Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kallas parisare i Norrbotten, men ska göras på pariserkorv (blir mycket större skivor än med falukorv) och ägg brukar det inte vara i. Går att köpa på hamburger-ställen överallt. Ruskigt gott!

Du kan ju inte säga att det kallas något annat och sen ändra i vad det är..,..

Detta ska vara falukorv och ägg, men är säkert liknande.
 
I kväll åt jag en renbiff mellan två skivor grovt rågbröd och med mycket sallad mellan. Väldigt gott men det var en lite konstig bismak i salladen tyckte jag, närmare inspektion visade att jag fått med en del ogräs när jag tog salladen i landet :rofl:

Sen stekte jag ett par kalla kokta potatisar i samma panna som jag stekt renbiffen i och de var det ingen bismak i, mycket gott men jag orkade inte äta upp allt.
 
Grillat idag:

_20210523_190528.JPG


Allt blev jättegott och jag är nu alldeles för mätt efter att ha ätit för snabbt :D Den picklade rödlöken funkade verkligen med allt annat. Tänker någon göra egen grillolja rekommenderar jag att inte ta för mycket av icke-oljiga flytande ingredienser, den här var en aning rinnig och klibbade inte fast optimalt (men fortfarande god).

Porslinet är Rörstrand Pagod från 1850-talet :heart
 
Vi pallade inte riktigt laga mat idag. Så vi rotade fram en färdig skagenröra som vi pimpade lite och gjorde toast skagen. Det var ok. Jag hade velat ha i lite mer räkor och färsk dill. Men det hade vi inte. Så det blev lite mjää och lite väl fettkladdigt bara.
 
Blev mycket nöjd med helgens mat som råkade bli tema fisk. Lördagen serverades lax i ugn med täcke av creme fraiche och fetaost, kryddat med salt, peppar och det ack så viktiga vitlökspulvret. Tagliatelle till.
Söndag bjöd på tomatsås med tonfisk och kapris till skruvad pasta. Alla familjemedlemmar gillade allting. :up:
 
Påhittad pastasås med sånt som behövde ätas upp. Lök och vitlök frästes i vitt vin, i med lite creme fraiche, lite röd pesto och lite hummerfond, samt en försvarlig mängd färsk basilika och så en näve färsk sparris som fick sjuda med i såsen ett par minuter. Till detta orecchietti, mer färsk basilika och parmesan (italienarna anser det ju vara ett stort faux-pas men jag gillar ost och skaldjur ihop!). Gott tyckte alla utom dottern som tyckte att såsen var "lite sisådär", och att räkorna var "aningen överkokta och tuggiga". :cautious: Vi när visst en blivande matkritiker vid vår barm... hon åt ändå en rejäl näve räkor och pasta, på nåder sådär.
 
Laxfilé blad i ugn tillsammans med vitkål i klyftor, en morot och hemgjord tacokrydda. Hittade även några kalla kokta potatisar i kylen.
Lite ruccola och mangosalsa till.
En helt okej middag på det som fanns hemma.
 
I dag tankte Maken, med hjalp av en Son, fixa staketet som sett lite "lappat" ut sedan January nagon gang. Det innebar att barnbarnen kommer och sonhustrun kommer att infinna sig efter att hon gjort nagot annat. Jag ska ta hand om hundar och hast pa morgonen, snart, innan de kommer, samt handla till mat och "nagot att tugga pa" medan de haller pa.

Maten blir Sonoma Varmkorv ... Det vill saga varmkorv (beef franks lite tjockare och mer "substantial" an varmkorv) lindad i bacon, och grillade, i Mexicanskt brod (om jag hittar, for jag tanker inte baka det i dag) med bonor (refried beans), pico de gallo, salsa verde, hackad (ra) lok, hackade tomater, avocado, och "Mexican" ost. Istallet for ketchup har man Mexican Crema (en rinnig och mild sour cream) med lime juice (VAD heter sour cream igen?) och MASSOR av Mexican ost.

Sedan tankte nog barnbarn och jag gora en pizza desert med farska bar fran farmer runt omkring :d
 
Riktigt najs vegomiddag idag. :) En daalgryta med kikärtor och röda linser, använde vanlig garam masala samt en beef masala vi köpte på Zanzibar. Älskar att köpa något ätbart man kan använda långt senare på resor, så fint minne. Gjorde naanbröd till för första gången, bakar mycket men har faktiskt aldrig stekt bröd innan. Gud så gott! Penslade med vitlökssmör efter de stekts. Nom nom. :d En kall öl till.

Efterrätt blev det också. En snabb cheesecake med digestivekex och rabarber som blev över när jag kokade rabarbersirap igår. :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
9 169
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp