Tjockistråden 3

Försöker gå lite raskare för att få upp pulsen även om det inte blir så långa sträckor. Ministeg men alltid något tänker jag. Är inne i en något vettigare ätperiod. En sån där jag äter halvtinade jordgubbar istället för sorbet och choklad.

Däremot så tjorvar blodsockret en del och det är svårt att leva sunt när jag måste äta sorbet mitt i natten.
 
Jag blev nöjd med vägningen i Onsdags ändå. Nästan ett halvkilo ned så nu är det bara ett knappt kilo kvar till -10! Då får jag köpa en ny träningstop. :)
Däremot är jag så förbaskat trött hela tiden. Jobb och jobb och jobb. Jag har en enda ledig dag den här månaden och det är nästa Lördag, så någon direkt energi finns inte. Att vakna på morgonen gör nästan ont och träningspassen känns motiga.
 
Är det bara jag som fryser hela tiden? 😅 Jag känner igen det från tidigare viktnedgång men minns inte att det var såhär illa. Det kostar mig en förmögenhet i energiräkningar!
 
Är det bara jag som fryser hela tiden? 😅 Jag känner igen det från tidigare viktnedgång men minns inte att det var såhär illa. Det kostar mig en förmögenhet i energiräkningar!
Jag fryser tyvärr hela tiden oavsett vikt, brukar ha en filt på jobbet 🙈

Men ja, har också hört att man fryser mer! Vet inte om det bara är medan man är på kaloriunderskott eller även sedan när man stabiliserat sig på vikten och äter underhållsmängd? 🤔
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag fryser tyvärr hela tiden oavsett vikt, brukar ha en filt på jobbet 🙈

Men ja, har också hört att man fryser mer! Vet inte om det bara är medan man är på kaloriunderskott eller även sedan när man stabiliserat sig på vikten och äter underhållsmängd? 🤔
Jag brukar gå större delen av vintern utan att tänka på saken trots svinkallt gammalt hus i Skottland, nu har jag värmen på ibland trots att det är sju-tio grader ute. Jag hoppas verkligen att det går över för såhär kan man ju inte ha det. 😱 😅
 
Jag har också märkt att jag frusit lite mer. Just nu känner jag mig dock som en pingvin. Orkar inte med att jag går upp varje kilo jag slitit blod för att gå ner. Jag bara måste sluta äta knäckebröd. Ja, bröd öht. Hade ju tänkt leva ett tag på min lammstek - bra och kalorisnålt kött. Istället blev det frysta dumplings och knäckebröd med sill.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag har också märkt att jag frusit lite mer. Just nu känner jag mig dock som en pingvin. Orkar inte med att jag går upp varje kilo jag slitit blod för att gå ner. Jag bara måste sluta äta knäckebröd. Ja, bröd öht. Hade ju tänkt leva ett tag på min lammstek - bra och kalorisnålt kött. Istället blev det frysta dumplings och knäckebröd med sill.
Det är alltid jobbigt med bakslag, men ja... jag har ju också bröd som en av mina svagheter. Jag kan liksom inte ha "fri tillgång", det blir alldeles för lätt en macka till och en macka till. Det känns väldigt oskyldigt med knäckebröd.
 
Blev tvungen att köpa ett par jeans till. Det är så smutsigt på jobbet så jag behöver byta kläder oftare än jag hinner tvätta. Åtminstone när jag har kvällsskift. Kommer hem mitt i natten och kan inte starta en maskin då utan bara tidigt på morgonen och då blir det tight att hinna torka jeansen innan jag måste åka till jobbet. Ja, jag är snål när det gäller att köpa kläder i större storlek, jag vill ju gå ner. Men jag insåg att jag måste ta bort stress i livet och att bara ha ett par jeans funkar inte när jag går kvällsskift.
 
Här tuffar det på...
Skrev ju för ett tag sen att jag var nöjd om jag kunde vara viktstabil ett par veckor så jag har ökat upp maten lite och unnar mig lite mer utsvävningar men håller kvar mina bra vanor jag fått in. Idag visade min opålitliga våg under 95 på morgonen samtliga gånger jag vägde mig så det kanske stämmer. Isåfall har jag legat hyfsat still 😅. När man typ haft viktnedgång i nio månader så är det nog inte fel med att ha lite paus så man får ta nya tag sen. Tänker att jag kör igång igen om en vecka eller två med nya krafter, underlättar nog att införskaffa en lite mer pålitlig våg också 😁.

Har kunnat gå lite längre hundpromenader nu utan att känna av knät, så glad! Njuter av att ha kört igång styrketräningen igen också 🥰.
 
Just det, åt till och med lite pasta igår och två våfflor eftersom det var våffeldagen 😁😁. Hamnade ändå i kaloribalans ungefär då jag åt bra och sov bort en del av dagen då jag jobbat natt.

Försöker prova äta saker som jag valt bort utan att panika eller gå till överdrift 😅. Sen är ju hemligheten för mig just nu att bara laga det man ska äta så man inte kan ta mer 🙃.
 
Vägning imorgon och jag har verkligen inte någon aning om hur det kommer att se ut. Vanligtvis har jag någon typ av magkänsla, men den här veckan känner jag mig totalt nollad. Träningen har varit okej, maten har varit... typ okej. Ingenting särskilt åt endera håll helt enkelt.
 
Jag har inte skrivit i tråden tidigare men bestämde mig i början av februari att verkligen ta tag i min skenande vikt och idag uppnådde jag mitt första delmål som var att innan mars slut nå under 80 kilo. :laugh::bump:
Det innebär -7,5 kilo ner sedan start och att jag i och med detta även kliver ner från BMI fetma till "bara" övervikt.
Känns otroligt bra och det bästa är att det har gått så oförskämt enkelt. Har egentligen inte gjort så mycket mer än att promenera en massa (i snitt drygt 14000 steg per dag, och låg väl på runt 5-6000 tidigare), dragit ner på portionsstorlekarna samt varit benhård på att inte gå och "skåpäta" en massa utan att egentligen inte ens vara sugen på något. Har även hållit mig borta från vin på veckodagarna.
Sedan vet jag ju att det gick precis lika enkelt att gå upp all denna vikt, så det gäller ju verkligen att passa mig från att falla tillbaka in i gamla vanor... Men känner mig oerhört motiverad och trygg i att jag borde kunna upprätthålla detta nu. :)Men kommer räkna med en långsammare viktminskningstakt framöver då jag inte tror det är rimligt att det ska kunna fortsätta gå lika snabbt som det gjort hittills.

1711559751065.png
 
Jag har inte skrivit i tråden tidigare men bestämde mig i början av februari att verkligen ta tag i min skenande vikt och idag uppnådde jag mitt första delmål som var att innan mars slut nå under 80 kilo. :laugh::bump:
Det innebär -7,5 kilo ner sedan start och att jag i och med detta även kliver ner från BMI fetma till "bara" övervikt.
Känns otroligt bra och det bästa är att det har gått så oförskämt enkelt. Har egentligen inte gjort så mycket mer än att promenera en massa (i snitt drygt 14000 steg per dag, och låg väl på runt 5-6000 tidigare), dragit ner på portionsstorlekarna samt varit benhård på att inte gå och "skåpäta" en massa utan att egentligen inte ens vara sugen på något. Har även hållit mig borta från vin på veckodagarna.
Sedan vet jag ju att det gick precis lika enkelt att gå upp all denna vikt, så det gäller ju verkligen att passa mig från att falla tillbaka in i gamla vanor... Men känner mig oerhört motiverad och trygg i att jag borde kunna upprätthålla detta nu. :)Men kommer räkna med en långsammare viktminskningstakt framöver då jag inte tror det är rimligt att det ska kunna fortsätta gå lika snabbt som det gjort hittills.

Visa bifogad fil 142003
Snabba knyck, bra jobbat! :) Det motiverar att ha en snabb start!
 
Varför är allt gott onyttigt? Fick en påse salta rostade mandlar av min syster och jag skulle kunna äta upp hela påsen i ett svep. Försöker tappert att hålla mig till fem, sex stycken. Men det är jäkligt svårt.

Samtidigt vill jag liksom inte slänga, jag har en fobi mot att slänga mat.
 
Låg bra till med maten och har varit iväg sen jag vaknade efter lunch typ med bara ett äpple och proteinbar i färdkost. Satt i bilen på väg hem och tänkte att jag kunde svänga förbi och unna mig nåt gott.
MEN jag kände mig verkligen inte sugen på nåt specifikt så åkte hem och satte på en brasa och lagade fiskgryta. Nu är jag jättemätt och får egentligen äta mer 😅.

Lustigt för igår var en verkligen tuff dag där jag var dö-hungrig, att jag inte trillade dit var för att det finns verkligen inget roligt att äta och för att jag gjorde en grönsakssoppa för att fylla upp och känna mig mätt en stund..

Imorgon ska jag träffa finaste dottern och äta lunch ute så det blir att unna sig lite extra då om jag känner mig sugen 😁.
 
Jävlar vad provocerande det är att se fetma-diagnosen vid varje vårdanteckning i sin journal. Känns som en käftsmäll!
Det har lett till att jag tänker praktiskt taget dygnet runt på hur jag ska kunna gå ner i vikt.
Jag kommer aldrig mer att låta vården ge mig kortison igen, det är ett som är säkert.
Mitt kortisol är forfarande högt, men har gått ner. Mitt TSH (sköldkörteln) verkar dock ha medicinerats ner till godtagbara nivåer. Jag tänker att jag kan äta bort min typ 2 diabetes (så den ändå är en bidiagnos av kortisonbehandling- cushings osv).

Lever just nu på löjrom och vit fisk 😅 och kör 1100 kcal per dag. Hoppas på att det ger resultat. Min plan är att gå ner 10 kilo till 1 juni. Det är dock ett delmål men då jag har så mkt övervikt måste jag liksom bryta ner det.
 
Jävlar vad provocerande det är att se fetma-diagnosen vid varje vårdanteckning i sin journal. Känns som en käftsmäll!
Det har lett till att jag tänker praktiskt taget dygnet runt på hur jag ska kunna gå ner i vikt.
Jag kommer aldrig mer att låta vården ge mig kortison igen, det är ett som är säkert.
Mitt kortisol är forfarande högt, men har gått ner. Mitt TSH (sköldkörteln) verkar dock ha medicinerats ner till godtagbara nivåer. Jag tänker att jag kan äta bort min typ 2 diabetes (så den ändå är en bidiagnos av kortisonbehandling- cushings osv).

Lever just nu på löjrom och vit fisk 😅 och kör 1100 kcal per dag. Hoppas på att det ger resultat. Min plan är att gå ner 10 kilo till 1 juni. Det är dock ett delmål men då jag har så mkt övervikt måste jag liksom bryta ner det.
Ahh, den berömda löjromsdieten! :p
Nej, skämt åsido låter det otroligt jobbigt med alla biverkningar. Var snäll och realistisk med dig själv bara, tio kilo på två månader är hårt ut.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 866
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 141
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp