Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går fick jag halloumiburgare med blomkålslaw (coleslaw med blomkål istället för vitkål) till. På hamburgaren en hoummus med bl.a. soltorkade tomater i, rödlök picklad i bl.a. kulturtantsketchup och så maché och lite andra blad. Sååå gott! 😍
 
Igår åt jag som så ofta någon sorts tidig middag på kafé innan kulturtantsevenemang (Kalle Lind, mycket roligt) - Espresso House hade en ny macka som heter Avocado & chili cheese hot melt och den var jättegod! Har bara ätit sådana där chili cheese som finns på snabbmatsställen ett par gånger förut, men tyckte att det smakade väldigt likt (det är alltså ingen panering i mackan eller så utan osten är väl "blandad" med vad det nu är för grönt i fyllningen på chili cheese. Salladslök?). Gott frasigt bröd också.

Väl hemma åt jag Icas kokoskvarg vid diskbänken. Den är så himla god.
 
Middag hos en kollega igår. Boeuf Bourgogne (hur sjutton stavas det?) på kronhjort och mycket trattisar! Gott ekologiskt rött vin. Då kunde tom jag äta kokt potatis till (även om jag inte hade valt det). Därefter Guds olydiga revben, på Dramaten. (Inte att äta.)
 
Buke jag behöver tips.
Jag äter fisk, kyckling, ägg vegetariskt mest då jag ofta haft svårt för kött- tycker det känns för grovt. Men är nu sugen på att prova lite mer än bara ljust kött samt att jag är lite opepp på kycklingindustrin. Nu har jag möjlighet att köpa från gårdar / jägare då jag hellre vill köpa därifrån än från butiker.

Vad ska man börja med då? Egentligen tycker jag vilt känns mest sunt dvs att djuret dör knall och fall. Men vilket vilt är den lättaste smaken för mig att börja med?
Det jag kan köpa är;
Dovhjort kronhjort älg rådjur vildsvin (Är dock inte pepp på vildsvin) eller som nöt/lamm om man inte går på vilt.
Som färs, grillkorv, hamburgare, som rökt kött, eller alla tänkbara bitar på djuren. Vad är lättast att börja med?
Jag funderar på färs av olika slag och göra färsbiffar och blanda i saker. Men andra tips?
 
Salladish igår, på idel rester; grov bulgur med lök, rotselleri och buljong, ugnsrostad blomkål med fetaost, tunnhyvlad stekt morot, körsbärstomater, keso och pumpakärnor samt en vinägrett.

Till lunch nu rester från nudelmiddagen i förrgår med lite extra broccoli och det sista av den ugnsbakade blomkålen.
 
Här var soligt och väldigt vårigt igår, så jag drack kaffe ute på eftermiddagen och fortsatte sen med AW på en annan uteservering (och drack något urtrist alkoholfritt, men åt väldigt goda mandlar). Middagen blev således lidande och vi hafsade ihop halloumi, stekt aubergine och squash, srirachamajonnäs, surgurka, bladspenat och ramslök i färdiga tortillabröd (bröden behövde ätas upp, sist vi köpte tortillabröd möglade de och fick slängas och det är ju inte okej). Slafsigt gott.

Till frukost idag surdegspannkakor på rågsurdeg med hemkokt plommonsylt på någon och keso och tinade hallon på någon. Min partner är lätt amerikaniserad och äter sina med lönnsirap (och bacon säkert, om det hade funnits).
 
Här var soligt och väldigt vårigt igår, så jag drack kaffe ute på eftermiddagen och fortsatte sen med AW på en annan uteservering (och drack något urtrist alkoholfritt, men åt väldigt goda mandlar). Middagen blev således lidande och vi hafsade ihop halloumi, stekt aubergine och squash, srirachamajonnäs, surgurka, bladspenat och ramslök i färdiga tortillabröd (bröden behövde ätas upp, sist vi köpte tortillabröd möglade de och fick slängas och det är ju inte okej). Slafsigt gott.

Till frukost idag surdegspannkakor på rågsurdeg med hemkokt plommonsylt på någon och keso och tinade hallon på någon. Min partner är lätt amerikaniserad och äter sina med lönnsirap (och bacon säkert, om det hade funnits).
Älskar att när din middag "blev lidande" så beskriver du något som en annan vore riktigt nöjd med att dra ihop en vanlig fredagskväll sådär, utan AW! :laugh:
 
Min middag kommer att bli svårt lidande idag, då jag kommer att vara i tidsnöd mellan hästeriet och så teater redan kl 19. Hur dags äter kulturtanter sin middag, undrar jag.

Funderar på att äta något att överleva på, bara, före teatern. Tex två bananer. Och så förbereda nån sorts teatersupé till efteråt.

Mina föräldrar brukar äta räkmacka och ta ett glas vitt i pausen, men jag är på tok för snål för det.
 
Här åts det vegetarisk kesolasagne, eller "kylskåpsrensning i lasagneformat" som man också kan kalla det. Lite svamp, lite morot, lite sötpotatis, lite paprika, lite oliver, lite fetaost, lite spenat, och säkert något annat som jag glömt bort. Det blev jättegott, oavsett, och avdelning Matlådor i frysen fick en välbehövlig påfyllning.

Ikväll blir det middag ute på en av mina favoritrestauranger. Jag åt en makalöst god torsk med bagna cauda och jordärtskocka där för två veckor sedan (jag lovar, jag brukar inte gå dit riktigt såhär ofta, men nu föll det sig så att min kompis hade ovanligt god smak när hon valde födelsedagsrestaurang) som jag hoppas att de har kvar på menyn.
 
Min middag kommer att bli svårt lidande idag, då jag kommer att vara i tidsnöd mellan hästeriet och så teater redan kl 19. Hur dags äter kulturtanter sin middag, undrar jag.

Funderar på att äta något att överleva på, bara, före teatern. Tex två bananer. Och så förbereda nån sorts teatersupé till efteråt.

Mina föräldrar brukar äta räkmacka och ta ett glas vitt i pausen, men jag är på tok för snål för det.

Jag tror inte de har häst normalt... ;) :D

En supé låter ju riktigt trevligt, man får landa lite i upplevelsen och varva ner innan sängen :) Lite plock kanske och något som går snabbt att värma?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 148
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 195
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp