Tjockistråden 3

Jävlar vad provocerande det är att se fetma-diagnosen vid varje vårdanteckning i sin journal. Känns som en käftsmäll!
Det har lett till att jag tänker praktiskt taget dygnet runt på hur jag ska kunna gå ner i vikt.
Jag håller helt med. I mina mödravårdsanteckningar står det nästan överallt att jag har högt BMI. Tack, jag vet. Men det är inte mycket jag kan göra åt det som höggravid. Det är knappast lämpligt att börja banta liksom.
Samtidigt säger barnmorskan att det är bra att jag inte gått upp så mycket under graviditeten (ca 8 kilo). Och sen står det i journalen att jag är för fet..
 
Jag har en hel del ångest över att jag säkert gått upp 3-4 kg. Orkar inte hålla igen nu över påsk, men det får helt enkelt bli att tag på efter helgen. Ffa har jag ätit stora mängder choklad och saker som lax, sill, etc. Och imorgon tänker jag göra mitt påsklamm, men med sallad är det faktiskt ett ganska nyttigt alternativ!
 
Jag har ätit på i två dagar, i förrgår blev det pizza och dessutom chips på kvällen och choklad. Mådde så dåligt på kvällen sen.. Lärde jag mig nåt? Näe, dagen efter orkade jag inte äta frukost utan tog en banan. Sen var vi borta några timmar och hade bara fika att äta så åt nån muffins. Väl hemma blev det tacos, hade ont i magen igen sen 😅.

Idag har det blivit tillbaka till vanliga rutiner, ätit gröt till lunch och sen blir det en lättare middag på potatis, ägg och lax. Imorgon ska jag vara borta ? timmar så ska försöka fixa matsäck.

Vågen visade +2,8 kg imorse men det stämmer ju inte, även om jag ätit onyttigt har det definitivt inte gått ner så mycket. Troligen mest vätska, bakfylla och alla kolhydrater. Vägde mig mest för att jag var nyfiken och drar inga stora växlar på det 🤪.
 
Väger mig på måndagar så morgon ska jag väga mig. Hoppas på att ha tappat iaf ett kilo. Behöver gå ner ett kilo i veckan iaf för att nå delmålet.
Förra veckan korrigerades en hjärtmedicin och då försvann väldigt mkt vattenvikt men nu tror jag att jag är stabil i vätskenivåerna så det ska bli intressant att se morgondagens vikt.
Har inte haft några problem att hålla mig till kalorimålet, igår låg jag på 700 kcal på kvällen så tog ett kvällsmål för att komma upp i 1000 kcal.
 
Jag vågar inte väga mig. Min kropp har svullat upp och jag vill inte veta hur mycket jag gått upp för att inte helt tappa det.

Vill komma ner runt 1000 kcl/dag men det är jäkligt svårt. Nu har jag köpt en massa sallad och tomater, gurka och tänker göra sallader. Fick även en honungsmelon i påskpresent och den ska jag äta av.
 
Jag vågar inte väga mig. Min kropp har svullat upp och jag vill inte veta hur mycket jag gått upp för att inte helt tappa det.

Vill komma ner runt 1000 kcl/dag men det är jäkligt svårt. Nu har jag köpt en massa sallad och tomater, gurka och tänker göra sallader. Fick även en honungsmelon i påskpresent och den ska jag äta av.

Är det inte lika bra att riva av plåstret? Är det att du är svullen kommer du nog att tappa rätt rejält till nästa vägning.
 
Fattar, men kanske bra att ha ngt att utgå ifrån?

Sant, men det är rädslan för att jag bara ska ge upp igen som avhåller mig. Å andra sidan kan jag kanske bli positivt överraskad. Men ja, rädslan/paniken ligger på lur. Du väger dig en gång i veckan? Nyttigare än när jag stod där varje dag och det kunde diffa tre kilo.
 
Kikar försiktigt in i tråden igen. Jag behöver gå ner de kilon jag gått upp sedan sist - och helst lite till. Ortopeden vill gärna att jag ska vara av normalvikt såklart men då behöver jag stängas in i ett vadderat rum och bara få dropp tills operation typ 😅

Nu har jag ätit mycket godis och snabbmat flera gånger per dag i några månader. När jag hade mer kontroll på kosten saknade jag det knappt alls men nu är det min bästa/värsta och enda vän igen.
Kört indoor walking 2 gånger/vecka i några veckor. Har ju skitont vad jag än gör, så då kan jag lika gärna träna 🤷‍♀️
 
Sant, men det är rädslan för att jag bara ska ge upp igen som avhåller mig. Å andra sidan kan jag kanske bli positivt överraskad. Men ja, rädslan/paniken ligger på lur. Du väger dig en gång i veckan? Nyttigare än när jag stod där varje dag och det kunde diffa tre kilo.

Jag förstår din känsla, har haft liknande. Tex har jag inte velat veta när läkare har vägt mig osv. Men på ngt sätt känns det iaf för min del ändå rätt skönt att veta, att liksom ha korten på bordet.
Min plan är att väga mig en gång i veckan, att väga sig oftare än så är nog ingen större idé.

Endokrinologen vill inte att jag går ner till min vikt jag hade innan jag blev sjuk och fick kortisonbehandling. Enligt henne är det inte en frisk vikt (åt andra hållet) men jag tror att det vore bra att väga mellan kanske 50-60 kilo med 60 kg som högsta gräns.
 
Jag besökte gymmet idag. Länge sen sist.
Måste vända den nedåtgående spiralen. Jag hade hellre stannat i sängen. Körde bara lite uppvärmning och sen e-gym cirkeln. Var tvungen att backa ordentligt på vikterna.
 

Bifogade filer

  • 20240331_151024.jpg
    20240331_151024.jpg
    265,3 KB · Visningar: 57
Jag gymvilade tre dagar förra veckan men har ändå så Vansinnigt ont i höften och ljumsken att det inte är någon lek längre. Det blev 3k på löpbandet i morse ändå men den första kilometern var tamefan inte rolig, sedan värmer det liksom bort och så får jag betala dyrt resten av dagen. Det finns ju inga stöd att köpa som med knäna (jag har support på båda nu när jag introducerat squats och andra knäböj) så jag tänker prova köra bara crosstrainer och stairmastern istället för löpbandet imorgon, trots att jag tycker båda är aaaaastråkiga. De är i alla fall snällare mot lederna har jag fått för mig, så kanske vi kan komma över den här tröskeln också.
Helst vill jag ju springa!
 
Det gick ingen bra när jag var iväg i söndags, lyckades komma försent och fick värsta stresspåslaget. Trots nyttig matlåda köptes det "tycka synd om sig själv mat" på BK. Var dock lite duktig och åt bara halva burgaren (inte så stor heller) och halva pommesen. Sen åt jag lite fritt när jag kom hem också. Dan efter försökte jag plocka upp bitarna igen och igår gick också hyfsat matmässigt.
Ska börja dra in på kalorierna igen för att gå ner ytterligare några kilon efter att ha varit ganska stilla någon vecka.

Var hos läkare igår på grund av att kroppen känns så kexig, fått utskrivet värktabletter och ska till rehab för detta också. Läkaren menade på att eftersom jag tränat så tungt innan och nu gått ner och förlorat muskelmassa när jag haft uppehåll i den tunga träningen så får jag smärtor. Han sa att om jag går upp till tyngre träning igen i den mån jag klarar så borde läget förbättras.
Enligt honom var viktnedgång inte lösningen på allt utan han menade på att om man har mycket muskler och är vältränad så spelar extra kilon inte så stor roll. Han tittar på hur folk ser ut och hur musklade de är och bryr sig inte om BMI skalan när han bedömer hälsa.
Uppfriskande att höra!

Sen får vi väl så hur lätt det blir att gå ner om jag ökar upp muskelmassan framöver, fick förmaningen om att inte bry mig om ifall vikten går upp nu när jag tar upp styrketräningen för det är ju troligen muskelmassa och vätska. Jo tack, jag är medveten om det men en påminnelse skadar inte :p.
 
Vägde mig igår, lite mindre än 2 kg upp. Ungefär där jag trodde jag skulle ligga så inga negativa eller positiva överrastningar. Men nu har jag gått tillbaka till någorlunda hyfsad kost. Inga snabba kolhydrater, inser att jag inte ens kan äta knäckebröd utan att det går till överdrift. Absolut inget godis eller choklad eller chips. Eller faktiskt nötter eftersom jag återigen inte kan sluta äta när jag väl börjat och har det hemma.

Sedan är väl den stora utmaningen att komma igång med mitt gummiband och kanske tom försöka gå en promenad med stavar. Även om det bara är en kvart, tjugo minuter är det bättre än inget tänker jag.
 
Vägde mig igår, lite mindre än 2 kg upp. Ungefär där jag trodde jag skulle ligga så inga negativa eller positiva överrastningar. Men nu har jag gått tillbaka till någorlunda hyfsad kost. Inga snabba kolhydrater, inser att jag inte ens kan äta knäckebröd utan att det går till överdrift. Absolut inget godis eller choklad eller chips. Eller faktiskt nötter eftersom jag återigen inte kan sluta äta när jag väl börjat och har det hemma.

Sedan är väl den stora utmaningen att komma igång med mitt gummiband och kanske tom försöka gå en promenad med stavar. Även om det bara är en kvart, tjugo minuter är det bättre än inget tänker jag.
Allt är verkligen bättre än inget! :heart
När jag försovit mig eller av någon annan anledning blivit sen på morgonen kan det verkligen kännas helt värdelöst "Okej, jag hinner med typ tjugo minuter eller en halvtimme på gymet, är det värt det?" JA, det är det. Kanske inte för kalorierna, men för rutinen och för känslan.
 
Vägde mig idag och ligger kvar på mina minus tio. Vågen är inte väldigt tillförlitlig så jag räknar inte hekton utan bara när en tiotalssiffra ändrats.
Det kändes helt okej för jag vet att jag har misskött mig rejält med maten och dessutom tagit flera dagar ledigt från träningen - där jag nu ska få lite hjälp förhoppningsvis. Vår nya leisure manager är yogainstruktör, och medan jag aldrig haft något som helst intresse för just yoga tror hon att hon kanske kan hjälpa mig med lite stretching och positioner mot smärtan i höft och annat. Det vore guld!
 
Såå mycket träningsvärk idag efter ett lite tyngre pass på gymmet igår 😅. Ska försöka komma iväg och köra lite kondition och värma igenom kroppen men kände mig lite krasslig imorse så har väntat lite för att känna efter men det kanske är pollen eller nåt för känner mig inte sjuk utan snörvlig och kli i halsen.

Har egentligen massor jag borde ta tag i att göra för sen jobbar jag hela helgen igen 😝. Vill dock ligga i soffan och äta godis och ta det lugnt men men..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 167
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp