Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20210529_201233_776.jpg

Life is good :heart Rökhalstrad tonfisk med grönsakspytt och mango-avokadosalsa. Porslinet är Rörstrand Pagod. Les Lauzeraies i glaset och mina smaklökar är mycket glada.
 
Firat Mors afton med färskpotatis från Sverige, sparris från Lund, auberginegratäng med körsbärstomater och parmesan och coleslaw (vissa åt även lax, romsås och köttbullar). Fransk chokladtårta och vispad grädde.
 
Pastasallad gjord på det som fanns hemma.
Vitkål, ärtskott, tomat, rödlök, avocado, koriander och thaibasilika. Stekte även lite kyckling i oystersås, sesamolja och srirachasås. Dressing på fisksås, olja och citron.
Blev faktiskt över förväntan!
 
Ikväll grillade vi högrevsburgare med ost, bacon, grönsaker, massa saltgurka, lök, dressing etc med surdegsbröd. Vi hade också en sås från Johnnys som är barbecuesås med senap i. Så god!
Jag och gäst drack alkoholfri flädercider. Till efterrätt mkt god moråtstårta hon hade med.
 
Vi firade morsdag andra Sondagen i May. :p I dag gjorde jag Sonoma Hotdogs (Sa HIMLA gott!) och alla gillade det ... till och med barnen. :p och kopte "puff deg" som bara ar att rulla ut och anvande som grunden for efterratt. Enkelt och nagot jag helt klart kan forbattra.

Men jag minns med visst valbehag det ar nar vi bodde i Saudi Arabien och Maken var i UK for jobb i Apil och varje affar hade skyltar om "Mother's Day" pa SONDAG i stora bokstaver. Han kopte en mycket trevlig present till mig. :cool:
Sedan kom barnen hem fran skolan i borjan pa May och pratade om Mors day och hur de behovde kopa nagot bra till Mamma ... sa Maken passade pa att kopa en mycket trevlig morsdags present ... igen. :p
Ett par veckor senare ringde min Mamma till honom for att paminna om Morsdag ... sa Maken kopte en till mycket trevlig present till mors dag for tredje gangen det aret. :rofl:
 
Den här tiden på året när allt man vill äta är fräscha sallader, melon och färska bär. 😍

Idag kall färskpotatissallad med bönor och senapsdressing + rikligt med gräslök och persilja.
Dessert: vaniljkvarg med jordgubbar. :d
 

Bifogade filer

  • 5517C638-992E-494D-82D1-B65486C65229.jpeg
    5517C638-992E-494D-82D1-B65486C65229.jpeg
    375,7 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 70482
Life is good :heart Rökhalstrad tonfisk med grönsakspytt och mango-avokadosalsa. Porslinet är Rörstrand Pagod. Les Lauzeraies i glaset och mina smaklökar är mycket glada.
Ser, och låter, gudomligt! Tonfisk var länge sedan :d Älskar porslinet!
Här har det varit fiskecamp hela helgen, dock dåligt med ätbar fisk så igår blev det pasta. Fräste lök och vitlök i oljan från de soltorkade tomaterna, i med färdig pastasås, lite vatten, buljong och så fick de ostfyllda tortellinis koka med tills de var färdiga. Toppade med stekt sidfläsk, ost och basilika. Enkelt och så gott utomhus.
Porslinet är i detta fall Trangia :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20210529_114923.jpg
    IMG_20210529_114923.jpg
    242,4 KB · Visningar: 48
Vi åt igår grillad tonfisk med citron/parmesankräm samt citron & broccoli-risotto. Ja, vi hade citroner som behövde användas upp :D Ett riktigt bra (men inte dyrt) rosé från Languedoc-Roussillon till.

Ikväll fortsätter vi på tema grillat men kör marinerad lammfilé med tzatziki och bakad potatis istället. Grillad paprika och aubergine till. Det vattnas i munnen bara av att skriva det här :d Det blir antingen rödvin eller resterna av gårdagens rosé till, får se vad som lockar mest.
 
Vi åt igår grillad tonfisk med citron/parmesankräm samt citron & broccoli-risotto. Ja, vi hade citroner som behövde användas upp :D Ett riktigt bra (men inte dyrt) rosé från Languedoc-Roussillon till.

Ikväll fortsätter vi på tema grillat men kör marinerad lammfilé med tzatziki och bakad potatis istället. Grillad paprika och aubergine till. Det vattnas i munnen bara av att skriva det här :d Det blir antingen rödvin eller resterna av gårdagens rosé till, får se vad som lockar mest.

Gårdagen gick tydligen rent allmänt i tonfiskens tecken! :laugh:
 
Idag blev både lunch och middag pastasallad på pastaskruvar, salami (med chipotle), körsbärstomater, diverse grönt innehåll ur salladspåse, fetaost och oliver. MYCKET gott i värmen - sommarmat :) !!

Imorgon blir de indiskt till lunch. Kollegans hemlagade :love:!
 
Härligt att ha matrester från ett par olika maträtter i kylen och slippa laga mat ibland... :up: Så för min del blev det panerad fisk tillsammans med en blandning av mathavre, salladsmix, blandade bönor och oliver. Med kall sås (CF, dijonsenap, honung, salt och peppar) till. Sedan finns det en stor bit pannkaksrulle med köttfärsfyllning också, som maken precis nu tar sig en bit av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp