Bukefalos 28 år!

F

fnorr

Hur länge(har inte bott i Sverige så länge) är det tjäle i backen? Jag antar att det är tjälen som gör att jag till min stora fasa har vatten på min DRÄNERADE svindyra ridbana???!!!!?? I somras o höstas när vattnet vräkte ner hade jag aldrig vatten. Är det ngt jag inte vill ha så är det pölar på ridbanan. Mystiskt nog har en del odränerade ridbanor i omgivningarna inget vatten alls............Förbannade ridbanan! (Vi kallar den ridbananen ända tills jag blir nöjd med resultatet) Vi har inte haft slut genomgång än............

Ni med dränerade ridbanor, hur påverkas era avtjälen?
 
Sv: Tjäle?

*fniss* Välkommen till Paradiset!

Vet inte vart i Sverige du bor men jag tror att marken är helt mättad av allt #¤¤ regnande. Kanske därför det står vatten på din ridbanan..

Jag tycker det står vatten precis överallt!:eek::eek::eek: och vi har inte haft tjäle på hela vintern!
 
Sv: Tjäle?

Vart går dräneringarna ut?
Kan det vara stopp i dem?
Eller fullt av vatten.

Det händer att vi har grundvattnet 2dm under marknivån och då så hjälper inga dräneringar i världen.
Utan man måste ha avledning också.
 
Sv: Tjäle?

Det ÄR tjäle här uppe än. Kolla omgivande marker; är det fuktigt, har ni nån form av vatten nära (diken, åar, källor etc) med högt vattenstånd?
 
Sv: Tjäle?

Dräneringen går ut i ett dike, ingen fara där........det bör inte vara stopp redan, ridbanan är ju såpass ny.

Men ok den ligger ganska lågt, under ridbanan är det blålera(gammal sjöbotten). En hovslagare sa idag att ju mer lera desstu mer "fäste" får tjälen

Heja solen:banana: som skiner idag.
 
Sv: Tjäle?

...under ridbanan är det blålera(gammal sjöbotten).

Blålera trycker lätt upp bakvägen i dräneringar och täpper till.
Annars så kan där sitta en eller annan padda.
De övervintrar ofta i dräneringar.

Prova att rensa rören.

Vi har ingen tjäle nu - Mälardalan.
 
Sv: Tjäle?

inget vatten på min ridbana, den är helt torr. trots att hagarna runtom är jättevåta. bor i norra bohuslän.

låter som en dålig bana, vad skulle tjälen ha med det att göra?? sen är det knappast tjäle särskilt långt ner i marken, det har ju knapt varit minusgrader i södra sverige den här vintern...
 
Sv: Tjäle?

Vi snackar södra norrland här - och vi HAR fortfarande tjäle här och var, där solen legat på är det mjukare. Och har haft snö som nu töar, finns kvar i skuggiga lägen.
Däremot kanske TS är lite otålig ;)
 
Sv: Tjäle?

Ja just blålera är så finkornigt att det kan följa med genom.
Men det behövs mycket vatten för det.
Har man otur så kan det också fyllas på bakifrån om t.ex. diket som dräneringarna mynnar ut i blir fullt.
 
Sv: Tjäle?

Nu börjar det jlusna på ridbananen i alla fall. Tror att tjälen släppt, den stora pölen är borta och det blir inga nya FASST DET REGNAR:banana: Tjoho!
 
Sv: Tjäle?

Jag har ridit på bananen idag, den var jättebra:banana: Och allt vatten borta fast det regnat
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 946
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 975
Senast: Stalltjejen
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp