Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte så att du skulle få mindre ont av att träna då det bygger muskler? En anhörig med artros tränar rätt mycket för att ökad muskelmassa på sikt minskar smärtan. Det gör ont att träna men hjälper. Men du kanske har annan typ av smärta.
Jag har muskler, kroppen är stark.
Både läkare och fysioterapeut har varit bestämda med att jag inte får/ska göra saker som gör ont eller ökar smärtan i nuläget (under utredning).

Men jag är generellt kass på att ge fan, så vi får se helt enkelt. 😅

Mens. Skitkul. Kan jag inte få bli äldre fortare så jag slipper skiten?

Jag blir fortfarande svullen, sötsugen, hyn blossar upp med finnar och allt elände som hör till. Vanligtvis blir det faktiskt bättre om jag tar mig iväg och tränar men den här veckan finns det inte plats i schemat. Känner mig lite "Meh."
Nästa vecka har jag liten semester och då är föräldrarna här så det kommer att äta och drickas. Skumt nog brukar det inte påverka, kanske för att vi håller någon slags måltidsrutin ändå. 😅
Men efter det blir det rutinstart igen och jag hoppas det lugnar sig på jobbet så att det funkar.

Med det sagt gav bara jobbpasset idag drygt tjugotusen steg, bäddandet av nästan tjugo king size sängar, förflyttande av några hundra kilo linne, och lite annat smått och gott. Jag vet ju att min grundkondis och fitness är god, jag önskar bara att det syntes utanpå. :p

Inte hetsätit idag och lagat min egen mat för första gången på länge :)
Dock inte ätit frukost eller lunch idag, så ha blivit kvällshungrig nu när jag åt middag kl. 15.
Tänker att en egengjord kycklingwrap på kvällen är bättre än att jag blir jättehungrig imorgon bitti och kanske inte kan stå emot att äta mycket då?

Promenerat en del de senaste dagarna men det känns att jag inte fått till fysioterapin när jag jobbat natt. Bokat tid veckan som kommer iaf :up:

Mår du bra förövrigt? Du säger att du har dåligt mående, är det något du får hjälp med?

Jag fungerar både med att ha något att se framemot (typ ridning) eller piska, jag bestämmer mig att jag är för jäkla trött på att må som jag mår och ha mindre ork.

Jag tycker det känns väldigt motigt emellanåt (typ nu). Jag har skrivit en lång lista för mig själv med olika anledningar som jag läser igenom (och fyller på med nytt när jag kommer på något). Här kommer ett axplock om det är något som kan passa in ☺️
- Enklare med ridningen
- Jag vill leva länge
- Alla ökade hälsorisker som kommer med övervikt (jag ska inte ranta exakt, men jag har ett utplock listat i min lista)
- Att det är svårt att gå ner i vikt. Men det är även svårt att leva med övervikt
- Tiden går oavsett om jag lever ”bättre” eller inte, men kollar jag tillbaka på denna tiden kommer jag önska att jag gjorde bra val
- Vardagen blir enklare om jag går ner i vikt. Enklare att gå runt, cykla till ställen, svettas mindre i varmt väder, köpa kläder etc
- Jag är piggare och mår bättre när jag fattar bra beslut i vardagen
- Billigare att skippa hämtmat, godis etc (eller om man nu har någon annan ”last”)
- Jag har ont i knäna
- Har olika saker jag vill lära mig som blir enklare med lägre kroppsvikt. Tex pistol squats och att stå på händer. Det kan ju vara väldigt olika saker för olika människor, vissa har ju tex som mål att kunna ställa sig upp från golvet utan att använda händerna och det är väl ett toppenmål

Och i slutändan försöker jag tänka att motivation alltid kommer och går, det är diciplin som ger mig resultat i slutändan. Och jag har aldrig ångrat ett ”bra” val, men i efterhand är det ofta jag känner att godiset var onödigt tex
Jag tror mitt problem är just disciplinen och att jag har svårt att piska mig när det är motigt "för att jag ska".

Just nu ser jag ingen mening med att lida mig igenom vad viktnedgång innebär - samtidigt vet jag att jag sett eller känt anledningar till det tidigare.

Utan motivation, ingen disciplin och det blir ju lite bakvänt 😅

Jag tror mitt problem är just disciplinen och att jag har svårt att piska mig när det är motigt "för att jag ska".

Just nu ser jag ingen mening med att lida mig igenom vad viktnedgång innebär - samtidigt vet jag att jag sett eller känt anledningar till det tidigare.

Jag började med det minst jobbiga för 1 års sedan och bestämde mig för att pallra mig iväg till gymmet.
Jag hade noll motivation till att "banta". :arghh:

Men ibland behöver man ha handling före motivation, den kommer sekundärt om man inte har den i sig.
Jag tror tex att hade jag inte börjat gymma förra året så hade jag inte orkat ta tag i vikten och kosten nu i sommar.

Vad är det minsta steget du kan ta idag som kommer hjälpa din hälsa imorgon?

Nyss inkommen från promenad, blev 5km nu på kvällen. Har satt som krav med minst 3km på kvällen, känns ändå rimligt.

Skönt i kroppen och hjärnan blir snällare. Brukar landa på ca milen promenader per dag. ☺️

dags att ta tag i ätandet igen också och begränsa så att det händer något.

Det är absolut jobbigt att hålla uppe motivationen. Men om du funderar ut en plan och små steg som @Pilot sa, hur skulle det se ut då? Vad är rimligt för dig att få ihop? Jag vill inte heller lida mig igenom en viktnedgång, det skulle jag inte fixa att hålla i så lång tid som jag behöver. Jag har satt ihop en plan som känns rimlig och realistisk där jag inte känner att jag måste ”lida”, både nu och när jag har gått ner i vikt. Tex VILL jag ha mitt helggodis så då har jag lagt en plan med lite lägre intag under veckorna för att ha ”råd” med det under helgerna. Vad med viktnedgång känns som ett lidande för dig och hur kan du lägga upp en plan som känns bättre?

Hittade ett par jeans i garderoben som varit för små i flera år. Inte ens fått upp dem över röven liksom.
Tänkte att jag skulle prova på skoj och se om de gick att få upp nu.

Eh.. ja. 😆 Jag kan också ta av dem igen utan att knäppa upp dem. 🤣

Woho! 🥳
IMG_6705.webp

Det har gjort skillnad för mig bara att få in en rutin med 3 måltider om dagen. Iof ätit många av måltiderna enligt rätt kost dvs mejerifritt samt lågt antal kolhydrater.
3 kilo minus på de här två veckorna. Höjer motivationen en del så fortsätter i samma bana.
Ska se om jag kan komma igång med träningen igen också.

Jag har gått ner 10 kilo sen start, är nöjd med takten. Långsamt men stabilt.
Startar dagen med 2 riskakor, philadelphia light och avokado. Gräslök, salt och peppar. Och kaffe. Äter små portioner så jag inte överäter men inte blir hungrig, promenerar och äter kastrullpopcorn om suget blir stort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka