Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
31962
 
Vi smörfriterade salvia nyligen @Petruska !
En rejäl klick smör i en kastrull, dela de stora salviabladen i två bitar och de mindre hela. Kör på medelvärme, rör om då och då, tills smöret brynts och salvian krullat ihop sig (den blir liiiten!). Pytsa ut smör och salvia över pasta eller gnocchi med typ lammkorv (eller lammkorvsinnanmäte som steks på). Vi hade det på en vegetarisk pasta med Karl Johan, citronskal och småtomater. Går absolut att ha i mycket salvia i en liten kastrull med smör! Men det ska väl täckas med marginal.
 
Vackert! Var det gott också?
Ja. Nu köpte jag färdig pizzadeg, pga gräsänka. En surdeg som partner hade ägnat en vecka åt att kultivera, hade förstås blivit mer storslagen.

Jag bredde på ett rätt tunt lager crème fraîche. Täckte sedan med rucola, citronmeliss, salvia och oregano ur den egna odlingen. Och så penslade jag olivolja på det. Bakade i ugnen. Den sista minuten fick jordgubbar och fetaost och generöst med svartpeppar åka med. Riktigt gott, måste jag säga!
 
Alltså det här är nästan lite läskigt, men jordgubbspizzan har kikat in i mitt liv IGEN! Jag är nyss hemkommen från en Pizza Making Masterclass som sambon fick i födelsedagspresent (och hade vett att ta med mig på), och en av toppingarna som rekommenderades var jordgubbar, getost och balsamico! Eftersom jag kände att jag fått nog av den saken på ett tag valde jag kronärtskocka, ricotta och spenat istället, men det var också gott! Så otroligt mätt nu, och lite rund under fötterna p.g.a. Montepulciano d'Abruzzo.
 
Senast ändrad:
Alltså det här är nästan lite läskigt, men jordgubbspizzan har kikat in i mitt liv IGEN! Jag är nyss hemkommen från en Pizza Making Masterclass som sambon fick i födelsedagspresent, och en av toppingarna som rekommenderades var jordgubbar, getost och balsamico! Eftersom jag kände att jag fått nog av den saken på ett tag valde jag kronärtskocka, ricotta och spenat istället, men det var också gott! Så otroligt mätt nu, och lite rund under fötterna p.g.a. Montepulciano d'Abruzzo.
Åh! Jag ska ta mig en liten extrabit med kulturtantsketchup på! Tack för tipset! :)
 
Detta med jordgubbspizza måste jag testa här i dagarna, det låter fantastiskt!

Back to reality, som sagt, och en numera "gammal" trotjänare.

mobiluppladdning_5d11ba42ddf2b35e8c9db48a.jpg


Vattenmelon! Fetaost! Gurka! Kulturtantsketchup! Och ugnsstekt kycklingfilé. Tyvärr hade min mynta inte överlevt midsommaren i stan, så de få blad som var fräscha tog jag i matlådan för idag istället.
 
Detta med jordgubbspizza måste jag testa här i dagarna, det låter fantastiskt!

Back to reality, som sagt, och en numera "gammal" trotjänare.

mobiluppladdning_5d11ba42ddf2b35e8c9db48a.jpg


Vattenmelon! Fetaost! Gurka! Kulturtantsketchup! Och ugnsstekt kycklingfilé. Tyvärr hade min mynta inte överlevt midsommaren i stan, så de få blad som var fräscha tog jag i matlådan för idag istället.
Om det där är reality, kan jag tänka mig att hänga med ett tag till.
 
Diverse restsallader måltid efter måltid. Igår det sista av en fransk potatissallad, diverse blad, rostade mandlar och pumpafrön, små bitar riktigt segt gammalt surdegsbröd (detta gav fantastiskt tugg och bra smak), avokado och små tomater med dijonvinägrett. Idag en bulgurrest (bulgur kokt med buljong, stekt lök, aubergine och squash), stekt nektarin, blad, mandlar och gurka och en vinägrett på vit balsamico, olivolja och chiliflakes.

Nyss åt jag en Magnum mandel vegan, som ändå var helt okej (eh, ja, glass i värme blir gärna helt okej).
 
Varit under MODERS omsorger i Grisslehamn. Sålunda ätit dygnet runt i princip. Hembakt jordgubbstårta, helstekt lokalslaktad entrecote med rödvinssmör, sparris med citron och parmesan, helstekt lycklig kyckling med sås på vitt vin, vitlök och mer parmesan, grönsakspaj med fetaost, broccolisoppa med krutonger, jordgubbsparfait, rökta laxfenor och rökta räkor, gubbröra, färskpotatis med örtolja, och fan och hans moster.... nu är vi hemma och dricker ett glas vin och äter knäckebröd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 819
Senast: MJLee
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 203
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp