Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Salsicciafylld ravioli (matad med ost och färsk oregano och vitlök). Brynt smör och krossade valnötter och en tryffelpesto till. Grymt gott.

5B531259-7413-4424-8324-3782857595B8.jpeg
 
Frukost: Varmrökt lax på 100-knäcke. Jag kan ha gått bananas och smällt i mig 6-7 stycken. Utöver dom en stor skål med a-fil och uh...säkert uppemot en liter nyplockade blåbär. Mätt som en säl typ resten av dagen fick jag akuuut blodsockerfall sent på kvällen och trevade mig runt i kylskåpet lite desperat. Hittade en påse vaccade tunna skivor av en rökt fläskytterfilé som jag köpte på mig billigt under studentveckan - hade tänkt göra en paj på det idag meneee...Stekte upp en skiva rostbröd, la på en skiva sån där cheddarhamburgerost, några skivor av fläskytterfilén, en näve sallad och sen den där goda dressingen jag köpte häromdagen, Hellmanns smoky caesar :love1: och sen en skiva bröd på och sen en näve apetinas fetaost, den som ligger i en burk med nätkorg i och några småtomater från trädgården som mognat. En mumsbit blev det 😋
 
Jag grillade kyckling lar (inga ben och bara larbiten) som legat i en balsamic mix over natten, till det grillade jag ocksa halva persikor som penslats med en smor och honung blandning samt finhackad mint och timjan. Det serverades med saffran ris med hackade dadlar och hackade (torkade) aprikoser. Jag hade ocksa lite pinjenotter hemma som slank ner.
SA HIMLA GOTT. Alla at for mycket och vi struntade i efteratten. Jag tror inte jag haft riktigt saffrans ris som de gor i mellan ostern sedan jag bodde dar ... Det lar dock upprepas har hemma i det snaraste. Jag hade nastan glomt hur gott det ar.
 
Tänkte foodora något gott men det är ju baske mig bara pizza och hamburgare och pokebowl öfverallt. Så jag köpte rescuelådor som vi hämtade istället, en variant med stekt spätta, kokt potatis och remouladsås som blev lunch, och en grillad kycklingfilé med ris och currysås som blev middag. Båda måltiderna pimpades med sockerärtor och rädisor och tomater från trädgården.
 
Ugnsrostad hemodlad potatis, vegansk burgare, gräddfilssås, purjolök, gurka och små gula tomater.
Hallon och vaniljglass.
 
Ingen frukost, ingen lunch men en rejäl middag med saffransuinoa med granatäpple, fetaostbiffar och bara för att jag behöver frigöra plats i frysen för alla blåbär, så gjorde jag på en påse brysselkål en plåt ugnsrostade halvor med olivolja, salt och hyvlad parmesan och rostad lök till det. Brysslingarna är som smågodis! 😋
 
Skåprens blev till bönsallad med vinägrette, caprese och så stekte jag på filétkorv till också.
Helt ok!
 
Igår var vi hembjudna till sambons pappas bekanta för att fira Eid. Vi vältrade oss i tamia (aka falafel), fata, ful, diverse grillat kött samt baklava till efterrätt. Vi somnade definitivt ovaggade efter det.

Till lunch har jag nu svängt ihop en sallad med Garants bovetemix (bovete, rött ris, kikärtor, quinoa och pumpakärnor - rekommenderas!), grillad paprika, tomater samt gurka från växthuset, rädisor, tonfisk, avocado och kokt ägg. Dressing på citronolja, halloncidervinäger och persailotte. Väldigt fräscht och mättande!
 
Tänker alltid att kostcirkeln spänner över minst hela veckor. Brukar ofta plocka i mig rester som kan betraktas som något obalanserade... men sällan obalanserade på samma sätt dag efter dag.
Smart tänkt!
Consistency over perfection heter det ju, visdomsord :D

(nu åt jag resterande fyra bitar vitlöksbröd, så jag lär inte bli förkyld, tänker jag? 😅 Oops.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp