Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 126
  • Visningar Visningar 54 298
20250501_190241.webp

Sallad med sojabönor, quinoa, rödkål, paprika, gurka, koriander och morot. Dressing gjord på soja, ingefära, vitlök, citron, honung och salladslök. Jättegod! Egentligen var planen att ha kycklingfile till men en liten kommunikationsmiss hemma gjorde att det inte fanns något tinat så det blev kycklingkebab som nödlösning, funkade oväntat bra till faktiskt.

Jag kan också tänka mig att lax skulle vara väldigt gott till. Originalreceptet ska egentligen ha tempeh i själva salladen men där fegade jag ur då jag har fått för mig att det är som tofu och det tycker jag inte om.

Första gången jag gjorde quinoa faktiskt, det var gott!

Vi körde färdig, färsk tortellini idag iom trötta. Köpte två olika som vi blandade. En med lax/ricotta och en med svamp/någon ost. På med parmesan och färsk basilika. Ändå ok.

Efterrätt blev en Rocky-road-kaka och en med hallon/vit choklad/mörk choklad. Så goda!

Hoppas det är okej att jag hoppar in med en fråga! Jag har nästan ett halvt kilo torkade röda linser, och ett kilo blandade torra linser. Försöker hitta något att göra med dem som inte är gryta. Någon som har tips?

Räknar jag tyvärr in i konceptet gryta :) men ja, det brukar jag också göra.
Vill minnas att man kan göra typ linsbiffar... Men vilket recept ska man göra?
Ja då är det ju svårt, jag tycker linser gör sig bäst när de så att säga är "mos".

Går säkert att ha i sallad annars. Biffar har jag inte testat.

Hoppas det är okej att jag hoppar in med en fråga! Jag har nästan ett halvt kilo torkade röda linser, och ett kilo blandade torra linser. Försöker hitta något att göra med dem som inte är gryta. Någon som har tips?

Vad är det för blandade sorter? Man kan koka dem (al dente, inte mosiga) skölja av dem i kallt vatten och ha i matig sallad ihop med någon god dressing. Typ salade nicoise. Eller enbart kokade, kalla linser med en god dressing som side dish till annan mat vilken som helst.

Röda linser funkar utmärkt att koka tills de går sönder, hälla av vätskan, (ev mixa slätt om man vill, annars strunta i det) och sedan blanda i smet till ugnspannkaka, våfflor, plättar osv för extra protein- och näringsboost (gör vi till barnen :D ). Trevlig vårmat för vuxna med, våfflor med "salta" tillbehör som räkor, kallrökt lax, dill, citron osv.

Linsbiffar som någon nämnde.

Man ska också kunna använda dem i pajdegskal om man vill göra matpaj men det har jag inte testat, finns säkert recept om man googlar :)

Vad är det för blandade sorter? Man kan koka dem (al dente, inte mosiga) skölja av dem i kallt vatten och ha i matig sallad ihop med någon god dressing. Typ salade nicoise. Eller enbart kokade, kalla linser med en god dressing som side dish till annan mat vilken som helst.

Röda linser funkar utmärkt att koka tills de går sönder, hälla av vätskan, (ev mixa slätt om man vill, annars strunta i det) och sedan blanda i smet till ugnspannkaka, våfflor, plättar osv för extra protein- och näringsboost (gör vi till barnen :D ). Trevlig vårmat för vuxna med, våfflor med "salta" tillbehör som räkor, kallrökt lax, dill, citron osv.

Linsbiffar som någon nämnde.

Man ska också kunna använda dem i pajdegskal om man vill göra matpaj men det har jag inte testat, finns säkert recept om man googlar :)
Det är en "Mixed Dal": gula moong, svarta linser, delade kikärtor (hade jag missat) toor dal (måste googla..), röda linser, split moong linser. Ser lite ut som en påse konfetti tbh :D

Gjorde en enkel gryta här om dagen, vilket jag kommer äta upp det sista av till middag:

Stekte 1 lök och 4 vitlöksklyftor
1 paket filébitar från Hälsans kök, stek till det får färg
Krydda med salt, peppar, chili flakes, samt en halv burk ajvar, låt steka ett tag
I med 1 burk kokosmjölk och grönsaksfond.
Hade även i lite fryst majs.

Serveras med ris.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 133
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 688
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 239
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
93 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka