Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte nån riskokare... och ingen plats till en.

Ah, då funkar ju inte det. Jag har lyckats innan jag skaffade riskokaren också men frekvensen av lyckade kok är högre med kokaren. Kokar man i kastrull är det ännu viktigare att skölja ordentligt och låta riset ligga i blöt.

Upplever du att riset är grötigt från början eller efter när du haft i sushidressingen? Jag tycker det har en tendens att bli grötigt också om man är för våldsam när man har i dressingen, jag liksom vänder i den försiktigt.
 
Det faktum att mitt jobb tillhandahåller fri frukost i kombination med värme och rosé har gett bieffekter. Jag kör en Putin-kur, men äter nu middag istället för att gå all in.
Middag blir rostbiff, gurksallad med rädisor och dijonvinägrett, färskpotatis till de som vill.
 
Nån som har testat att göra vispad pannacotta? Tänker främst som tårtdekoration.
Har fått äran att göra midsommartårtan :banana:. Vill gå all in med dekorationen, tänk extra allt.. :D, och om jag får till det inbillar jag mig att det vore både snyggt och smakligt med spritsade toppar av jordgubbspannacotta.
Men är lite skeptisk till att göra saker första gången i skarpt läge så att säga och kommer inte hinna någon testomgång innan. Skulle kännas mycket lugnare om nån annan amatörbagare gjort det med lyckat resultat innan. :nailbiting::)
 
Nån som har testat att göra vispad pannacotta? Tänker främst som tårtdekoration.
Har fått äran att göra midsommartårtan :banana:. Vill gå all in med dekorationen, tänk extra allt.. :D, och om jag får till det inbillar jag mig att det vore både snyggt och smakligt med spritsade toppar av jordgubbspannacotta.
Men är lite skeptisk till att göra saker första gången i skarpt läge så att säga och kommer inte hinna någon testomgång innan. Skulle kännas mycket lugnare om nån annan amatörbagare gjort det med lyckat resultat innan. :nailbiting::)


Jag har, fast chokladpannacotta. Den blev bra och enkel att spritsa. :)
 
Toppar den förra spännande läsken med något ännu märkligare: paprika-citronmeliss-läsk. O_o Smakade mest gul paprika. Nu grillar vi på parkeringen utanför vårt hyreshus, ty på balkongen får en ICKE lov att elda något. :mad:
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-1258269114.jpg
    tmp-cam-1258269114.jpg
    37,5 KB · Visningar: 13
En del av grillgodset. Mest olika veganska körvar, riktigt goda pommes med skalet på, samt 11 olika grillsåser. Spetten består av paprika, småtomater och den hära köttiga typen av gurka, den är ljusgrön och vit. Som zebrurkan i SVJ av Roald Dahl. Marinerade och masserade. Gott.
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-1034872001.jpg
    tmp-cam-1034872001.jpg
    20,1 KB · Visningar: 14
Testade att steka tortellinisar! Först smörstekte jag lite lök och en burk kantareller från frysen. Sen i med pastan. Och en skvätt överblivet bubbel. Åts med persilja och orimliga mängder parmesan. Samt några surdegskex med brie. Gott! Sista bubblet till.

Blir nog lite ostbågar sedan också. Om jag lyckas ta mig ur soffan för att hämta dem :P
 
Testade att steka tortellinisar! Först smörstekte jag lite lök och en burk kantareller från frysen. Sen i med pastan. Och en skvätt överblivet bubbel. Åts med persilja och orimliga mängder parmesan. Samt några surdegskex med brie. Gott! Sista bubblet till.

Blir nog lite ostbågar sedan också. Om jag lyckas ta mig ur soffan för att hämta dem :P
Mitt liv är inte sig likt sen jag uppräckte konceptet smörsteka tortellini!
 
En del av grillgodset. Mest olika veganska körvar, riktigt goda pommes med skalet på, samt 11 olika grillsåser. Spetten består av paprika, småtomater och den hära köttiga typen av gurka, den är ljusgrön och vit. Som zebrurkan i SVJ av Roald Dahl. Marinerade och masserade. Gott.

Zebrurkor:love:

Jag vill ha Såndäringa bubbeltjohej som bubblar neråt:D
 
I fredags var jag först på KONFERANGS med frukost och mjukglassbuffé och popcornmaskin. Jag åt första glassen innan kl 10:05 :angel: Därefter avtackning för högsta chefen med bjud-sommarbuffémat, allt var supergott. Mycket sparris, färskpotatis, varmrökt lax, jordgubbar och sånt.

På kvällen blev det sushi och bubbel och GT på en takterass och sedan öl på en stor utomhusfest. Vaknade med ganska välförtjänt huvudvärk imorse. Blev upplockad på eftermiddagen av en kompis som fixade picknick (jordgubbar, kanelbullar och coronas med lime) och så kollade vi på fotbollen i en park. Blev väldigt återställd av denna picknick. Så pass att vi även gick till en uteservering och kollade även på nästa match. Har gjort varma mackor och te till middag samt köpte Marabou frukt&mandel (godaste marabou-choklaen!) och västkustchips.
 
Fortsätter jobba mig igenom allt märkligt jag har i skåpen - idag utgick hela middagen från en kryddblandning som skulle vara till grillad fisk som kommer från en sådan där hemlig låda :)
Så, det blev fiskbiffar med kryddblandningen i, pressad potatis, mandolinad och dressad zucchini (överbliven monsterzucchini från i torsdags), slaw med fänkål och körsbärstomater i olika färger. Till det surdegsknäcke och rabarbersaft. Det blev överraskande gott :)
 
Det faktum att mitt jobb tillhandahåller fri frukost i kombination med värme och rosé har gett bieffekter. Jag kör en Putin-kur, men äter nu middag istället för att gå all in.
Middag blir rostbiff, gurksallad med rädisor och dijonvinägrett, färskpotatis till de som vill.
Vad innebär Putinkuren?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
14 614
Senast: Gnist
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
334
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 138
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 320
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp