Tittar in i ditt kök del 25

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Idag blev det min absoluta favorit; pumpasoppa! 😍
Har du ngt bra recept pÄ den?

I ett stall jag stod i hade de ibland fik/mat och han som drev den hade varit kock pÄ mkt fin restaurang. Han var grymt bra pÄ bla pumpasoppa som serverades med hemgjort surdegsbröd som ocksÄ var sÄ galet gott! Perfekt nÀr man skulle ha lektioner vintertid! Efter det Àlskar jag pumpasoppa! :heart
 
Har du ngt bra recept pÄ den?

I ett stall jag stod i hade de ibland fik/mat och han som drev den hade varit kock pÄ mkt fin restaurang. Han var grymt bra pÄ bla pumpasoppa som serverades med hemgjort surdegsbröd som ocksÄ var sÄ galet gott! Perfekt nÀr man skulle ha lektioner vintertid! Efter det Àlskar jag pumpasoppa! :heart
SjĂ€lvklart har jag det! 😎

Jag kastade i lite hipp som happ. Men pÄ ett ungefÀr;

2 kilo butternut pumpa
1 gul lök
4 klyftor vitlök
3-4 charlottenlökar
4 grönsaksbuljongtÀrningar
2 burkar creme fraishe
2 dl valfri grÀdde
10 dl mjölk
1-2 dl vitt vin
2 tsk Sambal olek
Koriander
Lime eller citron
PumpakÀrnor

Började med att skala och tÀrna pumpan i mindre tÀrningar. Kastade i dessa i en stor gryta.

Hacka gul lök samt charlottenlök. Pressa vitlök och frÀs lite i pannan.

Ner med allt grytan. Fyll pÄ med mjölken, buljongtÀrningarna. HÀll i en skvÀtt vin. LÄt koka kanske 15 minuter, rör om dÄ och dÄ. SlÀng ner en burk creme fraishe och grÀdde nÀr pumpan börjar mjukna. Koka lite tills dess att pumpan Àr mjuk. Sen kör man rejÀlt med stavmixern sÄ att soppan blir helt slÀt. Smaka av med sambal olek.

Jag toppade min soppa med lite fĂ€rsk koriander, creme fraishe, nĂ„gra droppar med citron eller lime samt pumpakĂ€rnor. Plus lite bröd vid sidan om đŸ„ł

LĂ„ter meckigt men det var det absolut inte 👏
 
SjĂ€lvklart har jag det! 😎

Jag kastade i lite hipp som happ. Men pÄ ett ungefÀr;

2 kilo butternut pumpa
1 gul lök
4 klyftor vitlök
3-4 charlottenlökar
4 grönsaksbuljongtÀrningar
2 burkar creme fraishe
2 dl valfri grÀdde
10 dl mjölk
1-2 dl vitt vin
2 tsk Sambal olek
Koriander
Lime eller citron
PumpakÀrnor

Började med att skala och tÀrna pumpan i mindre tÀrningar. Kastade i dessa i en stor gryta.

Hacka gul lök samt charlottenlök. Pressa vitlök och frÀs lite i pannan.

Ner med allt grytan. Fyll pÄ med mjölken, buljongtÀrningarna. HÀll i en skvÀtt vin. LÄt koka kanske 15 minuter, rör om dÄ och dÄ. SlÀng ner en burk creme fraishe och grÀdde nÀr pumpan börjar mjukna. Koka lite tills dess att pumpan Àr mjuk. Sen kör man rejÀlt med stavmixern sÄ att soppan blir helt slÀt. Smaka av med sambal olek.

Jag toppade min soppa med lite fĂ€rsk koriander, creme fraishe, nĂ„gra droppar med citron eller lime samt pumpakĂ€rnor. Plus lite bröd vid sidan om đŸ„ł

LĂ„ter meckigt men det var det absolut inte 👏
Kanon, tack! Jag Àr sÄdan som koriander smakar tvÄl för. SÄ den biten skippar jag. :laugh:
Men resten kör jag pÄ!
 
Idag har vi Àtit honungs- och pepparstekt flÀskkarré med ugnsstekta rotsaker :d

20201222_203121.jpg
 
Vi hade lilla julafton i mÄndags innan sÀrbon Äkte hem... det behövdes efter det hÀr Annus Horribilis:

132011377_404818827601310_4163345341966087348_n.jpg

Kungskrabba, rökta rÀkor (vi köpte fÀrska och rökte sjÀlva) och regnbÄgsrom med surdegsbröd till. Pol Roger Vintage 2012 i glasen.

Kisse var inte sÄ imponerad av kungskrabba och höll sig hellre till rÀkorna :D
 
HÀr har jag försökt att rensa frysen pÄ mat, sÄ det har varit en salig blandning de senaste dagarna. IgÄr vart det iaf pankopanerad lax med risnudlar, wokade lite paprika, lök och broccoli och gjorde en ingefÀrsdressing.
Har i flera dagar gÄtt och suktat efter julmaten som stÄr i kylen, sÄ hÀr Àts allt annat sÄ lÀnge :)
 
Underbar dag med solskenet, vilket lyft det ger för humöret! 🌞 Grillade korvar pĂ„ utegrillen till lunch, gott med egen coleslaw till.
HjÀlpte sedan till med att dela ut julkorgar till de ensamma i bygden pÄ em, sÄ ingen energi till matlagning. Men kom hem till varma smörgÄsar :d Gjorda pÄ surdegsbröd, den ena varianten med kallrökt lax, rödbetor och getost. Den andra med pesto och salami.
Det stillade mitt sug pÄ julmat en stund :p
 
IkvĂ€ll gjorde sambon tjocka revben som vi Ă„t med potatis och danskt rödkĂ„l. Han tog Ă€ppelmos till ocksĂ„. Jag körde lite grillsĂ„s. Till det drack vi bubbel och firade att vi har ledigt iaf imorgon. đŸ„‚đŸŸ
 
PotatisgratÀng, vegobullar, picklad gurka, bröd och ost. Coca-Cola
Fruktsallad och vispgrÀdde. Te.
 
Efter tvÄ dagar av julmat sÄ fick det rÀcka!
SÄ nu sitter jag och tittar pÄ pizzorna i ugnen, en pizza bianco med grönkÄl, fÀrskost, getost och valnötter. Honung och granatÀpplekÀrnor fÄr komma pÄ efter att den har tagits ur ugnen.
Den andra vart en med det som fanns hemma; lufttorkad skinka, salami, mozzarella och massa parmesan. Och sÄ ruccola pÄ toppen efter tiden i ugnen.
 
Lite vÀl sent :o men tack för förslagen jag fick angÄende min frÄga om honung.

Har hittills Àtit den pÄ sked ;), till tjock yoghurt, hemgjord granola och brysselkÄl.
 
IgÄr: kalkon med hasselbackspotatis, rödkÄl, brysselkÄl och ljuvlig sÄs. :d
Idag: Janssons frestelse :d

Och nÄgon dag snart mÄste det bli en repris pÄ den orimligt goda salladen, jag slÀnger in receptet sÄ kan jag hitta det hÀr igen och ifall nÄgon annan vill testa:

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinÀgrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma (eller "krÀnkt" kardemumma som en annan översÀttning ville kalla det)
1 bit grönkÄl
1 bit rödkÄl
1 rödlök
1 apelsin
1 Àpple
1 granatÀpple
nÄgra kumquats (utelÀmnade i den variant jag hade, men funkar sÀkert utmÀrkt med ocksÄ)
röda vinbÀr
svartpeppar och flingsalt

VinÀgrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl ÀppelcidervinÀger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinÀgretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen pÄ 175 grader.
SkÀr grönkÄlen i mindre bitar och förvÀll snabbt i kokande vatten, lÄt rinna av pÄ hushÄllspapper.
Strimla rödkÄlen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skÀr upp apelsinen, skiva Àpplet tunt.
Dela granatÀpplet, gröp ur kÀrnorna. Skiva kumquats, lÀgg upp allt pÄ fat och vÀnd runt vinÀgretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbÀren.

Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Mat Vi fortsÀtter att dela med oss om vad vi lagar, Àter, inspireras av och funderar pÄ i matvÀg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp