Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
DF809E6A-031C-4C76-BF09-912756901ED8.jpeg


Sopplunch, lite potatis, purjolök, gröna ärtor och broccoli. En kraftig buljong, en klick smetana och sedermera lite tabasco.


Till middag torsk i ugn, en sås på dijonsenap, kapris och lätt c-f. Ovanpå rostad flagad mandel och lufttorkad skinka jag körde i ugnen och smulade över. Couscous eller potatis till, rött vin i glasen.
 
Restfest till middag:

Omvandlade rester av helstekt fläskfilé och svampsås, till en pastasås, la till lite lök och matlagningsgrädde. Blev färsk pasta till och stekta haricots verts.

Skönt att bli av med slattarna i kylskåpet.
 
Idag åt vi de vindolmar och hummus som blev kvar i torsdags, godare nu när de lagt till sig lite.
Är hemma hos en annan vän nu som lagar pasta och tomatsås till mig.

Åh, vindolmar...! Gott! Det var länge sen jag åt.. och hummus också...

Hmm, kanske skulle ätit det plus kronärtskocka imorrn... det är jag också sugen på! Plus tzatziki, grekiskt bröd och vin... Där skulle jag kunna ha nåt bra på gång va? 👍
 
Åt en halvdan brunch på skissernas museum, till ett rätt saftigt pris. Nu har jag lagt båda barnen och funderar på om kladdkaka är en rimlig middag?
 
Nudel och sjögräs-sallad med fantastiska grönsaker och som tillbehör fläskfile med jordnötssås och ris.

Man kan säga att nudel och sjögrässalladen var fantastisk men uppskattades av exakt 1 av 5 vid bordet. Blir en enorm vecka med många fina salladsluncher. Får fundera på hur den ska varieras....
 
Det har varit en mycket dekadent helg med föräldrarna som sällskap. Vi har hunnit med allt från pannkaksfrukost och bergtunga-middag på hemmaplan till mexikansk tapas och Earl Grey-drinkar på en av våra kvarterskrogar. Vi avslutade i stil igår kväll, då vi åt följande:

Gannet.png


Jättefin mat, men jag njöt nog faktiskt mest av vinmenyn som innehöll några riktigt goda typer. Borde äta sexrätters på söndagar oftare, för oj vad bra jag sov! :D

Ikväll lär det kännas tomt hemma, men pappa har rapporterat att han just nu står och lagar svamprisotto i vårt kök innan han åker till flygplatsen, så den ska vi värma och ha till middag ikväll. Han är fin, min pappa :love:
 
Ikväll lär det kännas tomt hemma, men pappa har rapporterat att han just nu står och lagar svamprisotto i vårt kök innan han åker till flygplatsen, så den ska vi värma och ha till middag ikväll. Han är fin, min pappa :love:
[/QUOTE]
Åh!

Jag får hela tiden upp reklam för en kurs i att göra perfekt risotto. Jag tycker att jag gör god risotto som det är. Frågan är om jag kan nå nya nivåer genom en kurs?
 
En omtumlande dag med SKORK som druttade på dagis, blodbad (läppen), en lös tand och akutenbesök. SKORK mår nu bra, och vi åt rest-paj till middag. Slut som artist.
 
Står en gryta av det som fanns hemma och puttrar på spisen. Kikärtor, morötter, sötpotatis, spenat, lök, vitlök och tomater. Till det kokosmjölk, lime och grön currypasta. Det blev en dassig färg så hade i gurkmeja också. Jag gillar gul mat, eller ja, gult generellt.
 
Lagade vegansk kokosmiddag i fredags. Gryta på pumpa, stekt aubergine, röda linser, kokosmjölk och jordnötssmör, med kokosris till. Ljuvlig höstmat. Sedan improviserad kladdkaka bakad på kokosmjölk med choklad och hallon, serverad med kokosgrädde smaksatt med lime och vanilj. Kokosgrädden blev god och kladdkakan fick fin konsistens, men fick inte samma djup i smaken som när man bakar på smör.

Sedan gåsmiddag på lördagen med lite för mycket alkohol till. :angel: Söndagen blev därför en lugn historia med rotselleri soppa ur frysen till lunch. Nudlar toppade med stekt lax, mirinmarinerad gurka, algsallad och sriracha till middag.
 
Lagade vegansk kokosmiddag i fredags. Gryta på pumpa, stekt aubergine, röda linser, kokosmjölk och jordnötssmör, med kokosris till. Ljuvlig höstmat. Sedan improviserad kladdkaka bakad på kokosmjölk med choklad och hallon, serverad med kokosgrädde smaksatt med lime och vanilj. Kokosgrädden blev god och kladdkakan fick fin konsistens, men fick inte samma djup i smaken som när man bakar på smör.

Sedan gåsmiddag på lördagen med lite för mycket alkohol till. :angel: Söndagen blev därför en lugn historia med rotselleri soppa ur frysen till lunch. Nudlar toppade med stekt lax, mirinmarinerad gurka, algsallad och sriracha till middag.

Det där sista lät nästan exakt som min nudel-och sjögrässallad som åts igår, minus laxen men plus avokado, ingefära, fläskfilé och röd lök.

Är månne sjögräs det nya söndagsmyset? Här hemma fick jag mest mysa med mina alger själv i och för sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 947
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp