Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
OCH och och! Jag har ju glömt om den FANTASTISKA vietnamesiska nudelsallad som jag och en kompis gjorde i veckan när det fortfarande var typ 40 grader varmt dygnet runt. Kalla kokta risnudlar, fräst vitkål, morot och broccoli, råa tomater, salladslök och gurka, samt massor av färsk mynta och koriander. Ovanpå en dressing på fisksås, lite socker, lime, chili, soja, ingefära och vitlök. Och så toppat med cashewnötter och färska räkor. Åts med bubbel till. Åt tre portioner. Hade lätt kunnat äta mer.

För övrigt är jag också på väg till Gulag.
 
Flygplatslunch. Blir det ens värre?
 

Bifogade filer

  • 20180618_131428.jpg
    20180618_131428.jpg
    271,3 KB · Visningar: 18
Min ömma MODER har utfodrat mig med portabelloburgare med konfiterad paprika, blåmögelost och rostade kålchips. Egenfermenterad hallon- och rabarberkombucha till.
Jag kontrar med någon slags bakverk (principiellt sett en stor, väldigt ful biskvi) med mandelbotten toppad med smörkrämer på mjölkchoklad, rostade hasselnötter och mörk choklad.
 
OCH och och! Jag har ju glömt om den FANTASTISKA vietnamesiska nudelsallad som jag och en kompis gjorde i veckan när det fortfarande var typ 40 grader varmt dygnet runt. Kalla kokta risnudlar, fräst vitkål, morot och broccoli, råa tomater, salladslök och gurka, samt massor av färsk mynta och koriander. Ovanpå en dressing på fisksås, lite socker, lime, chili, soja, ingefära och vitlök. Och så toppat med cashewnötter och färska räkor. Åts med bubbel till. Åt tre portioner. Hade lätt kunnat äta mer.

För övrigt är jag också på väg till Gulag.
Hur lär man sig uppskatta mat med mynta? Jag får alltid känslan av att äta tandkräm :(
 
Har ätit min allra godaste indiska mat i England. Slår till och med paneeren på min gata :d Vad åt du?
Först lite papadum. Tre sorters typ chutney och en raita till. Galet goda chutneys, särskilt en med mycket lök och en som såg ut som äppelmos. Sen nån indisk liten pannkaka med kryddig svamp i. Bland den godaste svamp jag nånsin har fått. Och så paneer med grönsaker och naan. Jag har alltså fått mitt behov av kolhydrater tillgodosett, trots att jag skippade ris.
 
Rabarbersaft är vansinnigt gott i bål. En kompis gjorde på vattenmelon (gröp ur bitar med en sked), rom, någon blanksprit, svartvinbärssaft, rabarbersaft och sockerdricka. Det blev suveränt gott (och smakade inte sprit för två öre ;)).
 
Skulle göra fajitas, upptäcker för sent att min avokado är rutten/torkad. Orkar inte gå till ICA och köpa. Fajitas utan guacamole är otänkbart. Men jag har nu två tinade kycklingfiléer jag måste göra någonting med. Hittade det här receptet https://www.matskafferiet.se/pestopaj-med-kyckling/ men har inte zucchini, svamp eller mjölk däremot broccoli och körsbärstomater och grädde. Kan man blanda grädde (som fantastiskt nog inte blivit dålig) med vatten och få fram något liknande mjölk? Att lägga i lite andra grönsaker känns inte som någon stor grej och inte steka tomaterna tillsammans med de andra grönsakerna antar jag. Sallad har jag och ett paket med små baguetter man ska stoppa i ugnen.
 
Bakar veganska marängbottnar som ska bli midsommartårta. Dricker Magners cloudy lemon under tiden.

Tänker mig något i stil med hallonmousse mellan bottnarna och färska jordgubbar (såklart!) på toppen men tar gärna emot förslag på goda fyllningar! Smakmässigt bör det helst fungera med halvtorrt mousserande. (Det gör i och för sig det mesta. :D)
 
Jag håller också på att baka! Firar 3-årsdag på nuvarande jobbet imorgon. Det blir New York cheesecakes! En vanlig och en vegan för att möta alla allergier och specialkost mina kollegor har. Hen med citrusallergi är redan på semester så jag kan ha citronskal och -saft i smeten åtminstone ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 349
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
329
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 129
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 074
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp