Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag födelsedagsmiddag hos mina föräldrar, väldigt god mat i vanlig ordning.

Fadern hade gjort ett typ flarn ”smörat” med créme fraiche och sen toppat med mandolinade rödbetor, getost, nöthack och örter som förrätt.

Därefter lammragu med pasta och absurda mängder parmesan till huvudrättt (också gjort av fadern).

Efterrätten var mitt ansvar så det blev en yoghurtcheesecake med karamelliserad ananas i plus ananassirap och kokos på toppen. Inte alla tokigt alltså! Ångrar bittert att jag lämnade kvar sista biten hos föräldrarna för den hade jag velat äta idag till sen middag :angel:

Bild på väldigt rörig, men god, cheesecake
28953
 
Jag har helt ovetandes redan påbörjat kristemat medels swacosgratäng ur frysen, OM strömmen försvinner kan man ju inte låta frysinnehållet förfaras. Pasta (utmärkt torrvara vid kris) till. Sedan KRIGSPOPCORN, även detta utmärkt torrvara, lätt att hetsäta när det blir spännande strider (på TV:n) och smäller dessutom roligt under tillagningen.
 
Till lunch åt vi smörgåsar med stekta vaktelägg och rökt entrecote från grisar som går ute året om. Jättegott!

Seeen middag blev knäckta revben som vi körde i ugnen. Vi hade marinerat det runt lunch.
Till det fräste jag upp libaneska risets rester. Gjorde också en sallad och en vinägrett till den. Gott!
 
Tänkte bjuda min snälla mamma på valborgsmat för att hon hjälper till med så mycket.


Krustader med brie, i ugn och en klick fikonmarmelad, ett glas Prosecco
Sparris med gravadlax samt Hollandaisesås, Prosecco

Lite vila, sedan stallet. Efter det blir det drinkar, har förberett så att det kan bli GT eller Mojito (troligen så blir det både och).
Förhoppningsvis blir det grillat, måste få på den nya grillslangen till gasen ordentligt.
Då blir det ngt kött som hon har hemma, grillad majs, marinerad svamp, halloumi, salladslök och tänkte göra poatisknytten med kryddsmör i. Har förvisso så att vi kan grilla på kol om det skulle bli så!

Någon annan med valborgsmeny?
 
Tänkte bjuda min snälla mamma på valborgsmat för att hon hjälper till med så mycket.


Krustader med brie, i ugn och en klick fikonmarmelad, ett glas Prosecco
Sparris med gravadlax samt Hollandaisesås, Prosecco

Lite vila, sedan stallet. Efter det blir det drinkar, har förberett så att det kan bli GT eller Mojito (troligen så blir det både och).
Förhoppningsvis blir det grillat, måste få på den nya grillslangen till gasen ordentligt.
Då blir det ngt kött som hon har hemma, grillad majs, marinerad svamp, halloumi, salladslök och tänkte göra poatisknytten med kryddsmör i. Har förvisso så att vi kan grilla på kol om det skulle bli så!

Någon annan med valborgsmeny?
Valborgsmeny är mycket sagt, men det blir vit sparris, hollandaise och lax till middag.
 
Tänkte bjuda min snälla mamma på valborgsmat för att hon hjälper till med så mycket.


Krustader med brie, i ugn och en klick fikonmarmelad, ett glas Prosecco
Sparris med gravadlax samt Hollandaisesås, Prosecco

Lite vila, sedan stallet. Efter det blir det drinkar, har förberett så att det kan bli GT eller Mojito (troligen så blir det både och).
Förhoppningsvis blir det grillat, måste få på den nya grillslangen till gasen ordentligt.
Då blir det ngt kött som hon har hemma, grillad majs, marinerad svamp, halloumi, salladslök och tänkte göra poatisknytten med kryddsmör i. Har förvisso så att vi kan grilla på kol om det skulle bli så!

Någon annan med valborgsmeny?

Meny är verkligen att ta i, och jag utfodrar bara mig själv idag, men jag tänkte tillaga ett stort fat med allsköns grönsaker från frysen (vaxbönor, romanesco, broccoli, haricots verts, sojabönor och kanske blomkål) - och färsk sparris om jag hittar - och har plockat fram en kycklingfilé att ha till. Blev sugen på fyllda efter @athena_arabians inlägg ovan, ska se vad jag har i gömmorna men soltorkad tomat lät så himla gott. Någon form av yoghurtsås till skulle jag tro, behöver äta upp lite slattar ty jag reser ännu en gång mot kontinenten på fredag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 482
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp