Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags var jag först på KONFERANGS med frukost och mjukglassbuffé och popcornmaskin. Jag åt första glassen innan kl 10:05 :angel: Därefter avtackning för högsta chefen med bjud-sommarbuffémat, allt var supergott. Mycket sparris, färskpotatis, varmrökt lax, jordgubbar och sånt.

På kvällen blev det sushi och bubbel och GT på en takterass och sedan öl på en stor utomhusfest. Vaknade med ganska välförtjänt huvudvärk imorse. Blev upplockad på eftermiddagen av en kompis som fixade picknick (jordgubbar, kanelbullar och coronas med lime) och så kollade vi på fotbollen i en park. Blev väldigt återställd av denna picknick. Så pass att vi även gick till en uteservering och kollade även på nästa match. Har gjort varma mackor och te till middag samt köpte Marabou frukt&mandel (godaste marabou-choklaen!) och västkustchips.
Du har god smak du! (fast det visste jag ju redan)

Låter för övrigt som ett ovanligt fabulöst dygn, om man bortser från huvudvärken!
 
Ser på fotboll och tuggar på en kronärtskocka. As you do... Ska snart övergå till de lite mer konventionella ostbågarna. Mer avancerat (eller näringsrikt) än så blir det inte ikväll!

_20180617_181620.JPG
 
Middag här (jag går egentligen på samma Putinkur som @Hyacinth men idag har jag ätit både frukost och lunch av sociala och inte särskilt pedagogiska skäl så är på väg till Gulag) blev den där goda bönröran som tipsats om hos @Magiana (svarta bönor, ajvar, vinäger, olivolja, för den som inte sett :)), fetaost och oliver. Vilket jag även åt till middag igår, då även med gurka. Lunchen idag var en sjusärdeles räksmörgås på Tjolöholms slott med blodapelsinlemonad till.

Och det var ju faktiskt Gulag för mig igår också för då åt jag kvarg och bär till frukost och sedan en gudomlig lunch på En Deli Haga, vegetarisk medelhavsk plockmat. Jag valde ugnsbakad blomkål, en rödkålssallad, stora fina oliver och den där härliga röran som jag aldrig lär mig namnet på, tomat och lök och sumak och grejer. Skulle kunna äta med slev.

Imorgon återgår jag till kolchosen. Sätt på samovaren är du rar. Spatsiba.
 
Dryckestips efterlyses! Mitt kök vill bjuda på någon trevlig dryck till midsommar.

Ett önskemål som har uttalats är en riktigt somrig välkomstbål. Men eftersom jag aldrig dricker bål och de de "båler" som jag har kommit i kontakt i med har bestått av vitt vin, vodka, sockerdricka och blandad coctailfrukt från plåtburk så är jag övertygad om att det finns betydligt godare recept än så. Jag vill ha en med alkohol och en utan och den utan ska vara barnvänlig.

Eftersom vi har en oöppnad flaska grappa inköpt 2007 som skulle behöva gå åt så får den gärna ingå i den alkoholhaltiga bålen. Eller om man hittar på någon välkomstdrink med grappa och limoncello - det borde väl bli gott? Vad är i så fall rimliga proportioner?
 
2 sorters crepes till middag varav en fylld med svamp och lök, den andra fylld med ricotta, spenat och zucchini. För mig känns det fel att äta pannkakor med osöt fyllning alltså :angel: Så jag avslutade middagen med en pannkaka, jordgubbar från trädgården och vaniljglass. Mycket bättre :D
 
I fredags gjorde vi ceasar-sallad med hemmagjorda krutonger, porchetta, ricotta, pecorina och massa mums.
Igår gjorde vi någon sallad med varmrökt lax, färska räkor, hemgjorde krutonger(igen;)) och massa gott.

Idag balanserade vi upp det nyttiga salladerna med hotellfrukost forever och sen chop-chop till middag.
 
Lyckades koka en massa potatis igår. Tänkte perfekt kan jag göra god potatissallad imorgon.

Sen kom sambon hem med en tonåring och tja. De var ju hungriga så de satte i sig alla potatisar utom 5 små stycken. Och ja de åt enbart potatis för de var för trötta att göra något annat. *morr*

Så fram med era bästa recept på potatissallad! Kommer ju typ bara göra en portion till mig men ändå ) :D
 
Dryckestips efterlyses! Mitt kök vill bjuda på någon trevlig dryck till midsommar.

Ett önskemål som har uttalats är en riktigt somrig välkomstbål. Men eftersom jag aldrig dricker bål och de de "båler" som jag har kommit i kontakt i med har bestått av vitt vin, vodka, sockerdricka och blandad coctailfrukt från plåtburk så är jag övertygad om att det finns betydligt godare recept än så. Jag vill ha en med alkohol och en utan och den utan ska vara barnvänlig.

Eftersom vi har en oöppnad flaska grappa inköpt 2007 som skulle behöva gå åt så får den gärna ingå i den alkoholhaltiga bålen. Eller om man hittar på någon välkomstdrink med grappa och limoncello - det borde väl bli gott? Vad är i så fall rimliga proportioner?

Jag har lärt mig att typ all bål blir briljant om du häller i Brämhults hallonlemonad samt Ramlösa och sprit i olika varianter. Frysta bär som isbitar, och mynta ovanpå. Helt livsfarligt gott.
 
Lagade pizza till svärföräldrarna i lördags. Blev mycket uppskattat med chilispetsad tomatsås, mozzarella, pesto och massor av basilika och färsk vitlök ovanpå. Vi köttätare åt några bitar med salami också. BARNET sa först "Nanda inte ha pizza!" (?!) men sedan sa hen "Smaskigt!" så det får väl kallas ett gott betyg.

Igår var vi på UTFLYKT med nämnda BARN, svärföräldrar samt BYRACKA. Vi hittade ett helt fantastiskt ställe precis vid en sjö med dansbana och kulörta lyktor samt väldigt god mat - otippat! Jag åt en rödbetsburgare med hemgjorda pommes och aioli. BARNET åt grillad korv samt halva min burgare. Partner åt laxwrap med romsås. Svärföräldrarna åt ospecificerade saker som piri-piri-räkor och friterad camembert. Alla nöjda och glada.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
14 614
Senast: Gnist
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
334
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 138
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 320
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp