Tittar in i ditt kök del 27

Jag lyssnade pa en bok dar de at "Indian potatoes" som lat sa gott att jag var tvungen att gora det sjalv. Ratten kommer fran sodra Indien och ar MYCKET god, men nasta gang anvander jag sot potatis i stallet da jag tycker det ar godare. Det hela ar valkryddat pa Indiskt vis med en kurry blandning.

Sedan bot jag bok ... och lyssnade pa hur de at seafood chowder i Calofornien, men en liten hint av chili 🙄 Gissa vad det blir for middag har i helgen?
 
Jag lyssnade pa en bok dar de at "Indian potatoes" som lat sa gott att jag var tvungen att gora det sjalv. Ratten kommer fran sodra Indien och ar MYCKET god, men nasta gang anvander jag sot potatis i stallet da jag tycker det ar godare. Det hela ar valkryddat pa Indiskt vis med en kurry blandning.

Sedan bot jag bok ... och lyssnade pa hur de at seafood chowder i Calofornien, men en liten hint av chili 🙄 Gissa vad det blir for middag har i helgen?
Köttfärslimpa! 😃
 
Jag har under senaste halvåret dragit ned på att äta vegetariskt halvfabrikat-protein och bytt ut mot baljväxter och nötter istället. Till stor del för att det blir billigare så.

Men idag köpte jag sojabitar som nu ligger i marinad, ser löjligt mycket fram emot att steka och äta dom tillsammans med klyftpotatis och sparris som jag kostade på mig. 😊
 
Jag har under senaste halvåret dragit ned på att äta vegetariskt halvfabrikat-protein och bytt ut mot baljväxter och nötter istället. Till stor del för att det blir billigare så.

Men idag köpte jag sojabitar som nu ligger i marinad, ser löjligt mycket fram emot att steka och äta dom tillsammans med klyftpotatis och sparris som jag kostade på mig. 😊
Det är verkligen tråkigt att sådant som sparris blivit så himla dyrt. Till och med vitkål och bladselleri är dyrt nu för tiden. Det har tyvärr dragit ner min grönsakskonsumption en del då jag inte riktigt fixar de frysta :(
 
Det är verkligen tråkigt att sådant som sparris blivit så himla dyrt. Till och med vitkål och bladselleri är dyrt nu för tiden. Det har tyvärr dragit ner min grönsakskonsumption en del då jag inte riktigt fixar de frysta :(
Det här är sparris från Mexiko, så känns rimligt att det är dyrt. Borde inte köpa det, men just idag kunde jag inte stå emot.
Jag äter mycket grönsaker, men tyvärr märks det i budgeten då jag likt dig inte klarar av frysta grönsaker. 😓
 
Blev lite väl mycket sambal olek, men vara ändå ok. Trots att jag haft den i ugnen ett antal timmar så är den inte riktigt klar tycker jag. Har ätit en portion men sedan ställt in den. Känns nästan som den skulle kunna stå över natten.
 
Stekte pepparbiff och gjorde sallad till. På salladen hällde jag lite mango crema den är köpt på lösvikt och är fantastiskt god. Blev gott och enkelt och alldeles lagom ikväll, hade köpt färdig potatisgratäng men var inte så hungrig. Köttet blev väldigt bra.
 
Det är verkligen tråkigt att sådant som sparris blivit så himla dyrt. Till och med vitkål och bladselleri är dyrt nu för tiden. Det har tyvärr dragit ner min grönsakskonsumption en del då jag inte riktigt fixar de frysta :(
Det här är sparris från Mexiko, så känns rimligt att det är dyrt. Borde inte köpa det, men just idag kunde jag inte stå emot.
Jag äter mycket grönsaker, men tyvärr märks det i budgeten då jag likt dig inte klarar av frysta grönsaker. 😓

Jag fixar inte heller frysta gronsaker. Som tur ar for mig har vi ju narmare tillgang till farsk frukt och gronsaker aret om. Hur mycket kostar ett knippe sparris hos er?

Har betalar jag mellan 15-25 kronor per halv kilo for farsk asparagus. Och koper alldeles for mycket, men det ar okay, bade jag och hundarna alskar att knapra pa helt ra sparris.
 
Jag fixar inte heller frysta gronsaker. Som tur ar for mig har vi ju narmare tillgang till farsk frukt och gronsaker aret om. Hur mycket kostar ett knippe sparris hos er?

Har betalar jag mellan 15-25 kronor per halv kilo for farsk asparagus. Och koper alldeles for mycket, men det ar okay, bade jag och hundarna alskar att knapra pa helt ra sparris.
Köpte 250g för 30 kr..
 
I går potatis, morot och gul-, röd- och vitlök med olivolja, honung och timjan i ugnen, vegetarisk filé och crème fraiche med citronskal. Rabarberpaj och vispad grädde.
I dag blir det pinsa med parmesan- och färskost och tomater och små blad.
 
Här blev det "Beef boingoinoing", ingen aning om hur det stavar eller uttalas som sambon gjorde. Mycket gott trots att jag inte är så förtjust i varken rött vin eller grytbitar.

20240316_182657.jpg
 
Idag blev det spontan-lasagne hos oss. Jag hade köttfärs som behövde användas och lite rotsaker som började bli mjuka, så det passade bra att slänga ihop något av det. Det blev supergott! Vilket är lite besvärligt, eftersom jag inte vet exakt vad jag hade i, hur mycket eller riktigt vad jag gjorde... Ja ja, får väl förlita mig på magkänslan nästa gång också så blir det säkert bra! Maken envisades med vitlöksbröd till p.g.a. brittisk, själv nöjde jag mig med tomatsallad.
 
Idag blev det spontan-lasagne hos oss. Jag hade köttfärs som behövde användas och lite rotsaker som började bli mjuka, så det passade bra att slänga ihop något av det. Det blev supergott! Vilket är lite besvärligt, eftersom jag inte vet exakt vad jag hade i, hur mycket eller riktigt vad jag gjorde... Ja ja, får väl förlita mig på magkänslan nästa gång också så blir det säkert bra! Maken envisades med vitlöksbröd till p.g.a. brittisk, själv nöjde jag mig med tomatsallad.
Tomatsallad är ju en klassiker. Vitlöksbröd var.. nytt. Även om det såklart är gott men till lasagne..?

Annars är tzatziki ett hett tips, det är supergott till lasagne. Blev serverad det en gång hos en bekant för ett par år sedan och har fortsatt göra det själv sedan dess :)
 
Tomatsallad är ju en klassiker. Vitlöksbröd var.. nytt. Även om det såklart är gott men till lasagne..?

Annars är tzatziki ett hett tips, det är supergott till lasagne. Blev serverad det en gång hos en bekant för ett par år sedan och har fortsatt göra det själv sedan dess :)
Åh, tzatziki var något nytt! Äsch då, vi hade till och med lite överbliven sådan i kylen men det föll mig inte in att äta den tillsammans med lasagnen. Får bli nästa gång! Det kanske är något med vitlökssmaken som funkar då, för jag får erkänna att det är gott med vitlöksbröd till. För min del känns det dock lite som "kaka på kaka", men britterna är väldigt förtjusta i konceptet "carbs with carbs" så det är standard med vitlöksbröd till lasagne här. På vissa ställen är det ännu värre, där serveras lasagne med pommes :wtf:
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 610
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp