Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade gäster igår (utomhus) och bjöd på hemrökt lax med citrusrisotto och sparris. Det var andra gången vi testade att röka lax och den här gången blev det ännu bättre än sist (då den inte riktigt fick tillräckligt mycket röksmak). Igår blev den helt perfekt! Till efterrätt testade vi att göra dessertpizza för första gången, helt vansinnigt gott! Mascarpone med citron och vanilj som bas, sedan färska jordgubbar samt nutella på det. :d

Visa bifogad fil 70033

Ikväll blir det fish n chips från lyxstället där man får välja vilken sorts fisk man vill ha. Jag funderar på att testa bergtunga eller om det är hädelse att fritera en så pass "fin" fisk :nailbiting:
Tänkte skriva att rökt lax alltid går hem, men såg sen efterätten! Skulle lätt skippa huvudrätten för det! :p:idea::d
 
Efter några dagars vandring var vi sugna på allt, så det fick bli en kaloribomb. Blev en pastagratäng med bla grönsaker, salami, soltorkade tomater och Västerbottenost. Använde lumanconi och det blev så gott!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210521_184432-01.jpeg
    IMG_20210521_184432-01.jpeg
    238,5 KB · Visningar: 3
Ikväll blir det firande! Mannen fyller år på tisdag och då har vi sväronen på besök som inte dricker alkohol, så ikväll blir det lite för-firande. Förrätten: vit sparris, hemslagen hollandaise, stekt kavringssmul och kalixlöjrom, Gula Änkan till. Huvudrätt: hjortfilé tillagad medium rare, rostad nypotatis med västerbottenost, ramslökssmör och grön sparris, och Chateau-neuf-du-Pape till. Efterrätt: macarons (ej hemgjorda), lokalt gjorda blåmögelost, getost och hårdost, samt marmelad på björnbär och rom. Lyx-G&T till med specialbeställd gin och rabarber-tonic.
 
Ikväll blir det firande! Mannen fyller år på tisdag och då har vi sväronen på besök som inte dricker alkohol, så ikväll blir det lite för-firande. Förrätten: vit sparris, hemslagen hollandaise, stekt kavringssmul och kalixlöjrom, Gula Änkan till. Huvudrätt: hjortfilé tillagad medium rare, rostad nypotatis med västerbottenost, ramslökssmör och grön sparris, och Chateau-neuf-du-Pape till. Efterrätt: macarons (ej hemgjorda), lokalt gjorda blåmögelost, getost och hårdost, samt marmelad på björnbär och rom. Lyx-G&T till med specialbeställd gin och rabarber-tonic.
Åh, vad gott det lät! 😍
/hon som dreglande med skrikande mage väntar på seeen middag
 
Ikväll blir det firande! Mannen fyller år på tisdag och då har vi sväronen på besök som inte dricker alkohol, så ikväll blir det lite för-firande. Förrätten: vit sparris, hemslagen hollandaise, stekt kavringssmul och kalixlöjrom, Gula Änkan till. Huvudrätt: hjortfilé tillagad medium rare, rostad nypotatis med västerbottenost, ramslökssmör och grön sparris, och Chateau-neuf-du-Pape till. Efterrätt: macarons (ej hemgjorda), lokalt gjorda blåmögelost, getost och hårdost, samt marmelad på björnbär och rom. Lyx-G&T till med specialbeställd gin och rabarber-tonic.

Det lät grymt! Vit sparris var ett tag sedan och löjrom och hollandaise låter superbt.
 
Ikväll blir det firande! Mannen fyller år på tisdag och då har vi sväronen på besök som inte dricker alkohol, så ikväll blir det lite för-firande. Förrätten: vit sparris, hemslagen hollandaise, stekt kavringssmul och kalixlöjrom, Gula Änkan till. Huvudrätt: hjortfilé tillagad medium rare, rostad nypotatis med västerbottenost, ramslökssmör och grön sparris, och Chateau-neuf-du-Pape till. Efterrätt: macarons (ej hemgjorda), lokalt gjorda blåmögelost, getost och hårdost, samt marmelad på björnbär och rom. Lyx-G&T till med specialbeställd gin och rabarber-tonic.

Låter helt underbart :love:
 
@tuaphua har förstått via hundforumet att du har sorg nu, så ikväll skålade jag och maken till din fina vovve och våra egna saknade guldklimpar ❤️ Det är tungt, låt minnena ta över och gläds åt allt det tokroliga!
Åh, vad gullig du är! ❤️
Ja, nu är det väldigt jobbigt. Det blev en sån himla chock ihop med all sorg.
Sambon är gullig och försöker se till att jag äter och visar omtanke med god mat.
Och vi kan ju dela både sorg och de fina minnena. ❤️
 
I kvall blev det laxburgare med capris och "brand" majskolv pa grillen. Till burgaren hade vi ocksa asparagus/italiensk ost pesto.:d
Antingen maste jag hitta nagot i frysen for i morgon ... eller sa far jag kopa nagot enkelt och gora en pizza efterratt. :d:cool:
 
Idag ser det ut som om jag får prova min grillolja jag gjorde igår (det spöregnade igår och jag kände VERKLIGEN inte för att gå ut och frysa ihjäl). @Scata frågade efter receptet och det är typ: Olja, tre sorters torkad lök, svartpeppar, salt, äppelmust, senapspulver, rosmarin, timjan, honung, äppelcidervinäger, japansk soja och diverse chili (mortla allt som är större). Jag var lite lätt salongs när jag skrev ner det så jag kan ha glömt något. Den smakar iaf jättegott så jag är verkligen förväntansfull. Det blir fläskfilé, inte så kreativt men jag blev sugen på det.

Tillbehör har jag inte bestämt ännu men det kanske blir någon pytt på svamp och zucchini med lite flagad tryffelcheddar samt några tomater.
 
Tacopaj. Gjorde det enkelt för mig med färdig pajdeg, vegofärs, en halv påse tacokrydda och en burk tacosås och riven folkeost. Nachochips, burkmajs, gurkskivor och små blad till.
Mamma gjorde fruktsallad till efterrätt. Äpple, melon, ananas och apelsin och vispad grädde.
 
Har stekt 2 miljoner pannekager till jubilarens födelsedag (en 40-åring som önskar sig pannkakstårta till firandet, istället för alla de lyxiga varianter vi kunde köpt från konditori... lite gulligt och mycket konstigt :heart). Hade lite socker och lite vaniljsocker i smeten (samt brynt smör istället för vanligt smält smör). Har nu provsmakat en och de är ruuuuuuskigt goda och frasiga! Mums!
 
Idag blir det göteburgare, gott, lätt!

Det har alltid kallats så i min familj (pappa är från göteborg) osäker på varför för jag kan inte googla mig till något som är exakt såhär men det påminner om parisare.

Man kan göra en eller två beroende på hur hungrig man är. "Recept" för en:

Ett rostat bröd toppas med (i ordning)
Hamburgerdressing
4 skivor stekt falukorv, helst färilakorv om man bor där den finns då den är överlägsen
senap
ketchup
4 skivor gurka
2 skivor tomat
1 salladsblad
Ett vändstekt ägg med intakt gula

Äts sedan med bestick och man njuter hela tiden.
 
Idag blir det göteburgare, gott, lätt!

Det har alltid kallats så i min familj (pappa är från göteborg) osäker på varför för jag kan inte googla mig till något som är exakt såhär men det påminner om parisare.

Man kan göra en eller två beroende på hur hungrig man är. "Recept" för en:

Ett rostat bröd toppas med (i ordning)
Hamburgerdressing
4 skivor stekt falukorv, helst färilakorv om man bor där den finns då den är överlägsen
senap
ketchup
4 skivor gurka
2 skivor tomat
1 salladsblad
Ett vändstekt ägg med intakt gula

Äts sedan med bestick och man njuter hela tiden.

Det kallas parisare i Norrbotten, men ska göras på pariserkorv (blir mycket större skivor än med falukorv) och ägg brukar det inte vara i. Går att köpa på hamburger-ställen överallt. Ruskigt gott!
 
Det blir pastasallad här (även om en het soppa kanske hade passat vädret bättre... :cautious: ) med salami, oliver, pasta, fetaost, tomater, bönor och lite blandat från en salladspåse. Brukar bli mumsigt :) !
 
Det kallas parisare i Norrbotten, men ska göras på pariserkorv (blir mycket större skivor än med falukorv) och ägg brukar det inte vara i. Går att köpa på hamburger-ställen överallt. Ruskigt gott!
Jo därför jag sa att det påminner om det. För tar man bort ägget och byter ut korven är det ju inte alls samma sak :)

Att ta bort ägget ur detta är som att ta bort moset ur en tunnbrödrulle :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp