Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Hahaha ... vi skulle alla folja den troget. ;(

I gar kvall gjorde jag en flask gryta i slow cookern som var helt fantastisk. Helt suveran! Jag hade en bit (rump stek?) som jag kryddade med salt, peppar, farsk finhackad sage och rosemary och stekte runt om i jutgarns pannan tills den fick fin farg innan jag lyfte ur den och la den i slow cookern. Sedan lat jag lite skivade morotter, nagra potatisar och lite lok "forvalla" i stekspadet medan jag blandade ihop resten av den hackade sagen, rosemary, lite buljong, en rejal skvatt portvin och nagra torkade plommon som skars i nagra mindre bitar och satte den pa hog varme i ett par timmar innan jag sankte den till att sjuda sakta.

Kottet skulle ha skurits i skivor, men puttrade lite for lange medan jag vantade pa kompisen pa flygplatsen och var sa mort att det foll isar i stallet. Dessutom sa skulle potatisarna inte ha varit med enligt receptet, men gronsakerna puttrade ocksa lite for lange sa istallet for att vara distinkta gronsaker gjorde de sasen tjockare sa den behovde inte redas alls. Det var helt fantastiskt gott med lite farsk majs och ett par korsbars tomater som en fargklick pa tallriken. Det kommer att goras igen!

Igår var jag traditionsenlig och fikade på en hetvägg. Semlan köptes på café och var den i särklass fulaste semla jag sett (monsterstor och utfluten) men lyckligtvis var den också väldigt god!

Middag blev biffar på kikärtor, solrosfrön och rotselleri serverat med vitkål och morot som stekts i röd currypasta samt en curry- och mangosås.

Ikväll planerar jag att prova en vietnamesisk restaurang som en kompis rekommenderat. Med mycket öl till.

Middag blev biffar på kikslemproppar, solrosfrön och rotselleri .

Hur gör du dessa? Jag tänker främst på solrosfröna, hela eller krossade? Kikslempropparna byter jag ut mot något annat som inte dödar mig då. Vad binder du samman biffarna med, ägg? :)

Jag manglade fröna och kikärtorna i matberedaren tills de var finfördelade, slängde sedan i riven rotselleri och kryddor (en halv pressad lime, ingefära, spiskummin etc) och körde matberedaren en aning till. Vände sedan ihop det med två "no egg" (ett vegetabiliskt pulver som man vispar ihop med vatten och som sedan kan användas som ägg). Eftersom jag inte orkade stå och mecka med att steka dem så körde jag dem i ugnen = mindre risk att jag har sönder dem.

Jag är inte en hejare på att få till konsistensen på biffar men dessa blev riktigt bra.

Ok, jag mixtrar lite med vegobiffar och har väl kommit fram till att jag fixar dem bäst med en grundsats på potatis, och med smakgivare ovanpå det. Jag kanske bara har ett par kokade mosade potatisar, och lägger till andra smakrika saker i större mängd. Jag har ofta chiafrön i, de blir ju lite geléiga och binder lite, men oftast måste jag ha i lite ägg. Men så blir jag så irrotireeeerad när jag står och gör biffar och inser att jag inte har ägg hemma, då har jag funderat och experimenterat för att hitta något alternativ.

Kikärtsmjöl, brukar min partner använda. Ägg har ju nackdelen att det inte är vegant (om man är vegan).

Ja potatis fungerar bra, lite havregryn kan också funka. Jag rekommenderar "no egg", det är som sagt en torrvara så det håller länge (jag kommer inte ens ihåg när jag senast köpte en förpackning, måste vara ett par år sedan minst) och fungerar väldigt bra som bindmedel. Den består bl a av potatisstärkelse och tapiocamjöl.

Kikärtsmjöl, brukar min partner använda. Ägg har ju nackdelen att det inte är vegant (om man är vegan).

Kikslemproppsmjöl går ju bort det också för mig om jag vill överleva middagen. Jag är definitivt inte vegan, heller inte vegetarian av princip, men jag är inte överförtjust i äggsmak och är därför ingen storkonsument av dem och har det inte alltid hemma. vintertid är lågsäsong när man har en äggleverantör ute i buskarna så att säga.

Ja potatis fungerar bra, lite havregryn kan också funka. Jag rekommenderar "no egg", det är som sagt en torrvara så det håller länge (jag kommer inte ens ihåg när jag senast köpte en förpackning, måste vara ett par år sedan minst) och fungerar väldigt bra som bindmedel. Den består bl a av potatisstärkelse och tapiocamjöl.

Ska absolut köpa en förpackning, vi använder det i bageriet där jag jobbar lite med catering för beställningsjobb så jag är inte helt ovan vid det men jag har bara inte använt det i matlagning.

Hm, det hittar inte jag där. Är där nån faktaruta eller nåt som min platta vägrar visa?

Men alltså, ikväll ... Jag tar tillbaka det jag skrev om att det var roligare matlagning i år. Biff Rydberg? :banghead:

Håller med Amir: "Det har jag bara sett på menyerna hos sunkiga 80-talskrogar" :laugh:

Kan de inte uppdatera sig liiite mer än så?

Ikväll åt jag grön ärtsoppa med räkor i. Pannkakor med sylt och grädde till efterrätt.

Jag har varit kaffesugen sen femtiden men det blev liksom aldrig av att jag drack något. Så nu ligger jag här och längtar efter morgonkaffet...:confused:

Jag ska just ta mig en kopp kvällskaffe, med en chokladbit till (Lindt, sea salt).

Det blev inte carbonara till middag, utan pasta med pesto. Nästan lika komfortabelt.

Vad trevligt att kunna dricka kaffe såhär sent. Jag skulle ligga vaken halva natten.

Men alltså, ikväll ... Jag tar tillbaka det jag skrev om att det var roligare matlagning i år. Biff Rydberg? :banghead:

Håller med Amir: "Det har jag bara sett på menyerna hos sunkiga 80-talskrogar" :laugh:

Kan de inte uppdatera sig liiite mer än så?

Ack, det gamla gardet inom krogköks-svängen är vansinnigt konservativt. Rydbergaren kommer från samma bibelhylla på biblioteket med ikoner som Carl Butler med exempel som rödvinssåsen, sallad niçoisen, pepparsteken och provencale-kalven och moules fritesen, planksteken, och hollandaisesåsen, det som kallas för 'klassisk krogmat'. De anser att det är 'grunden' liksom. Det är därifrån man utgår, det var dessa rätter guds hand började med i restaurangköken, enligt det gamla gardet jag har erfarenhet av. Och det är dem de unga kockarna ser upp till. Liksom, vad kan mannerström av allt de nya, världens kök som influerar allt idag - inte mycket. Likväl ÄR han det svenska köket.

Aptråkigt.

Jag associerar även det till gubbigheten i yrket. Mannen och hans kött, mannen och hans kulturarv. Nåt sånt.

Och inte unikt för mat, för all del.

Aaaabsolut! Men samtidigt kan jag tycka att en bra kock ska kunna vispa ihop en bra både hollandaise, bearnaise, majonäs, och...vänta....jag glömde nämna löksoppan!...en bra kocka ska kunna såna där självklarheter tycker jag nog ändå. Det är ju det som skiljer professionella kockar från hemmakockar - men i ett tv-program så här så är det väl inget vidare kul att titta på. Det var liksom inte så att snålvattnet rann av att se Biff Rydberg tillagas. *snark*

De kommer liksom undan med gammal mossighet genom att kalla det klassiker. Men finns det NÅGON som går ut på restaurang idag och beställer Biff Rydberg :confused:

Fast det är klart, så länge Mannerström är kvar i programmet måste de väl laga mat som han förstår sig på.

Jorå, på vittlinnepåbordetkrogar är såväl kockar som gäster konservativa. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 339
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 129
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka