Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett välbehövligt, fräscht break från julmat blev det idag i form av rotfruktslasagne med bönor. Det är mycket palsternacka i den, så man ska verkligen tycka om det för att uppskatta den. Som tur är gör jag det, så jag tyckte det var toppengott! Sambon som är lite mindre välvilligt inställd till palsternacka tyckte den var sådär, så nästa gång kör jag nog hälften morötter istället.
 
@Lillgrådis visst var det du som beskrev en sån ljuvlig blåbärssås med rödvin för några sidor sen? Eller har någon annan nåt tips på nån riktigt god sås till nyår som är lite roligare än en vanlig rödvinssås? Jag hade tänkt mig älgentrecote, rostad spetskål, sötpotatispuré och/eller jordärtskockor i ugn med parmesan, grädde och citron. Behöver alltså en hejdundrande sås eller smör eller något liknande att lyfta allting med.
 
@Human menar du jordärtskockorna? Det är superenkelt. Jag bara skalar dem och skär i lagom små bitar och lägger i en ugnsform. På med citron direkt för att de inte ska mörkna. Sen lite vitt vin och lite grädde, salt och peppar, och så parmesan ovanpå. Till sist små brödbitar som jag vänder i olivolja med salt, peppar och persilja innan jag lägger dem högst upp. I ugnen tills jordärtskockorna är mjuka och brödkrutongerna och osten är krispiga och fått fin färg, kanske 20-25 minuter på 200 grader. Jag tror lite tryffelolja i grädden hade passat utmärkt också.
 
@Human menar du jordärtskockorna? Det är superenkelt. Jag bara skalar dem och skär i lagom små bitar och lägger i en ugnsform. På med citron direkt för att de inte ska mörkna. Sen lite vitt vin och lite grädde, salt och peppar, och så parmesan ovanpå. Till sist små brödbitar som jag vänder i olivolja med salt, peppar och persilja innan jag lägger dem högst upp. I ugnen tills jordärtskockorna är mjuka och brödkrutongerna och osten är krispiga och fått fin färg, kanske 20-25 minuter på 200 grader. Jag tror lite tryffelolja i grädden hade passat utmärkt också.
Tack, det låter fantastiskt!
 
Efter all julmat strävar jag nu efter att göra mig av med resterna. Skinkan är upphackad och fryst i väntan på att hamna i en pyttipanna. Igår gjordes en krämig laxpasta med den kallrökta laxen, pepparrot och dill:
IMG_20201228_190431.jpg

I morse bakade jag kalljästa frallor, gjorde dem avlånga så att det går att fylla dem. Där hamnade resten av rödbetssalladen med köttbullarna, ska ta med det ut på långpromenad med hundarna så får det bli dagens lunch.
Sen är all julmat, utom sillarna, omhändertaget :)
 
@Lillgrådis visst var det du som beskrev en sån ljuvlig blåbärssås med rödvin för några sidor sen? Eller har någon annan nåt tips på nån riktigt god sås till nyår som är lite roligare än en vanlig rödvinssås? Jag hade tänkt mig älgentrecote, rostad spetskål, sötpotatispuré och/eller jordärtskockor i ugn med parmesan, grädde och citron. Behöver alltså en hejdundrande sås eller smör eller något liknande att lyfta allting med.

Jepp, #18. Saliven rinner till av bara beskrivningen av anrättningen, inte minst med en hejdundrande sås och det där gräddiga + ett lagom rosa fint kött. Jag tror blåbärsrödvinssåsen skulle trivas alldeles utmärkt i det sällskapet. :d
 
Jepp, #18. Saliven rinner till av bara beskrivningen av anrättningen, inte minst med en hejdundrande sås och det där gräddiga + ett lagom rosa fint kött. Jag tror blåbärsrödvinssåsen skulle trivas alldeles utmärkt i det sällskapet. :d

Tack! Jag tror det blir en fullträff! Har en liten tanke om att hälla i en skvätt portvin också, jag tror det kommer gifta sig bra med bären och det andra. :d
 
Rundar av matåret - före nyårsmenyn då alltså - med pulled beef/högrev och alldeles lagom (= ganska mycket) med blandade chilisorter. :d Tur att briochebröden tog slut, annars fanns det en viss risk för överätning.

Nu är planen att pickla nyskördad daikon (håller jämt på att skriva diakon men det är ju en viss skillnad) och morötter tills det är dags för nästa måltid med högreven. Lite annorlunda som pulled beef-tillbehör kanske? Men värt ett försök!
 
Även jag satsar på @Lillgrådis blåbärsrödvinssås till nyår, vilken influencer du är! :D I vårt fall kommer den att ätas med reninnerfilé samt potatisgratäng.

Ikväll blir det dock något betydligt lättare och mindre lyxigt - närmare bestämt tortelloni med massor av zucchini, ricotta, citron, basilika och pinjenötter. :d
 
Alltså vår nyårsmiddag! Herre min gud vad gott det blev! Såsen var alldeles fantastisk, renköttet var perfekt tillagat och vi var rörande överens om att det var det godaste vi lagade under hela 2020. Det är sådär så att det vattnas i munnen när jag tänker tillbaka på det nu... Synd att det inte går att få tag på renkött här (det vi hade tog jag med mig från Sverige senast jag var där), annars hade det blivit en favorit i repris inom kort! Vi får testa med hjort istället. :d

1d3c4b68-082b-4a1e-bf8d-cbb5aa21a2cd.jpeg


Idag blir det, som traditionen bör, pizza. Dock hemmagjord av min egen private pizzabagare, med deg från förra året :D
 
Jag åt också ren till nyår men inte innnerfile utan det blev renbiffar. Innerfile vet jag inte om jag vågat laga till själv, kostar ju en mindre förmögenhet men perfekt till en nyårsmeny! I övermorgon blir det köttsoppa på renhögrev.
 
Jag åt också ren till nyår men inte innnerfile utan det blev renbiffar. Innerfile vet jag inte om jag vågat laga till själv, kostar ju en mindre förmögenhet men perfekt till en nyårsmeny! I övermorgon blir det köttsoppa på renhögrev.
Nä, det var lite nervöst ska jag erkänna! Jag löste det genom att be pappa (som är mästerkocken i vår familj och sjukt bra på ffa köttillagning) om noggranna instruktioner och sen vidarebefordra dem till sambon, som inte visste hur mycket köttet hade kostat och därmed inte var lika nervös, och säga åt honom att ansvara för köttet :D En köttermometer hjälpte också, naturligtvis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp