Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukost: Två minibaguetter, en med ost&smör och en med Philadelphiaost och hackad rödlök.

Lunch: Några gafflar potatissallad, gjord på lokala ICA-butiken.

Middag: Rinse and reapeat från frukosten, fast med Philadelphia&skinka på båda.

Nej, jag gillar inte att äta ensam och mina kvinnliga hormoner har blivit mer spännande med åren, istället för cravings tappar jag aptiten (som inte är mycket att hurra för till att börja med pga medicinerna).

Nu tänker jag ta en cider innan jag lägger mig och se om det blir något roligare :cautious:

Edit: Åt några jordgubbar från gårdagens inköp också, från Sollerön och de var gudomliga :love:
 
Ett sinande skafferi och längre än vanligt till mataffär gjorde att kvällens sallad bestod av vad som gick att uppbåda. Stekt aubergine, morotshyvel och nektarin, bladspenat, bulgur, rostade solros- och pumpafrön, citron, flingsalt och rikligt med olivolja. Inte så pjåkigt!
Till lunch de sista fem bitarna i en påse Gott & blandat med mindre socker och överbliven färskpotatis med gräslök och Oatlys iMat. I den ordningen. Frukosten bestod av stadiga skivor nybakat surdegsbröd med jordnötssmör och nektarin på en macka och PåMackan, ajvar och bladspenat på en. Bra handmalet (starka underarmar får vi här på landet!) kaffe till. Ingen matdag att framhålla som exemplarisk ur nutritionistens synvinkel, men alla överlevde i hettan!
 
Salladssäsongen är verkligen min bästa! Ikväll vattenmelon, svenska jordgubbar, gurka, chilikaramelliserad ananas, lite fetaost och peppriga stekta kycklingbitar. Och mynta!

C784A88D-6FFA-463B-839D-039F0EDD20BD.jpeg
 
Jag blev bjuden på riktigt god husmanskostlunch idag. Stekt strömming och potatismos. Tillsammans med värme och luftfuktighet, var jag rätt spak sen.

Till middag sallad på vattenmelon, gröna sojabönor, lök, mozzsrella och lufttorkad skinka. Och en massa basilikablad samt kulturtantsketchup.

Jag bakade även en rabarberkaka för att fira att partner kom hem från Frankrike.
 
Jag blev bjuden på riktigt god husmanskostlunch idag. Stekt strömming och potatismos. Tillsammans med värme och luftfuktighet, var jag rätt spak sen.

Till middag sallad på vattenmelon, gröna sojabönor, lök, mozzsrella och lufttorkad skinka. Och en massa basilikablad samt kulturtantsketchup.

Jag bakade även en rabarberkaka för att fira att partner kom hem från Frankrike.

Åh, strömming...! Jag har ingen köksfläkt (som jag nog beklagat mig över förut) och då steker man ogärna strömming (eller raggmunk eller annat osigt) men jag måste se till att få strömming på lokaaaal någon dag snart!
 
Åh, strömming...! Jag har ingen köksfläkt (som jag nog beklagat mig över förut) och då steker man ogärna strömming (eller raggmunk eller annat osigt) men jag måste se till att få strömming på lokaaaal någon dag snart!
Fd Strömmingsluckan finns numera på Mariaplan. Tex. :)
 
Livskvalité... hembakt surdegsbröd med Phialdelphiaost och en god rökt skinka till frukost :love:

Jag experimenterar med surdegsbrödet... jag ska försöka få till eget "bake-offbröd", dvs inte grädda det helt färdigt och sedan frysa in det för att grädda färdigt när man ska äta det. Det hade varit så lyxigt att kunna ta fram det istället för det köpta bake-offbrödet.
 
!!TIPS!! Recept på världens godaste jordgubbar :love::love:

Basilika och limemarinerade gubbar

1 l jordgubbar
2 lime
1/2 dl hackad basilika
1/2 dl socker

5 äggulor
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
5 dl grädde

Dela gubbar. Blanda rivet limeskal med socker. Lägg det på gubbarna och pressa över saften. Tillsätt basilika och vänd runt.
(Vila jordgubbarna i detta i ca 20-30 minuter. Eller längre.)

Vispa gulor och socker poröst. Vispa grädden lätt och vänd ned i äggsmeten.

Jordgubbarna är gudomligt goda och "såsen" är syndigt god! 🤤 Varning för att det kan vara svårt att sluta äta dock :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
11 680
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 380
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
334
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp