Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Midsommarpesto!
 

Bifogade filer

  • 20180622_194629.jpg
    20180622_194629.jpg
    242,1 KB · Visningar: 57
Firar midsommar för mig själv med räkor, surdegsbaguette och aioli till förätt.
Varmrökt lax, färsk potatis som jag först kokade och sen vände ett varv i stekpannan med massvis med smör och holandaise till varmrätt. Ska snart äta daimtårta till efterrätt.
Till detta en hel flaska barefoot rose. Klagar inte alls faktiskt!
 
35001391_2073516036015615_671335179712724992_n.jpg

Missia hälsar och tackar @Petruska. Rökta räkor med creme fraiche, rödlök och majonnäs. Bakom räkorna gömmer sig en skål med chili- och balsamvinägermarinerad parmesan (köpt och rekommenderas verkligen). Vinet var en ny bekantskap tack vare tips från systembolagspersonalen, en väldigt trevlig, ekad chardonnay.

35322691_207854476702350_3201163619630841856_n.jpg

Efterrätten bestod av jordgubbar och snöbollsmelon (dyr men trevlig, inte fadd som honungsmelonerna brukar vara), vaniljvisp, min favoritchoklad Michel Cluizel samt rosenlikör. Enkelt och gott.
 
35001391_2073516036015615_671335179712724992_n.jpg

Missia hälsar och tackar @Petruska. Rökta räkor med creme fraiche, rödlök och majonnäs. Bakom räkorna gömmer sig en skål med chili- och balsamvinägermarinerad parmesan (köpt och rekommenderas verkligen). Vinet var en ny bekantskap tack vare tips från systembolagspersonalen, en väldigt trevlig, ekad chardonnay.

35322691_207854476702350_3201163619630841856_n.jpg

Efterrätten bestod av jordgubbar och snöbollsmelon (dyr men trevlig, inte fadd som honungsmelonerna brukar vara), vaniljvisp, min favoritchoklad Michel Cluizel samt rosenlikör. Enkelt och gott.
Jag är rätt avunsjuk på att du förmår göra så där fint och gott åt dig själv!
 
Jag är rätt avunsjuk på att du förmår göra så där fint och gott åt dig själv!

Det är inte alltid lätt att vara särbo... eller att välja bort att tillbringa högtider med släkten. Jag inga problem med att vara själv men som vi sett i en annan tråd är det ibland jobbigt att inte inrätta sig i normen (som är VÄLDIGT stark till midsommar här i hjärtat av Dalarna). Lokalborna har verkligen problem med att jag, som de anser, är ensam vid högtider (jag är själv, inte ensam). Att en stor mängd av dem dessutom vet vem jag är pga pappa gör det heller inte lättare. Jag vägrar låta omgivningens attityd till min tillvaro dra ner mig så för mig är det är viktigt att lägga ner omsorg om matlagningen även om jag är själv. Jag älskar att välja vilket porslin, skålar, glas och bestick jag ska använda för att det ska se tilltalande ut också.

Någonstans ser jag det också lite som att kan jag inte visa omsorg åt mig själv med matlagning etc kan jag inte göra det åt andra heller. För även om jag är helt nöjd med att vara själv så älskar jag också att laga mat åt andra (mitt bondearv har nog gjort mig till lite av en feeder) och ha kalas.
 
Vi hade sill, dillkokt potatis, rödlök, gräddfil, varmlökt lax och aioli till förrätt.
Sen blev det tortellini stoppad med kyckling, mozzarella och bacon med en sås gjord på gorgonzola och grädde och stekta pancetta-tärningar.
Efterrätt blev jordgubbs-cheesecake. Vi drack något rosé-bubbel som särbon köpte i DK.
 
Jag har blivit bjuden av lite olika släktingar på lunch och middag. Lunch rester från gårdagsmiddagen med blåmögel- och hasselnötsgratinerade rödbetor, rotfrukts- och ostpaj, hel ugnsbakad fisk, sill, ägg, getostgratinerad zucchini med mera. Till middag filodegs- och Västerbottensflarn toppade med crème fraîche, någon slags rom, dill och rödlök till förrätt, lax med örtpotatis, sallad och sås till huvudrätt, myntacheesecake begravd under ett berg av jordgubbar till efterrätt. Alltsammans mycket gott. :d
DSC_0772.JPG
 
Middag idag (då jag inte har något kök) blev wraps med varmrökt lax, fetaoströra, avokado och spenat i libabröd :love: Ringlade lite honung över fetaosten, vilket gav ett bra lyft med lite sötma!
Kanske liiiite inspirerad av de wraps som @Killaloe bjöd på vid havet för ett par veckor sedan.
 
Alltså misären är total - ensam hemma och mellan två jobbnätter så täbkte jag att lokala pizzerian kunde stå för dagens middag. Men då svarar dom inte när jag ringer, som om dom hade stängt :arghh::eek: tråkig plocksallad från macken blev räddningen, men inte vad jag hade tänkt mig :( :down: nu är jag hungrig och vill äta chips men det är ingen som ger mig det på jobbet.
 
I går bjöds vi på en kall potatissallad gjord av färskpotatis, ruccola, valnötter, soltorkade tomater och parmesan som blandats med balsamvinäger, dijonsenap och olivolja. Rostbiff till för den som önskade. Till efterrätt fick vi jordgubbar med nutellamousse.

I kväll väntar croque monsieur, sen ska jag nog tröstdricka något rött vin för att jag är lite bitter då en person som finns lite för nära har visat sin dåliga, och extremt egoistiska, sida.
 
Har också ätit gott hela helgen och njöt av midsommarmaten mer än något annat år tror jag visst! Lite oklart varför, men min mosters laxcheesecake hjälpte definitivt. Och så äter jag ju sill nuförtiden, vilket hjälper. Matjessill alltså! :love: Drack även ett mycket gott vitt vin som var gjort på bl.a Merlot, det tyckte jag var lite spännande!

Nu sitter jag och väntar på ännu ett försenat flyg, fullproppad av mammas köttbullar och en bit marängtårta med yoghurtvisp och jordgubbar som blivit över sedan igår. Har dock stödhandlat lite Polly, då jag känner på mig att jag kan behöva det under det närmsta timmarna.
 
Vegetarisk stroganoff med halloumi och linser ihop med ris blev min middag idag. Betydligt roligare än gårdagen iaf plus att jag fivk solvarma jordgubbar och smultron från trädgården till efterrätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
318
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 119
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 624
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp