Tjockistråden 3

Allt är verkligen bättre än inget! :heart
När jag försovit mig eller av någon annan anledning blivit sen på morgonen kan det verkligen kännas helt värdelöst "Okej, jag hinner med typ tjugo minuter eller en halvtimme på gymet, är det värt det?" JA, det är det. Kanske inte för kalorierna, men för rutinen och för känslan.

Jag håller med och dagar man verkligen inte vill så brukar jag ha som minimum att jag byter i varje fall om och så tar vi det därifrån.
Orkar bara göra uppvärmning? Bättre än inget!
 
Tjuvvägde mig imorse. Hade bara gått ner 0,5 kilo än så länge. Iofs säger det ungefär ingenting. Bara att hålla i och fortsätta.
 
Fick väga mig idag och jag har lyckats gå upp 20 kg på 3 månader :cry: Massa slit i ett halvår och så tillbaka till ruta ett. Nu kommer jag inte klara av att gå till butiken och handla på ett tag men kommer inte heller kunna träna som jag gjort. Blir så ledsen på mig själv
 
Fick väga mig idag och jag har lyckats gå upp 20 kg på 3 månader :cry: Massa slit i ett halvår och så tillbaka till ruta ett. Nu kommer jag inte klara av att gå till butiken och handla på ett tag men kommer inte heller kunna träna som jag gjort. Blir så ledsen på mig själv

20 kilo på tre månader? Svårt att gå upp så mkt genom att äta (oavsett vad man äter)? Kan det röra sig om typ hormoniell obalans?
 
20 kilo på tre månader? Svårt att gå upp så mkt genom att äta (oavsett vad man äter)? Kan det röra sig om typ hormoniell obalans?

Jag skulle utan problem kunna äta upp mig 20kg på tre månader.. Skulle kunna studsa upp 5kg på en vecka utan problem även om det inte skulle vara bara fettmassa såklart men det behövs för mig ingen ansträngning direkt för att lägga på mig vikt däremot att bli av med och att sen inte gå upp igen är en daglig om inte ständig kamp.
 
Fick väga mig idag och jag har lyckats gå upp 20 kg på 3 månader :cry: Massa slit i ett halvår och så tillbaka till ruta ett. Nu kommer jag inte klara av att gå till butiken och handla på ett tag men kommer inte heller kunna träna som jag gjort. Blir så ledsen på mig själv

Just detta är varför jag inte tagit tag i att gå ner I vikt tidigare, det liksom ganska stor sannolikhet att man går upp igen. Bara kolla statistiken, de flesta som går ner i vikt går sen upp alltihopa igen. Även folk som gjort gbp har det problemet om än inte i samma omfattning och där finns der ändå en fysiskt ingrepp som hjälper en.

Själv har jag gjort två större viktnedgångar tidigare, första gången gick jag upp när jag blev gravid fast efter graviditeten gick jag upp ännu mer och vägde 17 kg mer än som tjockast innan.
Efter nåt år tog jag tag i det och gick ner nästan 30kg som jag sen sakta smög upp igen. Dock så var det ett medvetet val att inte bry mig om vikten då jag tävlade kraftsport och en del var säkert muskler. Problemet var när jag fick skadeproblematik och sen när jag sabbade knät, att vikten gick upp ytterligare fast jag inte tränade och dessutom säkerligen tappade muskelmassa.
Så nu viktresa nummer 3 där jag nått rekordvikten 122 kg vilket är +27kg från första viktnedgången. Så nu har jag kämpat mig ner i den vikt jag hade innan min första stora viktnedgång för 25 år sen 🙄🙄🙄.

Det är svårt att gå ner I vikt men det jag ser som den största utmaningen är att hålla vikten sen. Har accepterat att jag kommer få kämpa varje dag med maten och att jag alltid kommer få ha koll hela tiden om jag inte ska gå upp igen.
Folk frågar när jag ska sluta med dieten men jag ser inget slut, det svårt att förklara för folk som inte haft problem av det här slaget att man inte kan sluta för utgångsläget är att både kroppen och huvudet arbetar mot att man ska tillbaka till sin "vanliga" vikt som är alldeles för hög.
Jag har bättre dagar då saker flyter på av sig självt men jag har många dagar som känns som en ständig kamp mot både hunger och tankar om att äta. Sen jag klev upp för två och en halv timme sen så har jag fått kämpa mot impulsen att äta mer, för idag påstår kroppen att jag är jättehungrig trots frukost.. Det kommer bli en lång dag idag... 😬

@Dimmoln jag förstår att det är jobbigt, du har verkligen gjort ett jättejobb bara för att det ska försvinna på tre månader. Själv hyser jag en riktig rädsla för att hamna precis där jag också, man är ju trots allt bara människa.. Jag har numera ingen större hetsätnings problematik men skulle lätt kunna äta upp mig till tidigare vikt ändå, med hetsätning ovanpå det så skulle det vara otroligt mycket svårare att inte gå upp igen.
Ge inte upp, du har gjort det tidigare och du kan göra det igen! Har du sökt nån hjälp för hetsätningen? Får du den under kontroll blir det kanske lättare?
Ska själv söka hjälp för strategier kring de få gånger jag hamnat i hetsätnings- tillstånd för det är nåt som verkligen kan stjälpa mig om det inte tas tag i.
 
-03 sedan i tisdags. Helt ok, även det känns faktiskt på kroppen, tycker jag. Jag vet att det är en piss i havet. Men att jag inte går upp är bara det en seger. Jag är också en sådan som kan gå upp hur mycket som helst, hur lätt som helst, hur snabbt som helst. Däremot får jag slita blod för varje hekto ner. Min ämnesomsättning är helt kass (klimakteriet). Det jag behöver göra är att börja motionera, jag vet, jag vet, det säger jag hela tiden. Sjuttioelva ursäkter. Önskar att jag kunde gå till ett gym och köra kardio. Men det kommer bli pannkaka och bortslösade pengar. Bor litet så en crossfit eller liknande får inte plats.
 
@MJLee varför skulle det bli pannkaka eller bortslösade pengar?
För mig är träningen det som håller mig över vattenytan när det är som tyngst. Dels för att jag har så ont mellan varven så jag måste träna, dels för att jag kan välja att gå till gymmet när det enda jag vill är att dra upp kylskåpsdörren och äta allt jag ser. För mig har träningen oftast den angenäma bieffekten att jag slipper hungerskänslorna ett tag. Dock vet jag att många känner tvärtom att de blir hungrigare efter träning..
Det enda smolket i bägaren är att det så mycket folk på gymmet numera när jag skaffat nytt kort. På loop där jag kört sen i somras är det betydligt lugnare då nästan alla körde mellan 08-11 då klientelet mestadels var pensionärer så jag hade oftast gymnet nästan helt för mig själv tidiga mornar och kvällar. Har vant mig vid att ha det lugnt och ostört kring mig när jag tränar men jag lär väl vänja om mig..
 
@MJLee varför skulle det bli pannkaka eller bortslösade pengar?
För mig är träningen det som håller mig över vattenytan när det är som tyngst. Dels för att jag har så ont mellan varven så jag måste träna, dels för att jag kan välja att gå till gymmet när det enda jag vill är att dra upp kylskåpsdörren och äta allt jag ser. För mig har träningen oftast den angenäma bieffekten att jag slipper hungerskänslorna ett tag. Dock vet jag att många känner tvärtom att de blir hungrigare efter träning..
Det enda smolket i bägaren är att det så mycket folk på gymmet numera när jag skaffat nytt kort. På loop där jag kört sen i somras är det betydligt lugnare då nästan alla körde mellan 08-11 då klientelet mestadels var pensionärer så jag hade oftast gymnet nästan helt för mig själv tidiga mornar och kvällar. Har vant mig vid att ha det lugnt och ostört kring mig när jag tränar men jag lär väl vänja om mig..

Därför att jag inte kommer iväg. Jag vet det.
 
Därför att jag inte kommer iväg. Jag vet det.

Jag är som så att jag tänker att jag kan träna hemma men det rinner ut i sanden sen, jag behöver komma iväg för att träna.

Om du kan skapa lite utrymme kanske du kan testa olika träningsformer från YT? Jag testade både kettlebell, yoga och dans när jag var utan bil en stund, behövdes inte så mycket plats. Dans tyckte jag var lättast och roligast fast jag har noll begåvning för det. Fördelen hemma är att ingen ser en :p..
 
Jag är som så att jag tänker att jag kan träna hemma men det rinner ut i sanden sen, jag behöver komma iväg för att träna.

Om du kan skapa lite utrymme kanske du kan testa olika träningsformer från YT? Jag testade både kettlebell, yoga och dans när jag var utan bil en stund, behövdes inte så mycket plats. Dans tyckte jag var lättast och roligast fast jag har noll begåvning för det. Fördelen hemma är att ingen ser en :p..

Jag sätter på youtube gummibandsprogram, men det är bara det att jag inte ställer mig upp från stolen, går in i vardagsrummet och sätter på teven :cautious:
 
Suck. Samma vikt som i förrgår. Tänker försöka gå ner några gram iaf. Idag gick det inte bra. Själva maten var ok, men kom på att jag hade en påse anton bergs choklad-mandel ägg kvar och naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen och åt dem. Plus två lussekatter jag hittade i frysen. Jag vet vid det här laget att jag inte kan ha godis, kakor och liknande hemma. Då äter jag upp dem. Däremot så köper jag dem inte.

Nya tag imorgon.
 
Jag åkte till affären och handlade och tänkte ta gymmet efteråt. Normalt gör jag tvärtom men jag var osäker på om jag skulle orka båda och maten var ju viktigare. Så på parkeringen till gymmet kastade jag in handduken. Men imorgon ska jag dit. No exuses.
 
Lite nojig inför morgondagens vägning. Haft lite svajig vätskebalans i veckan (hjärtsvikt, medicinerar - kan bero på det kanske). Dock hållit mig stenhårt till 1000 kcal per dag. Har absolut varit hungrig men inget som har känts omöjligt att hantera. Hoppas att kroppen har samarbetat bara…
 
Pannkaka i helgen, valde medvetet att äta dåligt i fredags men det råkade sträcka sig över lördagen också.. Det är fruktansvärt vad lätt det är att bara äta på 😇.
Idag nya tag och så försöka hålla i det nu till nästa helg iallafall. Måste försöka bli bättre på att fylla ut med grönsaker för annars blir jag så hungrig och överäter 😝.. Det när jag slarvar med det alltihopa har en tendens att fallera *suck*.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 180
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 080
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp