Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde vi egen pasta, med egenodlad basilika och persilja i degen. Åts med kantarellstuvning (svampen plockades igår, stor personlig insats -myggen/bromsarna var inte nådiga). Gooooott

44F4A805-B581-4F3E-B5EB-EA740B8351EE.jpeg
 
Till lunch: nästan sprattigt färsk rökt aborre, rikligt dillad färskpotatis kokt på havsvatten och skirat smör på det, och fetaoströra (fetaost och cremefraiche blandat) + knäckemacka.

Middag: Grillad spetskål med vinäger och salt, och varmrökt lax och ännu mer fetaoströra.
 
Varmrökt lax, kokt färskpotatis, aioli och grönsallad med vinägrette. Drack iskallt persiko-iste.
Åt även årets första sommarglass; Ben & Jerrys nya hos GB.
Gött allting!
 
Måste skörda ett vitkålshuvud snart men vet inte vad jag ska göra med det. Övriga inte så förtjusta i just vitkål kanske. Jag gillar kålsallad med ättika men någon kanske sitter på ett perfekt sommarrecept? Inte direkt sugen på kålpudding nu 😅
 
Just ja... jag kom att jag inte visat middagen i fredags. Det var en joint effort, mina gäster bidrog till matlagningen också ;)

9367.jpg


Helgrillad älgbiff som marinerats i vitlök, timjan, rapsolja, salt, peppar, lite rödvin samt kalvfond, rödvinssås, grönsaksgratäng, grillad halloumi och gratinerade potatismostoppar (de är inte med i bild). Det var vansinnigt gott alltihopa! Chateau Musar i glasen.

Porslinet är Rörstrand Speranza (serveringsfaten är Rörstrand Spets respektive Mulberry).

Edit: Såssnipan som knappt syns är Gustavsberg Eros.
 
Åh, vilken perfekt sommarmat och passande sommartallrik!

Porslin Churchill "Karin" från Åhléns. :D Antagligen utgånget ur sortimentet numera. Men ja, jag gillar somrigheten i det!

Ser ut som en variant på musselmalet så vill man få tag på liknande kan man söka på det :) Både Rörstrand och Gustavsberg har haft liknande mönster, tex Gustavsberg Alva.
 
@athena_arabians Jag sag just att jag rakade ge dig ett recept med capers istallet for anchovy (var sorts anchovy, vad de nu heter pa Svenska) ... har ar ett recept fran NY Times ... Det recept jag anvander och som ar helt fantastiskt. Ibland har jag halften "buttermilk" (sa nara filmjolk man kan komma) och halften mayonas som nagon i kommentarerna sager och jag gor ocksa mayonasen forst i food processorn (forst agg och olja sedan kor man ett tag innan man blandar i resten) som en annan kommentar sager.

https://cooking.nytimes.com/recipes/1014134-green-goddess-dressing
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 281
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp