Tjockistråden 3

Puh jag kom undan med rena förskräckelsen denna vecka. 0,6 kilo ner.
Har varit på jobbresa och ätit ute två dagar. Valt "det minst dåliga" på menyn men det påverkar ändå att inte vet vad man sätter i sig. Ska vara riktigt strikt denna vecka, tyvärr ska jag på trerätters middag på fredag 😅 Har dock redan anmält att jag inte behöver ngn efterrätt. Valt tartar till förrätt och vit fisk (piggvar) till huvudrätt. Pray for me! 😅
 
Hade ett riktigt skönt pass på gymmet i morse. Körde mina vanliga kilometer på löpbandet men hade varken särskilt ont i höften eller var slut efteråt så jag la på en extra k bara för att och hade ändå tid över till lite styrka. Sedan AStung dag på jobbet, så trots att jag fyllde magens gapande hål vid lunch med en croissant istället för banan efter soppan känns det helt okej. Jag trodde jag var döende! 😅
 
Jag kan få FaR, funderar på om det är värt det. Ser inte att man kan vattengympa vilket skulle vara ett stort plus. Samt att det inte finns några F&S som ligger bra till.
 
För mig funkar det när jag kör enligt principen "eat what you want, add what you need."

Dvs ät godis. Men i en rimlig mängd och lägg till något proteinrikt och fiberrikt :)

Kanske någon god grönsak med dipp, frukt, bär, kvarg, något kött eller ost till osv. Då känns det som mer, du får i dig mer näring, blir mättare men får också äta det du faktiskt är sugen på.

Finns massa inspo på nätet 😁
Bra tips! Det har funkat för mig innan, men nu har jag tappat det helt…ska se om jag kan lura mig själv på något sätt…
Gick i alla fall genom butiken idag utan att handla något godis och det kändes okej! Tror jag ska försöka ställa in mig på att äta trevlig mat istället så får jag finjustera mängden senare när jag inte är sönderstressad 😅
 
Försöker nå mitt stegmål på 10 000 steg varje dag, ibland går det dock inte men det är målet alla fall. Finns lite olika träningspass här som jag funderar på att testa och se vad som funkar. Finns bodypump, crossfit (den är rätt dyr dock) och lite olika former av gruppträning. Sitter i skrivande stund och äter en fruktsallad gjord på en apelsin och ett äpple. Måste ju vara bättre än mackor på kvällen alla fall tänker jag
 
Mysko, jag känner mig svullen och tjockare än tidigare men vågen säger -0.5 sedan förra tisdagen :idea:

Nåja, jag får ta det lilla glädjeämnet. Ikväll ska jag ut på middag, en pub så det blir nog fish and chips. Gott men svårt att hålla sig på rimliga nivåer.
 
Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.
 
Jag försov mig i morse så jag hann inte till gymmmet innan jobb, meeen var himla duktig och tog med mig kläderna ändå och tvingade mig sedan att stanna kvar och köra åtminstone de 40minuter jag gör varje morgon. Det var tamesjutton plågsamt! 😅 Jag avskyr att träna på eftermiddagen, men det blev i alla fall gjort och det är jag nöjd med! Onsdagar och Torsdagar har jag väldigt sällan tid och imorgon är det vägning.
 
Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.
Jag har försökt. Läkaren var otrevlig och trodde mig inte ens när jag sa mitt BMI. Som du skrev, vi överviktiga har koll. Jag har t.o.m. varit på infomöte om viktoperationer. Då krävdes det att jag även fått hjälp av en dietist. Dietisten vägrade låta mig börja hos henne eftersom hon ansåg att jag var ätstörd. Hon hänvisade mig vidare och det föll på att jag jobbade skift och inte kunde gå varje vecka. Jag kämpade då med min depression så jag orkade inte jaga vidare.
 
Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.

Jag har funderat på det. Men rädd att det inte är tillräckligt allvarligt så har istället läst väldigt mycket själv och tycker att det går bättre. Det som tar längst tid är väl egentligen att ändra hela sin bild om sig själv/sina beteenden 😅

För mig har iaf ett steg på vägen bara att inse att jag ska vara snäll mot mig själv. Det är så lätt att man hamnar i tankebanor om att man är dålig, viss mat är dåligt och att man hamnar i något läge där man ska straffa sig själv. Istället försöker jag tänka att jag vill belöna min kropp med både näringsrik OCH god mat. Att väga mig varje dag har också hjälpt se att en kropp går upp och ner helt naturligt även om man inte har gått upp i fettmängd. Vågen är bara en siffra och har inget med mitt vården som person att göra. Vikten ändras ju med hur mycket mat man har i tarmarna, vätskenivåer och en massa annat.

För mig är det en kombination av massa olika saker. Ibland trötthet och hunger/sug, ibland stress och tristess, att man belönar sig med mat på ett sätt som kanske inte är optimalt och att jag iaf tidigare har tänkt alldeles för mycket att bara för att jag gör ett "felsteg" så kan jag slänga iväg allt och gå "all in" bara för det. Men det bottnar ju i att man tycker att det valet var så extremt dåligt (vilket det ju inte är).

Har också hört att folk med trauma/ptsd ofta blir överviktiga lite omedvetet för att det känns tryggare att inte få lika mycket uppmärksamhet. Och det stämmer nog absolut också.

Jag tycker det är ett rätt intressant ämne :D
 
Vägning idag, står fortfarande och trampar på minus elva. Varken upp eller ned så jag verkar ha nått en platå igen, men samtidigt vet jag att jag bygger muskler och känner att kroppen ändrar form.
 
Är det några ev er (inte läst hela tråden) som sökt hjälp för er övervikt?
Jag behöver hjälp, jag klarar det inte själv. Såklart vet jag vad, hur, varför jag ska göra för att gå ner i vikt. Men ändå klarar jag det inte. Läste en gång att tjocka människor är de som vet absolut mest om kalorier och dieter för vi är uppvuxna i dietkultur.
Är det ens värt att gå till VC? Eller slussas man bara över till en dietist som visar tallriksmodellen och maler på om att ta en morot om suget kommer.
Jag vet inte riktigt vilken hjälp jag önskar men typ hälsokontroll och kanske efterföljande besök. Terapeut? Medicin?
Har 42 i BMI.
Jag kan bara svara utifrån dietister på VC, alltså nej. Min upplevelse är att de ger INGENTING som du inte redan vet. Det är i princip så som du säger, de rekommenderar viktväktarna eller säger att det är bra med grönsaker för att gå ner i vikt. (Och grejen är att när jag var där behövde jag INTE gå ner i vikt, alls, men ändå gavs förslag på olika dieter...).
 
Eftersom jag är diabetiker så erbjuds jag hela tiden dietist. Men jag kan vid det här laget rabbla upp vad jag behöver göra bättre än en dietist. Jag vet hur och vad jag ska äta. Det är att omsätta det i praktiken som är (extremt) svårt. Och ärligt, vem äter fem jordgubbar eller sju chips?
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 178
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 193
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 112
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 404
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp