Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har varit indiskkryddad linsröra/-gryta för hela slanten hela veckan känns det som - sambon gjorde ett storkok i måndags (men då åt vi köpepizza istället... :cautious:) och jag har ätit det i lunchlådan tisdag, onsdag och har med mig i dag, och så till middag i tisdags. I tisdags grovhackade jag även lite blomkål och stekte på i olja tills den fått ganska bra med färg. Toppade linsgrytan med den. Gott!

I går åt vi någon slags vegonuggets som hade sesamfrön i paneringen - vad själva nuggetarna innehöll kunde jag dock inte identifiera. :D Helt okej var de iaf. Till det en klassiker som jag inte ätit på hundra år: KINAMIX! :laugh: En på jobbet har det titt som tätt i matlådan så jag har fått craving - hade helt glömt bort att det fanns.
 

Jag tar mig friheten att svara, här snackar vi nostalgi på hög nivå :love: :D

blogg_084560816_204352.jpg


Den har nog inte så mycket med Kina att göra... förutom riset :laugh:
 
Jag tar mig friheten att svara, här snackar vi nostalgi på hög nivå :love::D

blogg_084560816_204352.jpg


Den har nog inte så mycket med Kina att göra... förutom riset :laugh:

Ja, massor av nostalgi! Vi hade stekt köttfärs i när jag var liten. Detta är en av få rätter som jag gärna vill ha ketchup till (dock var det många år sedan sist). Försökte återskapa detta någon gång i London men det smakar inte likadant om det inte kommer ur en Findus-påse ;)
 
Igår lagade jag nudlar med stekta grönsaker (portabello, salladslök, morot, broccoli, paprika och sockerärtor) med en massa ramslök, ingefära, chili, soja och en aning honung. Sesamoljestekt tofu till.

Dagens lunch bestod av sushi, som jag längtar efter i veckor. Äntligen! Gissa om jag blev lycklig när jag insåg att jag fått elva bitar istället för de nio jag betalat för. Slök tyvärr alla och blev alldeles för mätt, men vad göra, det var ju sushi!
 
Renoverar köket. Det här är vecka 4. De köksgrejer jag har är staplade på ett bord i vardagsrummet. Jag har en kokplatta som står i hallen. Jag kommer att ha ett fantastiskt kök någon gång i framtiden men just nu är det bara mörker. Jag borde se det som ett bra tillfälle att utvecklas i att laga mat på bara en platta. Men det gör jag inte, jag vill bara att köket ska bli klart så att jag kan laga mat. Vetefan vad det blir till middag idag - pastasallad kanske. Igen...
 
Renoverar köket. Det här är vecka 4. De köksgrejer jag har är staplade på ett bord i vardagsrummet. Jag har en kokplatta som står i hallen. Jag kommer att ha ett fantastiskt kök någon gång i framtiden men just nu är det bara mörker. Jag borde se det som ett bra tillfälle att utvecklas i att laga mat på bara en platta. Men det gör jag inte, jag vill bara att köket ska bli klart så att jag kan laga mat. Vetefan vad det blir till middag idag - pastasallad kanske. Igen...
Har du ingen micro? Bakpotatis tex går fint. Tio min, pling.
 
Jag var på ett seminarium förut som följdes av nätverkslunch, det serverades en helt otroligt god ugnsstekt kummel med broccoli och äggsås (inte mjölig vit sås utan mer som en sorts... röra), liksom bönbiffar. Jag tog lite av varje för det tycker jag att man gör på buffé ;) goda bönsallader och grejer till, verkligen lyckat.
 
Igår gjorde jag risotto med Karl-Johan och tysk riesling. Insåg sen att anledningen till att jag typ alltid tycker att risotto smakar mäh, helt enkelt är att jag inte gillar det. Tog ett tag att komma på. Idag däremot, har jag skördat de första späda kirskålskotten och gjort pesto på! Äter på macka med tomat och flingsalt till. Fan va gött.
 
Idag var en bättre dag på matfronten och jag lyckades fixa maten som var tänt för igår.

Kornotto med finfina korn från skottland, ugnsrostad samt picklad pumpa, stekt svamp, en vinägrett på tryffelolja. Det lät så mycket godare än det var, eller ja - det var gott men inte riktigt värt allt jobb. Så nästa gång nöjer jag mig med kornotton och stekt svamp tror jag :D

Har dock massa tillagad pumpa över så måste hitta på något med den, oklart vad.
 
Idag var en bättre dag på matfronten och jag lyckades fixa maten som var tänt för igår.

Kornotto med finfina korn från skottland, ugnsrostad samt picklad pumpa, stekt svamp, en vinägrett på tryffelolja. Det lät så mycket godare än det var, eller ja - det var gott men inte riktigt värt allt jobb. Så nästa gång nöjer jag mig med kornotton och stekt svamp tror jag :D

Har dock massa tillagad pumpa över så måste hitta på något med den, oklart vad.

Soppa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 149
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 195
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp