Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finfina korvar kryddade med mozzarella och tomat, till dom blev det färsk pasta fylld med karljohansvamp och karamelliserad rödlök spetsad med chili. En sallad på vitkål, rödbetor mm (färdig mix från Coop).
Alltså löken, varför har jag inte gjort det tidigare? Så himla gott :love:
 
Jag har blivit bjuden på oxsvanssoppa. Mycket gott. Sedan killingdans till efterrätt med hemlagad jordgubbssylt. Även det mycket gott.

Nu funderar jag på vad man behöver till morgondagens avsnitt av Game of Thrones. Det bör vara något man kan tugga frenetiskt på när det är spännande, men bör även fungera till tröstätning när ens favoriter dör. Funderar på popcorn, eventuellt behövs glass också.
 
Ikväll gjorde jag folieknyten med torskrygg, smör, kryddor, rödlök, oliver och körsbärstomater. Till det gjorde jag sånt där libanesiskt ris igen som jag nu kryddade lite annorlunda. Det blev jättegott! Nu hade jag mer snits på tid med riset och fick till det bättre.
 
Utfodringen av assistenten fortsätter :D Igår blev det favorit i repris (per önskemål från honom). Dagen innan gjorde jag kycklingfilé som jag fyllde med en röra på oliver, soltorkade tomater, rödlök, vitlök och en liten dutt av min egenodlade chili (hetare än väntat O_o). Allt finhackades och blandades med lite Philadelphiaost. Jag fräste på de fyllda filéerna i stekpannan (salt och peppar på) och sedan fick de gå färdigt i ugnen.

Till det hade vi tortillabröd (jag hade ris för jag var sugen på det), tzatziki, sallad, vitlökssås (per önskemål från assistenten) samt oliver och fetaost i olja. Variationen igår blev att tortillabröden byttes ut mot mina egna pitabröd.

Assistenten klagar på att han går upp i vikt av att jobba här :p
 
Igår var vi ute och plockade ramslök och grävde upp jordärtskockor på ett litet trevligt ställe nära kalkbrottet. Tre rejäla påsar ramslök (trots att vi var ute lite i sista minuten) blev det. På jordärtskocksfältet blev partner galen och hade nog kunnat gräva upp hela fältet om jag inte stoppade honom. Vid typ 8 kg (inte ens en kvadratmeter av fältet) jordärtskockor tog jag spaden ifrån honom, då hade han vätskande blåsor i händerna som han inte ens hade märkt. Jag anar ett ännu värre samlar-drag än hos min MOR :nailbiting: Men det får framtiden visa, tror ingen riktigt mäter sig med min MOR.

Till middag blev det pasta med ramslökspesto, halloumi och små sura tomater. Och en skvätt vin från kvällen innan.
 

Bifogade filer

  • 1E14A54F-0CC4-4D5E-9898-C76B1B4B1881.jpeg
    1E14A54F-0CC4-4D5E-9898-C76B1B4B1881.jpeg
    242,7 KB · Visningar: 17
Kvällen innan åt vi ostbricka med tillbehör till middag :D Fem sorters goda ostar (varav en jag plockade med från Italien på skidresan), krustader fyllda med trattkantareller, persilja och cheddar, vitlöksbröd, bresaola (också från Italien), oliver, pimientos de padron, småtomater, kanske nått mer jag inte minns. Och rödvin.
 
9B61DABA-7EFB-48F7-A710-FDC6BDE56E5A.jpeg


Pesto med ramslök och kinesisk gräslök som jag guckade ihop med ljummen färskpotatis. Platta falaflar (som blev för lösa, men hivade i polenta vilket funkade bra) flingsalt, limeyoghurt jag hade kvar i kylen och finhackad gurka. Serverades på stekt tortilla. Jag är ett GENI! Det var så vansinnigt gott. Och grön tuborg till. Grönt tema.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 482
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp