Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Alexandra_W

Trådstartare
Ungstoet kom in med vad jag först trodde var intorkat blod på mulen. Vid försök till tvättning visade sig dock inte alls vara blod, utan något annat svart, intorkat klet (ser ut som och känns preeecis som torkat blod). Och det satt som berget. Vet inte vad det är, kan inte ens komma på var hon 'hittat' det, men torkad tjära t ex skulle kunna stämma. Det finsn dock ingen tjära att få ihop, så jag vet ärligt talat inte alls vad fan det är, mer än att det sitter som berget och INTE går att varken pilla bort a la sårskorpa, eller tvätta bort med tvål och vatten.

Så, hur sjutton ska jag få bort 'vad det nu är'??
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Smörj in med vanlig olja (typ oliv el likn), brukar funka på kletiga saker.
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

*KL*

Jag har kommit på vad det är nu - KÅDA! Var ner och undersökte det nogrannare, men blev inget klokare. Förrän hon nosade mig i ansiktet och jag kände lukten..
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

*skratt*
Ja, kåda var det jag tänkte på direkt :idea:
Du får nog vänta tills det blir bortskavt... det borde inte dröja så länge. Skrapar du och håller på blir hon säkert öm på nosen... :crazy:
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Kåda är kul:D
Vill också gärna ha tips om hur man får bort det, men jag gissar att det bara att vänta tills det nöts bort.
Min har kåda på sig lite här och där, i öronhåren tom. Sen blir det extra fint när det rullas i lera. Fast hon ser rätt söt ut med sina "kådaöron":D (Men det börjar försvinna nu)
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Dränk in kådan med typ barnolja,matolja:idea: och gnugga lite.....Gör under på detta jobbiga kletiga...:)
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Kåda är kul:D
Vill också gärna ha tips om hur man får bort det, men jag gissar att det bara att vänta tills det nöts bort.
Min har kåda på sig lite här och där, i öronhåren tom. Sen blir det extra fint när det rullas i lera. Fast hon ser rätt söt ut med sina "kådaöron":D (Men det börjar försvinna nu)


Valacken har också ett öra inkletat med kåda. Fattar inte varför de lyckas hitta en massa kåda just nu.

Ska prova barnolja dock.
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

:love: tack för tipsen ska till stallet å testa..:love:
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

M-sprit löser kåda på sekunden. Dock väldigt starkt.... Har använt det och det varit på icke känsliga ställen och sedan tvättat med milt schampoo.
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Vi använde fast margarin som vi gned in på fläcken o sen gnuggade bortmed schampo på en svamp eller en trasa bara
 
Sv: Tjära (el liknande) på mulen - hur få bort?

Babyolja hjälpte prima om man förs 'mjukade upp' med det och sen pillade med naglarna. Mulen är slät och fin igen, dock fungerade det sämre på ett luddigt, pälsigt öra, men det blev klart bättre även där.

Tack!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Anonymt nick, för detta är ändå lite pinsamt:o okej, jag har haft oskyddat sex men jag har inte klamydia, gonnoré eller mykoplasma...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 701
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp