restfest :D Eller kanske mer kylskåpsrens, men det låter inte lika roligt :angel:

Pasta med en sås på paprika (grillad, från burk), en bit surdegsbröd, mandel, en skvätt överbliven grädde, lite ledsen oregano, några soltorkade tomater och så massa riven ost vid servering. Så himla gott (även om jag var lite tveksam första gången jag läste receptet).

Och idag har jag ätit harissamarinerade och ugnsrostade morötter med couscous, russin, granatäpple samt en yoghurtsås med apelsin.

Ska tänka på dig och partner @Petruska om jag hittar mer svamp :D
Jösses! Jag trodde att den där såsen var restfesten! Så var det ett recept!
 
Jag fick feeling efter sämsta/bästa-barndomsmaten-trådarna och gjorde KORV STROGANOFF! Med sojakörv såklart. Jättegott. Älskade denna rätt som liten och uppenbarligen som större också. Det verkar vara en svensk företeelse så det skall bli spännande att se vad min sambo säger strax, men å andra sidan är det tyska köket inte så jävla spännande så det ska nog gå ner. :)
 
Paj med broccoli, rödbetor, fetaost och färsk salvia. Den ville inte riktigt stelna utan fick gå nästan 20 min extra i ugnen till mitt stora förtret. Lite vitt vin till oss som tröst. Den blev faktiskt god och var värd väntan. Sallad med diverse salladssorter, oliver, goda småtomater, avokado, gurka och persimon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
10 100
Senast: Enya
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 229
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 624
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
314
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp