Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harom dagen grillade jag kyckling, mest lar men ocksa ett brost. Forst la jag kycklingen i en "brine" coconut amino, worcester sas, en skvatt olja, salt och peppar medan jag vantade pa att grillen skulle bli varm.
Under tiden gjorde jag en sorts sas av en stor bunt finhackad platt persilja, en halv burk oliver skurna i stora bitar, en rejal nypa merchen (en rokt chili pepper flakes fran Chile - hade jag inte det skulle jag anvanda nagra droppar smoke och vanliga chili flakes) ett par matskedar capers, en rejal slatt oliv olja, och halva burken vatska fran oliverna.

Nar kycklingen var grillad la jag den direkt i "sasen" och sedan tog jag tid pa mig att se till att vi skulle ata. Det ar helt GUDOMLIGT gott. Da hade kycklingen lite mer an rumstemperatur, sedan hade vi lite skuret pa en sallad, for att ha (typiskt Amerikanska) smorgasar i gar kvall (jag rakade ha Mexicanska brod bolillo hemma). I det har landet "bygger" man en "macka" enligt mina barn :p man har ett sallads blad, en eller tva lok skivor, en eller tva tomat skivor, kyckling skuren i skivor med lite av sasen over och ost skivor pa det. (Jag anvande ost med hackad hot peppers i osten)

Forst lite smor i en stekpanna och ge brodet's insidor en liten "rostning", sedan bygger man alla delar pa botten delen av brodet och lagger pa toppen ... Pa med en tyngd och platta till det hela i stekpannan och sedan in i ugnen under en broiler sa osten smalter.

SA HIMLA GOTT!
 
Måste skörda ett vitkålshuvud snart men vet inte vad jag ska göra med det. Övriga inte så förtjusta i just vitkål kanske. Jag gillar kålsallad med ättika men någon kanske sitter på ett perfekt sommarrecept? Inte direkt sugen på kålpudding nu 😅
Pizzasallad kanske kan gå hem? 😅
 
Jag älskar nästan alla sorters kål, rödkål har seglat upp som en ny utmanare på topplistan, men just vitkål är väl den sort som jag hittills inte fastnat för sådär alldeles. Zeina har i alla fall ett par recept på treveckorssallad, ett med rödkål som jag gjort och som jag gillade mycket. Och ett med vitkål som jag då inte har testat men som innehåller vitkål, morötter, purjolök eller rödlök + paprikor. Och så en dressing med vinäger och olja och lite annat smått. Den ser fräsch ut i alla fall!
 
Måste skörda ett vitkålshuvud snart men vet inte vad jag ska göra med det. Övriga inte så förtjusta i just vitkål kanske. Jag gillar kålsallad med ättika men någon kanske sitter på ett perfekt sommarrecept? Inte direkt sugen på kålpudding nu 😅
Du kan göra små kålfritters. Strimla och hacka kålen och en gul lök som du karamelliserar i smör, samt riv två-tre kokta potatisar och salt och peppar och blanda runt, knäck ett ägg och blanda runt igen. Skopa upp små hållfasta biffar, vänd frittersen i uppvispat ägg och i ströbröd eller panko - jag brukar klippa ner persilja och vända demn i också, sen friterar jag lite hastigt bara för att få knastret.
 
Det är så vansinnigt varmt och jag far inte väl av denna värme. Har inte någon större matlust, jag dricker en massa vatten med resorb i och blir inte hungrig. Åt en liten bit köpt potatistortilla från delin och några skivor chark till brunch, och nu ikväll gjorde jg quesedillas på en blandning av riven cheddar och mozzarella och färsk parmesan, och dippade dessa skurna i handbitar i en kall tomatsalsa med jappalenos och lime. Ett liten kanna isvatten utan resorb till. Gott!
 
Undrar om det finns någon annan grönsak eller råvara där man får upp denna kombination av hashtags på instagram:
#zucchinirecipes
#zucchinirecipesneeded
#zucchinirecipesanyone
#zucchinirecipeswelcome
#zucchinirecipesplease

(och ja, jag fattar varför) :laugh:

I ärlighetens namn klart flest på den första dock, flera intressanta som sätts upp på to-do-listan.
 
Du kan göra små kålfritters. Strimla och hacka kålen och en gul lök som du karamelliserar i smör, samt riv två-tre kokta potatisar och salt och peppar och blanda runt, knäck ett ägg och blanda runt igen. Skopa upp små hållfasta biffar, vänd frittersen i uppvispat ägg och i ströbröd eller panko - jag brukar klippa ner persilja och vända demn i också, sen friterar jag lite hastigt bara för att få knastret.
Åh vilket schysst recept! Det skulle nog kunna gå hem. 😃
 
Åh vilket schysst recept! Det skulle nog kunna gå hem. 😃
Det bästa är att det går att variera i all oändlighet, bara att byta ut vitkålen till strimlade morötter, broccoli, blomkål, grönkål u name it. Gjorde på riven halloumi och rivna rädisor och sötpotatis häromveckan innan värmen slog till, det var en höjdare 👍
 
Ikväll grillade sambon spare ribs och jag gjorde sallad med vinägrett till. Hade bara vit balsamvinäger som jag tycker är skarp hemma. Vill inte ha så mkt olja eller vatten. Hade förut i äppel- och fläder-juice när jag haft slut på mango-balsamico. Men hade ingen sån hemma. Så testade Proviva med äpple, päron och matcha.😅 Ihop med ajvar och kryddor blev det bra. Till efterrätt galet goda jordgubbar. 😍
 
Hade en överbliven färsk choritzo igårkväll, så fläkte ut den och stekte upp färsen med lök och lite rivna morötter, i med en burk muttitomater och sen en massa hackade jappalenosar, och sen fick det koka ihop i pannan. Gjorde sen en wrap, med choritzobolognesen och sallad och lite sriratchamayo med mer cremefraiche än mayo. Lagom värmeslagsmat, gott och mättande.
 
Falafelsallad :)
51AD8E0B-EB02-48A0-A9A6-2D1B2B09A624.jpeg
 
Pastasallad vid sjön, kokade en laddning rigatoni och åkte till icaoch köpte en påse icas grillsallad, bytta mozzarellabollar, fetaost, sockerärtor (som jag sen klippte ner), gurka tomat och lite hyvlad kålrabbi, och riven färsk parmesan och en skiiiitgod dressing som jag bara sög ner i kundkorgen utan att titta på egentligen - hellmanns smoky caesar. Holy moly - den var supergod! 😋👍

Nu ikväll fräste jag upp litelök, rädisor och sockerärtor i smör och blandade det med en paket grönsakskryddade nudlar. Enkelt och gott!
 
Förlåt allt mitt squash-tjat men igår blev det citronstuvad sådan med stekt torskrygg, gott i sig, men vad jag egentligen ville framhäva var att detta ackompanjerades av mitt livs första hela portion egenodlade gröna ärter med ursprung från Saxbo. Efter ett par års mindre framgångsrik odling av dem så verkar vi nu ha funnit varandra på alla plan.

Jag har på sistone blivit så jäkla hooked på gröna ärter, minnet från skolans alla trista anrättningar har väl äntligen förbleknat eller så har mina grönaärt-smaklökar utvecklats rekordsent i livet. Men de här helt färska, fullmogna och utpillrade från ärtskidorna och nästan bara doppade i kokande vatten - alltså det är ju som godis! Vackert och nyttigt godis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 750
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp