Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon som kan komma hit med lite ångkokta bao buns, snälla? Jag kan bidra med fyllning i form av pulled beef och picklade morötter + daikon och srirachamajonnäs. Fick sådana löjliga bao bun-cravings idag men inte tillräckligt för att orka göra bröden, och har ju ingen ångugn eller lämplig korg att baka dem i ändå.

Nu fick jag tröstäta lite pommes till i avsaknad av bröden, men det var ju inte riktigt samma känsla. :meh: Men morots-/daikonkombon passade i alla fall finfint till högreven!
 
Dagen tillbringades i skogen med hundarna. Så tog med petflaskor med förberedd smet till kolbullar, rökt sidfläsk och en släktings rårörda lingon. Använde en muurikkapanna som brukar nyttjas till paella, funkade finfint! Dock är det som med pannkakor, blir tokmätt och kommer inte äta något mer idag :p
 
Ikväll blev det en flottigt middag, ugnsrostade potatisar, morötter och lök som legat i olja, kryddor och salt. Till det kycklingfilé som snabbt stektes för att få yta. Skar ett snitt i varje filé, fyllde med en fyllning av stekt bacon, smör blandat med wasabipasta, färsk basika och torkad timjan. In i ugnen. Väldigt gott!
 
Ikväll var jag lite hängig och sambon ville muntra upp lite. Det ledde till galet god skaldjurspasta med gräddsås. Han hade i enorma vanameiräkor, färska räkor, överbliven prosecco, olika lökar och serverade med färsk basilika och parmesan. Såååå gott! Idag var han dyr! ❤️
 
I kvall blev det en seafood chowder. De hade jatte fin farsk vildfangad torsk och lax pa affaren i morse. Med lite rakor och vattenmelon radisor, ett par sjalkar cellery och en turnip blev det super gott.
 
Idag: Tonfiskpasta med purjo, gröna ärter, grönt äpple och curry.

I morgon: Ingredienser ihopsamlade till något som jag tycker är så gott, men som hushållet ändå levererar alldeles för sällan: vietnamesiska vårrullar med räkor och glasnudlar och en smarrig dipsås med mycket chili och ingefära. Och goda grönsaker. Längtar redan. :d
 
Ikväll rotade jag fram en kålpudding ur frysen och serverade med potatismos och rårörda lingon. Helt ok och lite jobb.
 
Arbetar borta i några dagar till och nu har maken åkt hem så får ingen mat serverad. Började med köpt frysmat (Felix penne), helt ok med lite extra kryddor. Nu har jag gjort en bönsallad och en quinoasallad som jag kan variera lite med kallrökt lax (hemifrån) eller strimlad kyckling (wokade ena hälften med chilismak, andra hälften med ingefära). Rört ihop en fetaoströra, en avocadoröra och en köpt mangoraja. Men längtar redan efter falukorv och stuvade makaroner 🙈:p
 
Det blir äggröra på hemägg med den gudomliga tryffelcheddarn samt diverse grönsaker i stil med sockerärtor, tomater och rödlök idag

@Malibu_Stacy ;):D
Sambon kom med med osten idag!!! 😭😍😭😍

Den fanns precis på den affären jag trodde, den otroligt välsorterade Ica kvantum som finns i Liljeholmen. Deras ostavdelning är helt sinnes och de hade tydligen massa snowdonia. Men just den med tryffel hade de inte lagt bland de andra snowdonia, så först trodde sambon att just den sorten inte fanns och höll på att gå därifrån. Men sen, sen låg den bland de andra tryffelostarna (ja de har tydligen en hel liten hörna med olika tryffelostar där 😍).
Äggröra med tryffelost låter amazing.

Jag tror jag sparar den till i helgen! Måste hitta en passande dryck till, jag tänker champagne?
 
Sambon kom med med osten idag!!! 😭😍😭😍

Den fanns precis på den affären jag trodde, den otroligt välsorterade Ica kvantum som finns i Liljeholmen. Deras ostavdelning är helt sinnes och de hade tydligen massa snowdonia. Men just den med tryffel hade de inte lagt bland de andra snowdonia, så först trodde sambon att just den sorten inte fanns och höll på att gå därifrån. Men sen, sen låg den bland de andra tryffelostarna (ja de har tydligen en hel liten hörna med olika tryffelostar där 😍).
Äggröra med tryffelost låter amazing.

Jag tror jag sparar den till i helgen! Måste hitta en passande dryck till, jag tänker champagne?

Champagne var gudomlig till den (jag hade några bitar ost som förrätt också, inte bara i svartrotsgratängen).
 
Kom just på varför jag inte gör vietnamesiska vårrullar så ofta: de ser ju FÖR JÄVLIGA ut. Och man blir en aning irriterad av att försöka peta in allt gott i det bedrövliga skinnartade rispapperet, som bara ger med sig så det ramlar ut grejor överallt. Kan inte låta bli att likna eländet vid att försöka trä på en kondom på en inte helt alert kroppsdel.

Slutade med att ge upp rullandet och i stället konsumera alla ingredienserna direkt på tallriken. Lyckligtvis blev det lika gott även om det ser FÖR JÄVLIGT ut, men det är inget jag skulle chansa på för Sveriges mästerkock eller ens Halvåtta hos mig.
 
Ikväll gjorde vi tonfisk- och skaldjurssadllad med salladsmix, romanticatomater, gurka, bondbönor, spetspaprika, inlagda kronärtskockor, ägg etc. Jättegott!
 
Igår åt vi halloumiburgare med picklad rödlök och en sallad på mynta, salladslök och gurka.
Lagen från picklingen fick koka ner till en sirap som rördes ihop med salladen. Det var oväntat gott!
Ska äta samma till idag men måste slå ihop en majonäs eftersom vi använde sista igår :p
 
Igår åt vi halloumiburgare med picklad rödlök och en sallad på mynta, salladslök och gurka.
Lagen från picklingen fick koka ner till en sirap som rördes ihop med salladen. Det var oväntat gott!
Ska äta samma till idag men måste slå ihop en majonäs eftersom vi använde sista igår :p
Vilken bra idé med att återanvända lagen! Det ska jag lägga på minnet :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp