Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lövbiffsrullader med gorgonzola puttrande i en gräddig sås med resten av gorgonzolan, lite fond och en liten dutt vitvinsvinäger (tycker det ger underverk för att bryta av den lite äma ädelostsmaken). Till detta rostad delikatesspotatis som blir så GALET mycket godare än vanlig, och sockerärter. Mums mums mums. Dottern åt såsen med sked... och vi andra också efter ett tag. 🙈:d
 
Lövbiffsrullader med gorgonzola puttrande i en gräddig sås med resten av gorgonzolan, lite fond och en liten dutt vitvinsvinäger (tycker det ger underverk för att bryta av den lite äma ädelostsmaken). Till detta rostad delikatesspotatis som blir så GALET mycket godare än vanlig, och sockerärter. Mums mums mums. Dottern åt såsen med sked... och vi andra också efter ett tag. 🙈:d

Detta måste provas. Köpte gorgonzola men har inte formulerat användandet än och vissa i familjen skakar lite på huvudet när ädelosthimlen visar sig för tydligt.
 
Ikväll gjorde vi spare ribs i ugnen. Till det sallad med vinägrett och marinerade svarta bönor. Och en skvätt grillsås från Rays. Jättegott och enkelt!

Jag tog en glass till efterrätt. Men det räckte inte för sambon trots att han åt dubbelt så mycket middagsmat. Han slukade också en stor skål planty med flingor och en halv påse sådana små minibiskvier man kan ha i nyponsoppa.
Fattar inte var allt tar vägen! :laugh:
 
Igår var jag sugen på musslor och vin. Så musslor och vin blev det! Hittade ett spännande recept på siciliansk musselgryta med vitlök, chili, vitt vin, tomat och apelsin. Väl i fiskdisken hade de förutom de tilltänkta blåmusslorna även Msc-märkta, stora, fina kammusslor (vilket är det absolut godaste som finns :love:). Följaktligen gjorde jag förrätt på kammusslorna tillsammans med en reduktion på vitlök, schalottenlök, olivolja, vin, buljong och smör. Därefter musselgrytan med levainbröd och siciliansk vitt vin till (och i maten, och i kocken under matlagningen..:angel:)
 
Igår var jag sugen på musslor och vin. Så musslor och vin blev det! Hittade ett spännande recept på siciliansk musselgryta med vitlök, chili, vitt vin, tomat och apelsin. Väl i fiskdisken hade de förutom de tilltänkta blåmusslorna även Msc-märkta, stora, fina kammusslor (vilket är det absolut godaste som finns :love:). Följaktligen gjorde jag förrätt på kammusslorna tillsammans med en reduktion på vitlök, schalottenlök, olivolja, vin, buljong och smör. Därefter musselgrytan med levainbröd och siciliansk vitt vin till (och i maten, och i kocken under matlagningen..:angel:)
Låter underbart gott! :d
 
I gar bestamde Maken och jag att vi, nu en dryg vecka efter andra sprutan, kan ga ut och ata. Mask ordonance har vi i Oregon, sa alla har mask och folk har i Oregon faktiskt skoter det bra.
I gar var vi till en ny restaurang som har poutine pa matsedeln. Jag blev sa overaskande sugen pa det nar jag namnde ratten nagon stans har pa buke. Sa ... vi har nu hittat ett nytt stalle i sta'n dar vi kan fa portabella strips "to die for", och poutine (Canadas "nationalratt") battre an det mesta jag smakat i Canada.

Poutine, crisp French Fries med "gravy" (sas fran brisket) cheese "curds" (ingen aning om vad det heter pa Svenska) och en skiva brisket. SA gott! Jag holl pa att ata ihjal mig.
IMG_1508.jpeg
 
Idag blir det husmanskost! Stekt fläsk med bruna bönor OCH löksås, samt lite kokt potatis för syns skull. Inte en grönsak så långt ögat når, men vi balanserar upp med ugnsbakad spetskål med belugalinser imorgon. :D
 
I gar bestamde Maken och jag att vi, nu en dryg vecka efter andra sprutan, kan ga ut och ata. Mask ordonance har vi i Oregon, sa alla har mask och folk har i Oregon faktiskt skoter det bra.
I gar var vi till en ny restaurang som har poutine pa matsedeln. Jag blev sa overaskande sugen pa det nar jag namnde ratten nagon stans har pa buke. Sa ... vi har nu hittat ett nytt stalle i sta'n dar vi kan fa portabella strips "to die for", och poutine (Canadas "nationalratt") battre an det mesta jag smakat i Canada.

Poutine, crisp French Fries med "gravy" (sas fran brisket) cheese "curds" (ingen aning om vad det heter pa Svenska) och en skiva brisket. SA gott! Jag holl pa att ata ihjal mig.
Visa bifogad fil 65754
Wow, vilken grej att kunna gå på restaurang igen! Sambon och jag satt igår och pratade drömmande om vilket som ska bli vårt första restaurangbesök när sådant får öppna upp igen (vilket förhoppningsvis blir i maj någon gång)... Har det varit några restriktioner eller nedstängingar vad gäller sådant hos er under den här perioden?
 
Igår beställde vi indiskt, vilket slutade med att vi båda hamnade i grav paltkoma och stupade i säng redan kl 22 :laugh: "Carbs with carbs" tenderar att ha den effekten. Men det var fruktansvärt gott, och sov gott gjorde vi!

Ikväll tänkte vi oss något lite lättare och jag har varit borta och köpt torskrygg på fiskaffären runt hörnet. Har dock inte riktigt kommit fram till hur jag ska tillaga den... Det lutar åt ett recept där man först gnider in den med citronjuice, citronskal, salt och peppar och sedan lägger på ett täcke av riven ost, dragon, skorpmjöl och persilja.
 
Igår var jag sugen på musslor och vin. Så musslor och vin blev det! Hittade ett spännande recept på siciliansk musselgryta med vitlök, chili, vitt vin, tomat och apelsin. Väl i fiskdisken hade de förutom de tilltänkta blåmusslorna även Msc-märkta, stora, fina kammusslor (vilket är det absolut godaste som finns :love:). Följaktligen gjorde jag förrätt på kammusslorna tillsammans med en reduktion på vitlök, schalottenlök, olivolja, vin, buljong och smör. Därefter musselgrytan med levainbröd och siciliansk vitt vin till (och i maten, och i kocken under matlagningen..:angel:)
Spännande och gott! Har du recept på musslorna du kan dela?
 
Ikväll gjorde sambon en gräddig pasta med räkor, kammusslor, torskrygg, lökar och saffran etc. Det var färsk papardelle och allt serverades med riven parmésan.
Galet gott! 😍
 
Spännande och gott! Har du recept på musslorna du kan dela?
Fräs några vitlöksklyftor, några schalottenlökar och chili i olivolja några minuter. Häll på ett par burkar krossade tomater, en liten slatt vin och en halv matsked socker. Låt puttra en halvtimme. Tvätta musslor, kasta de som är trasiga/inte stänger sig, koka i en halv flaska vin några minuter så att de öppnar sig. Häll vinet från musslorna, skal av en halv apelsin och 3 msk apelsinjuice i tomatsåsen och låt koka 10 min till. Salta och vänd ner musslor, oregano och persilja. Ha ett gott bröd att suga upp såsen med. :d

Receptet kommer ursprungligen från "italia amore" av Caroline Hofberg. Snygg kokbok och allt jag lagat ur den är jättegott, så den rekommenderas starkt!
 
Wow, vilken grej att kunna gå på restaurang igen! Sambon och jag satt igår och pratade drömmande om vilket som ska bli vårt första restaurangbesök när sådant får öppna upp igen (vilket förhoppningsvis blir i maj någon gång)... Har det varit några restriktioner eller nedstängingar vad gäller sådant hos er under den här perioden?
Oregon har sina egna restrictioner som ar "inforced" kommunvis och om man har en viss smitt spridning i kommunen sa far man backa eller ga frammat, beroende pa.

Vi borjade for ett ar sedan med att stanga allt utom mataffarer i hela Oregon. Da vi, sa att saga, brot spridningen tidigt har vi inte haft sa mycket spridning att de flesta kommuner kunde oppna till phase 2, och aven phase 3 ... och sedan ga tillbaka till phase 2 for att nu ha natt phase 3, igen.
Museer, teatrar, bio, barer, och restauranger kan nu fylla lokalerna till 25% (eller 50 manniskor, det som ar mindre ska foljas).

Spridningen gar standigt nedat har just nu, sa de kan vara oppna sa lange som vanligt ... men med 25% av "capacity" eller hogst 50 personer. Det ser ut som om alla i var stad stanger 10 pa kvallarna, men jag vet inte om det har med restrictioner att gora eller bara att de inte far kunder/gaster senare.

Vara corona-19 fall gar stadigt nedat. Vi har 36 kommuner i Oregon, utav dem har 10 kommuner runt 15 fall per 100,000 innevanvare per dag. Resten har under 10 fall per dag.

I kvall funderar vi pa ata pa "Two Dogs Taphouse" Maken kanner for att prova nagra av deras 40 taps. :p
 
Gjorde tiktok pastan, kryddade med både oregano, timjan och basilika och använde körsbärstomater på burk, faktiskt mycket mer smak än de färska man kan köpa just nu och de är redan lite såsiga så perfekt! La till lite baconbitar, riven parmesan och skivad rödlök efter och sparade lite av pastavattnet för att få mer sås. Gudomligt :love:
 
Saaa i kvall gick vi till "Two Dogs Taphouse". Det var trevligt och gott, men definitivt inte lika bra mat som i gar kvall. Nasta helg vill jag besoka vart favorit stalle i sta'n, en Cajun restaurang med helt fantastisk mat direkt fran Louisiana. Jag absolut alskar deras "shrimp 'n grits" ... men jag ber att fa crayfish ocksa:p. SA himla gott. Jag har langtat efter det (som absolut inte ar nagon form av diet :cautious:) i over ett ar nu. OCH ... jag insag just att de inte oppnat annu.:arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 502
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp