Tittar in i ditt kök del 27

Nu är den i ugnen. Misstänker att den kommer bli för tomatig, nåja, den går nog ner ändå. I värsta fall kan jag späda med mer köttbuljong och lite soja.
 
Gjorde pastasås på fyndad rökt lax med kort datum (en bit varmrökt och en bit kallrökt), creme fraiche, krossade tomater och spenat. Plus lök och vitlök, såklart. Det blev lite för salt för att vara riktigt gott igår. Idag lade jag till några broccolibuketter som fått koka någon minut i osaltat vatten, då blev det bra balans.
 
Om jag bara kommer mig for att aka ut och handla jordnotssmor blir det Nachos med Mole sauce i kvall. Jag ar sa himla sugen sa det ar nog bara att ge sig ut i dag...
 
I dag blir det sparris premiär. Hittade årets första tjocka vita sparrisar på COOP i går. Det blir bara två var till mig och sambon men med räkor och hollandaisesås så får det räcka. Vi har gott om ost att äta efteråt om vi fortfarande är hungriga.
 
Gjorde manaish idag med dels zaathar och dels ostfyllning. Gjorde zaathar själv på kryddor som jag mortlade: zumak, rostade sesamfrön och timjan och blandade med olja och penslade på.

IMG_20240309_192638483.jpg
 
Jag var ute och åt med några kompisar igår vilket var trevligt, men egentligen var det bara en av de smårätter jag beställde som kändes riktigt sådär "wow": friterad kronärtskocka med rökt ricotta och chilihonung :d Utöver det åt jag forellpaté med kålrabbi på rostat surdegsbröd samt rostad muscatpumpa med kastanjer, farro och rosmarin. De var helt klart goda båda två, men inget som jag direkt kände att jag behövde äta igen. Panna cottan med bränd karamellsås, aprikos och pistagenötter skulle jag däremot betala dyra pengar för att få uppleva igen :love:

Det blir middag på lokal även ikväll då vi ska välkomna gäster från USA och ta med dem till en av de skotska restaurangerna i våra kvarter. Jag har siktet inställt på den vegetariska haggisen jag alltid äter där, men kan eventuellt komma att låta mig övertalas att byta ut den mot en Sunday Roast. Vi får se vad smaklökarna säger väl på plats om ett par timmar.
 
Tidsbrist igår gjorde att middagen fick byta plats i matsedeln med det som skulle serverats idag.

Det blev ett pastarecept som snurrat runt på jobbet ett par veckor efter en kollega delat det och det har varit otroligt uppskattat av alla som provat, krämig tomatpasta med citron och burrata. Här är receptet för den nyfikne :)

Sambon tyckte det var svingott, jag var inte lika imponerad. Den var verkligen otroligt krämig och det gillade jag, men har kommit på att jag nog inte är så förtjust i citron i varma rätter. Bort med citronen och kanske lite knaperstekt bacon istället hade detta varit superduper.

Ikväll blir det det makaronigratäng där köttfärssåsen ska koka länge innan, med massa selleri, mums :d
Det ska vara cheddar i och de har otroligt god sådan på Lidl, deras "Deluxe" engelsk cheddar är otroligt god. Finns inte alla veckor men ganska ofta.
 
Ikväll blir det kycklingklubbor med tomatsallad. Gott och enkelt. Särskilt som jag gnuggade in kycklingen med kryddor igår så det är bara in i ugnen och skära upp tomater och rödlök och ha lite olivolja, flingsalt och (fryst) basilika på.
 
När båda i hushållet trodde att den andre tagit fram kycklingen blev det Max till middag. Crispy supreme parmesan var god om än lite för spicy för mig som är en mes när det kommer till hetta. Max pommes suger i vanlig ordning. Lyxshake bananasplit till efterrätt som var riktigt smarrig :d
 
Tidsbrist igår gjorde att middagen fick byta plats i matsedeln med det som skulle serverats idag.

Det blev ett pastarecept som snurrat runt på jobbet ett par veckor efter en kollega delat det och det har varit otroligt uppskattat av alla som provat, krämig tomatpasta med citron och burrata. Här är receptet för den nyfikne :)

Sambon tyckte det var svingott, jag var inte lika imponerad. Den var verkligen otroligt krämig och det gillade jag, men har kommit på att jag nog inte är så förtjust i citron i varma rätter. Bort med citronen och kanske lite knaperstekt bacon istället hade detta varit superduper.

Ikväll blir det det makaronigratäng där köttfärssåsen ska koka länge innan, med massa selleri, mums :d
Det ska vara cheddar i och de har otroligt god sådan på Lidl, deras "Deluxe" engelsk cheddar är otroligt god. Finns inte alla veckor men ganska ofta.
Oj oj oj vad gott det där lät! Jag älskar citron i alla former och temperaturer :D Ska definitivt testa nästa vecka!
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 214
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 300
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp